تماشا کنید: لحظه شگفت‌انگیز نمونه برداری فضاپیمای ناسا از سیارک بنو

تماشا کنید: لحظه شگفت‌انگیز نمونه برداری فضاپیمای ناسا از سیارک بنو

نمونه برداری از سیارک بنو (Bennu) عنوان ویدیویی دیدنی از لحظه رسیدن فضاپیمای اسریس رکس ناسا به سطح یکی از مرموزترین سیارک‌های منظومه ما بوده که اخیرا منتشر شده است.

به تازگی آژانس فضایی ناسا ویدیویی با عنوان نمونه برداری از سیارک بنو منتشر کرده که در مورد تازه‌ترین موفقیت این سازمان در اکتشافات هوافضا است. در بررسی خبر شگفت‌انگیز این موفقیت با ما همراه باشید.

به تازگی خبر رسید که فضاپیمای اسریس رکس (OSIRIS-Rex) ناسا در عملیات موفقیت‌آمیزی از سطح سیارک مرموز بنو (Bennu) نمونه برداری کرده است. در همین رابطه، ویدیویی از دوربین متصل به این فضاپیما منتشر شده که لحظه شگفت‌انگیز نمونه برداری را به ما شیفتگان دنیای هوافضا نشان می‌دهد. این روش جمع‌آوری خاک از سطح اجرام آسمانی با نام «تماس و فرار» (TAG) شناخته می‌شود و همان‌طور که از ویدیو پیداست، برای انجام این کار باید فضاپیما به سرعت به سطح نزدیک شده و در مدت زمانی فوق‌العاده کوتاه، با سرعت هرچه تمام نمونه خود را جمع کند.

در این روش بدون تماس مستقیم کل فضاپیما با سطح، با پرتاب حجمی از گاز نیتروژن به سمت خاک این جرم آسمانی عمل نمونه برداری از سیارک بنو انجام شد و همان‌طور که خواهیم دید، فضاپیما در فاصله حدود یک متری این گاز را به سطح بنو پرتاب کرد. انجام چنین ماموریت دقیق و نفس‌گیری در خارج از جو زمین و روی جرم آسمانی که تا این حد از ما دور است، موفقیت بزرگی برای سازمان فضایی ناسا به حساب می‌آید و گفته شده که تاریخ دقیق تکمیل ماموریت خاک برداری اسریس رکس در 6 بعد از ظهر به وقت ساحل شرقی آمریکا در روز 20 اکتبر انجام شده است.

ویدیو نمونه برداری از سیارک بنو

 

گفته شده که بازوی 30 سانتی‌متری اسریس رکس برای مدت 6 ثانیه با سطح سیارک در تماس بوده و قبل از شروع به کار پیش راننده‌های فضاپیما و دور شدن از بنو، عمل خاک برداری را انجام داده است. این بازو همان قسمت دایره‌ای شکل ویدیو بالا بوده و همان‌طور که اشاره شد، تنها بخشی از فضاپیمای ناسا که با بنو تماس پیدا کرد، همین بازو بود.

نمونه برداری از سیارک بنو در منطقه‌ای از این جرم آسمانی به نام نایتینگل (Nightingale) انجام شد و حدودا یک ثانیه پس از رسیدن بازو به سطح، کپسول نیتروژن سریعا خالی شد تا خاک موجود را به حرکت وادارد.

گفته شده که حدودا 5 ثانیه از تماس بازو با سطح صرف نمونه برداری شده و عمده خاک موجود هم در همان 3 ثانیه اول درون محفظه بازو قرار گرفته بود. ناسا اعلام کرده که وضعیت اسریس رکس در حال حاضر مطلوب بوده و قدم بعدی در ماموریت، اندازه‌گیری میزان مواد جمع‌آوری شده است.

بر اساس اطلاعات موجود کارشناسان آژانس فضایی آمریکا باید تعیین کنند که آیا مقدار مواد قرار گرفته در بازوی فضاپیما کافی بوده و یا اسریس رکس مجبور خواهد بود که برای انجام مجدد فرآیند تماس و فرار، در ژانویه آینده مجددا به سطح بنو برود.

در پایان هم ویدیویی را از وضعیت بازوی فضاپیمای ناسا بعد از نمونه برداری خواهید دید که تصاویری را از دوربین اسریس رکس به ما نشان می‌دهد. چنین سیستمی از خاک برداری در تاریخچه ماموریت‌های ناسا بی‌سابقه بوده و معمولا برای چنین کاری فضاپیماها برای مدتی طولانی روی سطح اجرام آسمانی توقف می‌کنند. با این حال می‌بینیم که روشی هوشمندانه برای جمع‌آوری خاک یک سیارک مرموز، به زودی اطلاعات شگفت‌انگیزی را از تاریخچه منظومه شمسی برای ما به زمین خواهد آورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. براووو تبریک به ناسا سازمان فضایی فوق پیشرفته
    زنده باد آمریکا.