اپل آیفون ۱۲ - iPhone 12

اپل آیفون ۱۲ معرفی شد؛ طراحی جدید٬ فناوری 5G و شارژر بی‌سیم مَگ سیف

گوشی آیفون ۱۲ – Apple iPhone 12 با امکاناتی تازه معرفی شد. در ادامه با مشخصات فنی٬ قابلیت ها و قیمت پرچمدار جدید اپل آشنا شوید.

اپل در رویداد “Hi, Speed” خود که دقایقی پیش در اپل پارک برگزار شد٬ رسماً از گوشی‌های خانواده آیفون ۱۲ خود رونمایی کرد. عضو اصلی این خانواده که به واسطه‌ی قیمتی که دارد می‌تواند پرفروش‌ترین عضو آن نیز لقب بگیرد٬ iPhone 12 نام دارد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

اپل آیفون ۱۲ – iPhone 12

نسخه اصلی آیفون ۱۲ اپل از نظر قیمتی بعد از آیفون ۱۲ مینی قرار می‌گیرد و به یک نمایشگر بزرگ‌تر ۶.۱ اینچی مجهز خواهد بود. این درحالیست که نسخه مینی نمایشگر کوچک‌تر ۵.۴ اینچی را شامل می‌شود. این نمایشگر از نوع Super Retina XDR است که از نظر استحکام نسبت به نسل‌های پیشین با پیشرفت همراه بوده است. اما شاید مهم‌ترین ویزگی نسل جدید گوشی‌های اپل پشتیبانی آن‌ها از شبکه 5G است.

طراحی و نمایشگر

طراحی نسخه معمولی iPhone 12 اپل چیزی مابین آیفون XR و آیفون ۴ است. یک ماژول دوگانه روی جزیره‌ی برجسته‌ی دوربین‌ها در قاب پشتی قرار گرفته است. این ماژول به صورت یک برآمدگی مربعی‌شکل در گوشه سمت چپ بالای قاب پشتی این دیوایس قرار گرفته است.

اپل آیفون ۱۲ - iPhone 12

بزرگ‌ترین تغییر در طراحی نسل جدید آیفون‌ها عملکرد آن‌ها به شکل یک گوشی تاشو نیست٬ در واقع یک بازگشت به ریشه‌ها و استفاده از زبان طراحی محصولات قدیمی‌تر اپل است. اگر به خاطر داشته باشید آیفون ۴ برخلاف آیفون‌های نسل‌های بعدش از یک زبان طراحی با لبه‌های کاملاً مربعی استفاده می‌کرد. این درحالیست که آیفون‌های بعد از آن همگی از لبه‌هایی صیقل داده شده و نرم‌تر استفاده می‌کنند. اگر دلتان برای آیفون ۴ تنگ شده٬ اکنون زمان ملاقات مجدد با آن است. اپل از یک فریم مربعی در دور این دیوایس استفاده کرده که طرفداران قدیمی آیفون‌ها با آن خاطرات خوبی دارند. آیفون ۱۲ اکنون ۱۱ درصد باریک‌تر از آیفون ۱۱ شده است. نمایشگر این گوشی اکنون اکثر پنل جلویی را تصاحب کرده است و یک پنل از نوع OLED جایگزین پنل LCD در نسخه استاندارد این خانواده شده است.

اما در جلو٬ یک پنل نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED جای خوش کرده است که اگر امیدوار به حذف ناچ از بالای صفحه بودید باید شما را ناامید کنیم. هرچند اپل تا حدودی عرض این بریدگی را از بالای صفحه کاهش داده است٬ اما همچنان بخش چشمگیری از بالای صفحه نمایش را اشغال کرده که کمتر چنین چیزی را در گوشی‌های مدرن اندرویدی می‌بینیم. این یعنی رویای داشتن یک آیفون با طراحی حفره روی نمایشگر یا دوربین زیر نمایشگر را باید یک سال دیگر نیز با خود داشته باشیم. اپل تلاشی برای کاهش عرض بریدگی بالای نمایشگر آیفون‌های خودش نکرده است. برخلاف تمام شایعاتی که وجود داشت٬ این ناچ کمترین تغییر را به خود دیده است و شاید مشتریان متوجه آن نشوند.

اپل آیفون ۱۲ - iPhone 12

اگر شایعات واقعیت داشته باشد٬ اپل فروردین پیش رو یک مدل آیفون SE جدید را بدون هرگونه بریدگی نمایشگر عرضه خواهد کرد. در هر صورت این نمایشگر نرخ رفرش استاندارد ۶۰ هرتزی را ارائه می‌کند. رزولوشن این نمایشگر ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل و تراکم پیکسلی آن نیز 460ppi است. وظیفه‌ی محافظت از این نمایشگر یک لایه‌ی شیشه‌ای به نام “Ceramic Shield” است.این باعث می‌شود عملکرد گوشی در هنگام افتادن ۴ برابر بهتر باشد. همچنین محدوده پویا بالاتری را ارائه می‌کند و از پخش ویدیوهایی با استاندارد Dolby Vision نیز پشتیبانی می‌کند.

اپل قصد دارد آیفون ۱۲ ۶.۱ اینچی خودش را در رنگ‌های مشکی٬ سفید٬ قرمز٬ آبی یا سبز به فروش برساند. پیکربندی‌های حافظه آن نیز شامل ظرفیت‌های ۶۴ ٬ ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت می‌شود.

