برنده نوبل اقتصاد 2020

برنده نوبل اقتصاد 2020 از تجربه سفرش به ایران و تناقض رفتار مردم می‌گوید

پل میلگروم به عنوان استاد دانشگاه استنفورد آمریکا که اخیرا برنده نوبل اقتصاد 2020 شد، از تجربه سفرش به ایران و تناقض‌های رفتاری مردم گفت.

پل میلگروم (Paul Milgrom)، استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد آمریکا به صورت مشترک همراه با رابرت ویلسون موفق شدند جایزه نوبل اقتصاد سال 2020 را از آن خود کنند. جالب است بدانید این اقتصاددان آمریکایی در روز یکشنبه 14 شهریور 95 به دعوت محمد اکبر‌پور، دانشجوی مقطع دکترای خود به ایران سفر کرد تا در کارگاه آموزشی علم جدید طراحی بازار سخنرانی کند. پل میلگروم با آقای اکبرپور، استادیار فعلی دانشگاه استنفورد گفتگوی مفصلی را انجام داده که در ادامه بخشی از این گفتگو را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شگفتی برنده نوبل اقتصاد 2020 از تناقض‌ها در ایران

برنده نوبل اقتصاد 2020

این استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد پس از گفتگوهای خود پیرامون موضوع‌هایی چون نظریه بازی، طراحی بازار، مکانیسم‌های حراج و اقتصاد خرد مدرن به دلیل سفرش به ایران اشاره کرد و گفت وی به دعوت محمد اکبر‌پور، دانشجوی مقطع دکترای خود که خواهان شناساندن کشورش به او بود به ایران سفر کرد.

پل میلگروم در خصوص تجربه سفر به شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و کاشان گفت:

سفر به این شهرها برایم بسیار جالب بود. چیزهای بسیار زیادی دیدم که هنوز در خصوص آنها تحلیلی ندارم. در ایران تناقض‌های زیادی را نیز مشاهده کردم که باید در مورد آنها مطالعه کنم؛ برای مثال رفتاری که مردم با خودشان و دیگران داشتند برایم عجیب بود. با این که با دیگران بسیار مهربان و خوش برخورد هستند، اما در رانندگی در خیابان و ترافیک رفتار بسیار بدی دارند.

این اقتصاددان آمریکایی در ادامه گفته‌های خود بیان کرد:

برای بسیار جالب بود؛ زمانی که با تعدادی از اساتید دانشگاه در ایران قرار گذاشتیم، من و همراهم چند دقیقه زودتر در محل قرار حاضر شدیم، اما نخستین فرد با حدود 40 دقیقه تاخیر سر قرار آمد. هرچند تاکنون به این نتیجه نرسیده‌ام که اگر مردم در تهران آنقدر به وقت بی‌اهمیت هستند، چگونه در خیابان بد رانندگی کرده و برای ثانیه‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. حقیقت این است که این رفتارها مرا گیج کرده و هنوز در خصوص آن به جوابی نرسیده‌ام.

تمجید پل میلگروم از فرهنگ‌های مثبت مردم ایران

البته پل میلگروم در ادامه از فرهنگ‌های مثبت مردم ایران نیز تمجید کرد و گفت ایرانی‌ها به یکدیگر به خصوص بزرگ‌ترها احترام می‌گذارند. وی ابراز امیدواری کرد این دورهمی‌های خانوادگی صمیمانه‌ای که در ایران دیده است را نیز روزی در جامعه آمریکایی ببیند. وی افزود اکثر افرادی که او در ایران با آنها ملاقات کرده بسیار صادقانه کار می‌کردند و وظایف خود را به درستی انجام می‌دادند.

برنده نوبل اقتصاد 2020 در مورد سیاست خصوصی‌سازی در ایران نیز بیان کرد:

دولت نباید مهم‌ترین سرمایه خود را به آسانی به تعدادی ثروتمند فعال در صنعت بسپارد. دولت می‌بایست به دنبال طراحی خصوصی‌سازی مزایده‌ای باشد که در گام نخست درآمد بالایی برای دولت تولید کند و سپس شرایط بازار خصوصی شده پس از خصوصی‌سازی ایجاد شود. در واقع رقابت بالای صنایع باعث می‌شود حقوق مصرف‌کنندگان نیز بهبود پیدا کند.