سامسونگ Galaxy Z Fold 3

سامسونگ Galaxy Z Fold 3 دوربین زیر نمایشگر خواهد داشت؛ نه گلکسی اس 21 !

اگر انتظار وجود دوربین زیر نمایشگر در گلکسی اس 21 و نوت 21 را دارید؛ چندان امیدوار نباشید. در عوض، سامسونگ قصد دارد برای گلکسی زد فولد 3 –  Galaxy Z Fold 3 از این فناوری استفاده کند.

تاکنون گوشی های تمام صفحه سامسونگ، مبتنی بر پنل Infinity-O بوده‌اند؛ یعنی همان نمایشگر حفره‌دار که این روزها باب شده‌اند. در سال 2020 هم تنها تغییری که ایجاد شد، انتقال حفره از گوشه‌های نمایشگر به مرکز آن بود. هر چند در گلکسی نوت 20 اولترا این حفره کمی کوچک‌تر شده؛ اما ظاهرا حذف کامل آن بر دوش سامسونگ Galaxy Z Fold 3 است.

دوربین سلفی زیر نمایشگر

پیش‌تر شنیده بودیم که این فناوری برای استفاده در گوشی های سری گلکسی S21 یا گلکسی Note 21 آماده خواهد بود. اما حالا گلکسی زد فولد 3 محتمل‌ترین کاندیدا شمرده می‌شود. با توجه به اینکه فروش گلکسی زد فولد 2 از دو هفته قبل آغاز شد، پس حدود یک سال فرصت باقی است. اما برنامه سامسونگ برای تحقق این هدف چیست؟

سامسونگ Galaxy Z Fold 2

بنابر گزارش‌ها، کمپانی کره‌ای پیاده‌سازی یک فرآیند دو مرحله‌ای HIAA (حفره روی ناحیه فعال) را در نظر دارد. پیش‌تر از HIAA 1 در گوشی های سری گلکسی A، گلکسی اس 20 و نوت 20 استفاده شده بود؛ به این صورت که با برش لیزری، یک شکاف دقیق و تمیز روی پنل OLED ایجاد می‌شود.

حالا استانداردهای سامسونگ بالاتر هم رفته و می‌تواند حفره‌های کوچک‌تر و بهتری ایجاد کند؛ اما اینکه دوربین سلفی زیر صفحه نمایش پنهان باشد و اصلا به چشم نیاید، چیز کاملا متفاوتی است. نه تنها فرآیند HIAA 1 باید بسیار استادانه انجام گیرد؛ بلکه به‌کارگیری متد HIAA 2 هم نیاز است. این یعنی ایجاد حفره‌های مینیاتوری بیشمار روی لایه‌ای که حسگر دوربین را می‌پوشاند تا نور امکان عبور و رسیدن به سنسور را داشته باشد.

دوربین زیر نمایشگر

ولی گزارش شده که تلاش‌های سامسونگ در راه استعمال HIAA 2 به سنگ خورده است و دوربین زیر نمایشگر برای گلکسی اس 21 آماده نمی‌شود. در واقع مشکل اصلی نه ناتوانی سامسونگ در تولید، بلکه کند بودن بازده تولید است؛ آن هم در حالی که گلکسی اس 21 و نوت 21 باید در حجم ده‌ها میلیون واحدی عرضه شوند.

سامسونگ Galaxy Z Fold 3

در سوی مقابل، سامسونگ Galaxy Z Fold 3 محصولی است که به طور محدود عرضه خواهد شد و پروسه HIAA 2 برای آن مشکل‌‎ساز نخواهد بود. همزمان، کمپانی کره‌ای تحقیقات خود را برای چگونگی شفاف کردن لایه فوقانی نمایشگر که روی سنسور دوربین را می‌پوشاند، آغاز کرده است. البته سامسونگ با پنل‌های شفاف بیگانه نیست و نباید با مشکل خاصی مواجه شود.

اما یکی از مسائل قابل بررسی، پوشش پلی‌ایمید (polyimide) نمایشگرهای OLED است که ته‌رنگ زرد دارد و می‌تواند روی نور رسیده به سنسور دوربین، تاثیر منفی بگذارد. ظاهرا کمپانی کره‌ای قصد دارد با تنظیمات خاص سنسور و بهینه‌سازی‌های نرم افزاری، این مشکل را برطرف کند. همچنین وقتی قرار است سنسور دوربین را درون پنل صفحه نمایش تعبیه کنند، باید روی ضخامت آن هم کار شود.

به هر حال فناوری دوربین زیر نمایشگر، چالش‌های خاص خود را دارد و همه این‌ها به خاطر اطمینان از کیفیت بالای تصاویر سلفی است. چه بهتر که این تکنولوژی با کمی تاخیر، ولی بی‌عیب و نقص به دست مشتریان سامسونگ برسد. ناگفته نماند که اخیرا ZTE با رونمایی از گوشی اکسون 20 5G این فناوری را وارد بازار موبایل کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*