بیماری کووید 19

محققان بیماری کووید 19 را مشابه بیماری خودایمنی لوپوس می‌دانند

محققان دانشگاه اموری با مشاهده فعالیت چشمگیر سلول‌های ایمنی در بیماران مبتلا به کووید 19 معتقدند این بیماری به بیماری خودایمنی لوپوس شباهت زیادی دارد.

پژوهشگران دانشگاه اموری (Emory University) با بررسی موارد شدید مبتلایان به کووید 19 توانستند در آنها فعالیت چشمگیر سلول‌های ایمنی را مشاهده کنند که بسیار مشابه بیماری خود ایمنی لوپوس است. این یافته محققان باعث می‌شود آن دسته از بیماران کووید 19 که به درمان‌هایی برای تسکین ایمنی بدن نیاز داشته را از سایر بیماران که به آن نیاز ندارند جدا کنند. همچنین این یافته محققان می‌تواند به این سوال پاسخ دهد که چرا بدن برخی از بیماران پادتن‌های فراوانی را در مقابل ویروس کرونا تولید می‌کند و در بدن برخی از افراد به این میزان پادتن ساخته نمی‌شود.

جزئیات شباهت کووید 19 با بیماری لوپوس

محققان دانشگاه اموری پیش از آن که همه‌گیری بیماری کووید 19 شروع شود، تاثیر لوپوس روی رشد سلول‌های بی را مورد بررسی قرار می‌دادند. در همین راستا ایگناسیو سانز (Ignacio Sanz)، یکی از این محققان عنوان کرد ما بدون هیچ نوع جهت‌گیری به این پژوهش ورود پیدا کردیم. وی افزود ما سلول‌های سه چهارم بیماران کووید 19 که در قسمت مراقبت‌های ویژه بستری بودند را بررسی کردیم و توانستیم الگوهای مشابهی میان آنها و بیماران مبتلا به لوپوس مشاهده کنیم.

گفتنی است سلول‌ها در بیماران مبتلا به لوپوس به شکل غیرمعمول فعال می‌شوند و تعادل خود را از دست می‌دهند؛ چنین اتفاقی اغلب باعث تولید پادتن‌هایی خواهد شد که نسبت به سلول‌های بدن واکنش نشان داده و در بیماران علائمی چون خستگی، درد مفصلی، بثورات پوستی و مشکلات کلیوی را ایجاد می‌کنند. این یافته‌ها نشان می‌دهد ایمنی‌درمانی و مصرف داروهای ضد التهاب نیز باید برای بیماران مبتلا به کویید 19 در دستور کار قرار بگیرد.