بازی Escape From Tarkov

بازی Escape From Tarkov و 10 نکته برای تازه واردها

بازی Escape From Tarkov – فرار از تارکو یکی از عناوین تاکتیکی و سخت این روزهای بازار است که برای موفقیت در آن باید به نکات مهمی توجه داشته باشید.

بازی Escape From Tarkov اثر چالش برانگیزی است و برای بقا در آن باید مهارت زیادی داشته باشید. اگر این بازی را به تازگی آغاز کرده‌اید، این نکات می‌توانند به شما کمک کنند تا سریع‌تر پیشرفت کنید.

فرار از تارکو یک بازی شوتر آنلاین است که توسط استودیوی بتل‌استیت گیمز (Battlestate Games) ساخته شده و تنها برای رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد. داستان بازی پیرامون جنگ بین دو سازمان نظامی خصوصی اتفاق می‌افتد و هدف اصلی شما، جمع آوری تجهیزات، زنده ماندن و در نهایت فرار کردن است. بر خلاف عناوین مشابه، مرگ در این بازی بدین معناست که شما تمامی تجهیزات و اسلحه‌های خود را از دست می‌دهید و باید همه چیز را از ابتدا آغاز کنید.

سازندگان، تارکو را یک شوتر نقش آفرینی واقع گرایانه و هاردکور توصیف کرده‌اند و این دقیقا همان چیزی است که باید پیش از آغاز بازی بدانید؛ این بازی همانند کال آف دیوتی یا بتلفیلد نیست، نمی‌توانید به وسط میدان جنگ دویده و دشمنان را نابود کنید بلکه باید برای هر حرکت خود استراتژی داشته باشید و هوشیاری زیادی به خرج دهید.

راهنمای بازی Escape From Tarkov برای تازه واردها

بازی Escape From Tarkov به شدت ناجوانمردانه است و با توجه به پیچیدگی‌هایی که دارد، شاید حتی پس از 20 یا 30 ساعت بازی کردن، باز هم نتوانید همه چیز را متوجه شوید یا در واقع درک کنید. انجام این بازی برای گیمرهای کژوال توصیه نمی‌شود اما کسانی که از چالش و بازی‌های سخت لذت می‌برند، احتمالا عاشق این اثر خواهند شد. یادگیری مکانیک‌های پیچیده این بازی، بسیار جذاب است و اگر به انجام این اثر پرداختید، سعی کنید به حرف‌های بازیکنان دیگر گوش دهید تا سریع‌تر پیشرفت کنید. در ادامه می‌توانید از 10 نکته مهم در رابطه با این بازی آگاهی پیدا کنید.

– تنها در یک نقشه بازی کنید

بازی Escape From Tarkov

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بازیکنان تازه وارد این است که از این نقشه به آن نقشه پریده و هرگز برای یادگیری هیچ کدام از آن‌ها به اندازه کافی وقت نمی‌گذارند. در بازی Escape From Tarkov بسیار مهم است که نقشه را به خوبی بشناسید، بدانید نقاط خروج کجاست، از کجا می‌توانید بهترین لوت را پیدا کنید، سربازان اسکو (Scav) از کجا می‌آیند و غیره. اگر می‌خواهید در دنیای بی‌رحم این بازی شانسی داشته باشید، باید نقشه‌ها را به خوبی بشناسید.

بازی Escape From Tarkov

هنگامی که نقشه را به خوبی یاد گرفتید، می‌توانید بر روی بهبود عناصر دیگر گیم پلی همانند هدف گیری و لوت کردن تمرکز کنید. با این تفاسیر، بهترین کار این است که تا مدتی نسبتا طولانی تنها در یک نقشه بازی کنید تا همه چیز را به خوبی فرار بگیرید. توصیه ما بازی کردن در دو نقشه کاستومز (Customs) و اینترچنج (Interchange) است، به این دلیل که ساختار نسبتا ساده‌تری نسبت به نقشه‌های دیگر دارند و در زمینه خروج هم آسان‌تر هستند. اکثر بازیکنان جدید، فرار از تارکو را با نقشه کاستومز آغاز می‌کنند زیرا پیچیدگی خاصی ندارد و مکان خوبی برای یادگیری است.