مشخصات فنی و دوربین

در قلب تپنده‌ی نسل جدید آیفون‌های اپل٬ چیپست A14 Bionic قرار گرفته است. اپل این چیپست را برای نخستین بار چندی پیش همراه تبلت‌های آیپد خود رونمایی کرد و اکنون نوبت به حضور آن‌ها در زیر قاب آیفون‌ها رسیده است. این چیپست می‌تواند نخستین چیپست ۵ نانومتری باشد که به تولید انبوه می‌رسد. این درحالیست که رقبای اندرویدی امسال را نیز باید با چیپست ۷ نانومتری سر کنند. A14 Bionic از یک پردازنده شش هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی چهار هسته‌ای استفاده می‌کند. اما همین مقدار هسته کافیست تا عملکرد پردازنده آن نسبت به چیپست A13 نسل گذشته تا ۱۷ درصد و پردازشگر گرافیکی آن تا ۸ درصد ارتقاء پیدا کند. اگرچه این پیشرفت چشمگیری نیست٬ اما می‌تواند باعث افزایش بازدهی دیوایس شود٬ در عین حال مصرف انرژی آن نیز به لطف فرآیند تولید جدید کاهش پیدا خواهد کرد.

اپل آیفون ۱۲

اپل هیچگاه مقدار دقیق ظرفیت باتری و حافظه رم گوشی‌های آیفون را اعلام نمی‌کند. با این حال کارشناسان اعلام می‌کنند ظرفیت باتری نسخه معمولی آیفون ۱۲ اپل ۲٬۷۷۵ میلی‌آمپر ساعت است و ۴ گیگابایت رم نیز به لطف ارتباط مؤثر بین سیستم عامل و سخت افزار٬ می‌تواند تجربه مالتی‌تسکینگ مناسب و بدون نقص را تضمین کند. عمر باتری آیفون‌های سری پرو امسال حداقل ۱ ساعت بیشتر از نسل گذشته خواهند بود؛ این درحالیست که عمر باتری نسخه معمولی این گوشی٬ مشابه آن چیزیست که آیفون ۱۱ ارائه می‌کند. آیفون‌های سری ۱۲ برای شارژ بی‌سیم بهتر از طریق نیروی مغناطیسی٬ از MagSafe بهره می‌برد. این گوشی به صورت بی‌سیم با سرعت ۱۵ وات شارژ می‌شود. MagSafe یک شارژر جدید است که به پشت گوشی شما می‌چسبد.

اپل آیفون ۱۲ - iPhone 12

این گوشی نخستین آیفونی است که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کند. این فناوری نرخ دیتا فوق سریع و انتقال فایل با تأخیر بسیار کم را ارائه می‌کند. اپل می‌گوید گوشی آیفون خود بر بستر فناوری 5G شرکت ورایزن موفق به ثبت سرعت دانلود گیگابیتی و سرعت آپلود ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ای شده است. این گوشی از یک سیستم آنتن جدید برای به حداکثر رساندن عملکرد 5G استفاده می‌کند. اپل همچنین iOS را برای بهره‌گیری از مزایای سرعت 5G و در عین حال مصرف انرژی مناسب بهینه‌سازی کرده است. این گوشی شامل یک حالت به نام Smart Data است که به صورت هوشمندانه بین شبکه‌های 4G و 5G جابجا می‌شود.

اپل آیفون ۱۲ - iPhone 12

وقتی به قاب پشتی این گوشی می‌نگریم٬ دو دوربین زیر هم در یک ماژول مربعی‌شکل برجسته قرار گرفته‌اند. این دقیقاً مشابه همان ماژولی است که غول کوپرتینویی در پشت قاب آیپد پرو ۲۰۲۰ خودش نیز استفاده کرده است. این ماژول از دوربین عریض و دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل می‌شود. این دو دوربین می‌توانند در شب عکس‌های باکیفیت‌تر و شفاف‌تری را ثبت کنند. اپل می‌گوید برای این دوربین از یک لنز ۷ المنت جدید استفاده کرده است که می‌تواند در محیط‌های تاریک عملکرد ۲۷ درصد بهتر را ارائه کند. این نخستین باری است که اپل از چنین لنزی در دوربین یک آیفون استفاده می‌کند. اپل می‌گوید کیفیت ویدیوها در محیط‌های تاریک نیز به لطف دیافراگم عریض‌تر٬ بهتر شده است. غول کوپرتینویی یک حالت جدید فیلمبرداری تایم لپس مخصوص شب به نام “Night Mode Timelapse” را نیز برای این دوربین توسعه بخشیده است.

اپل به لطف فناوری‌های نرم افزاری٬ زوم دیجیتالی دوربین‌های آیفون ۱۲ را ارتقاء بخشیده است. این فناوری اکنون در آیفون جدید اپل ۷ فریم را در سطوح زوم مختلف با یکدیگر ادغام می‌کند؛ آن در اصل ترکیبی از کراپ و بزرگنمایی اپتیکال را ارائه می‌کند. هم فاصله و هم کیفیت در تصاویر زوم شده‌ای که با دوربین آیفون ۱۲ ثبت شده‌اند٬ بهبود پیدا کرده است. دستکاری در الگوریتم‌های Deep Fusion نیز باعث اطمینان پیدا کردن از تراز و شارپ مناسب می‌شود. این دوربین‌ها قادر به فیلمبرداری با رزولوشن 4K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه‌ای هستند. در جلوی آن نیز اپل از دوربین TrueDepth استفاده کرده است. اپل در این دوربین از الگوریتم تازه‌ای استفاده کرده که باعث فعالیت سریع‌تر Face ID می‌شود و در زوایای عریض‌تری نیز کار می‌کند. با این حال اپل تغییری در جای قرارگیری دوربین یا سخت افزار آن نداده است.

قیمت و زمان عرضه

آمدن 5G به گوشی‌های اندرویدی باعث افزایش قیمت آن‌ها شده است. این قضیه در مورد آیفون‌ها نیز صدق می‌کند. آیفون ۶.۱ اینچی معمولی اپل قرار است با قیمت پایه ۷۹۹ دلاری وارد بازار شود.