– بخش اسکو رانز (Scav Runs) را امتحان کنید

بازی Escape From Tarkov

اسکوها شخصیت‌های تحت کنترل هوش مصنوعی هستند که در هر رقابت، ممکن است با بعضی از آن‌ها رو به رو شوید. در بخش اسکو رانز، شما در واقع هدایت یکی از همین شخصیت‌ها را بر عهده می‌گیرید و به طور تصادفی، تجهیزات مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرد. بخش اسکو رانز یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن پول است، زیرا شما هیچ کدام از تجهیزات اصلی خود را به خطر نمی‌اندازید و هر آن چه که از این بخش به دست بیاورید، سود خالص است. ممکن است شخصیت اسکو شما دارای تجهیزات گران قیمتی نباشد اما این احتمال هم وجود دارد که آیتم‌های ارزشمندی به دست بیاورید.

هنگامی که در نقش یک اسکو بازی می‌کنید، اسکوهای تحت کنترل هوش مصنوعی به شما شلیک نمی‌کنند. مگر اینکه به یکی از آن‌ها شلیک کنید، آن وقت همگی این سربازان با شما دشمن می‌شوند! سعی کنید مرتکب چنین اشتباهی نشوید، مگر اینکه یک اسکو دارای تجهیزات فوق‌العاده‌ای بوده و کشتن او، ارزش دردسر کشیدن را داشته باشد (یا نزدیک به نقطه خروج باشید).

– استفاده از بیمه

بازی Escape From Tarkov

اگر بازی را به تازگی آغاز کرده‌اید احتمالا فکر می‌کنید که بیمه چیزی است که تنها بازیکنان ثروتمند یا حرفه‌ای استفاده می‌کنند. اما دقیقا برعکس، بیمه باید توسط تازه واردها استفاده شود و برای این کار چندین دلیل وجود دارد.

اولا، بیمه کردن تجهیزات، ارزان است و تنها 10 هزار روبل باید خرج کنید (روبل پول رایج داخل بازی است). شما در ادامه این پول را از داخل بازی به دست می‌آورید و در واقع دچار ضرر و زیان نشده‌اید. علاوه بر این، اگر یک آیتم را بیمه کنید، تا زمانی که همراه با آن کشته شوید، در اختیار شما خواهد بود.

دوما، بیمه زمانی کارآمدتر است که از آن برای تجهیزات درجه دو استفاده کنید، به این دلیل که اگر بمیرید، شاید بازیکنان دیگر آن تجهیزات را استفاده نکنند یا شاید تجهیزات بهتری داشته باشند. اگر تجهیزات شما را کسی برندارد، آن‌ها را پس از چند ساعت یا چند روز، به صورت رایگان دریافت می‌کنید.

بیمه برای کارهای دیگری هم قابل استفاده است، برای مثال اگر یک اسلحه دارید که مهمات ندارد یا مهماتی دارید که اسلحه‌اش موجود نیست، می‌توانید آن‌ها را در یک جای نقشه پنهان کنید تا از طریق بیمه به دست شما برسد. با این کار، هم خطر از دست دادن آن آیتم‌ها کم می‌شود و هم در فهرست آیتم‌ها، جای بیشتری برای شما باز خواهد شد. البته ممکن است که بدشانسی بیاورید و یک بازیکن دیگر، تجهیزات شما را پیدا کند.

– سود را به حداکثر برسانید

بازی Escape From Tarkov

هنگام لوت کردن باید به چند نکته مهم توجه کنید. اول اینکه شما دارای یک جعبه امن (Secure Container) هستید که هر آنچه در آن قرار دهید، پس از مرگ شما از دست نخواهد رفت. اکثر بازیکنان، معمولا بسته‌های سلامتی را در آن قرار می‌دهند و هرگز هم آن‌ها را خارج نمی‌کنند. اما اکثر این بسته‌های سلامتی بسیار ارزان و در مجموع بی‌ارزش هستند. برای اینکه بیشترین سود را ببرید، همیشه مهم‌ترین لوت‌های خود را در جعبه امن قرار دهید. شما از اینجا، می‌توانید ببینید که هر کدام از آیتم‌ها و تجهیزات، چه قدر ارزش دارند.

همان طور که می‌دانید، هر کدام از تجهیزات، بخشی از فهرست آیتم‌های شما را اشغال می‌کنند. اگر یک آیتم، چند اسلات (Slot) را می‌گیرد اما ارزش چندانی ندارد، بهتر است آن را کنار بگذارید. برای مثال، یک منبع تغذیه (Power Supply) نزدیک به 23 هزار روبل می‌ارزد و نزدیک به چهار اسلات را اشغال می‌کند. در مقابل، شیر تبخیر شده، نزدیک به 19 هزار روبل ارزش دارد و تنها یک اسلات را اشغال می‌کند. به نظر شما برداشتن کدام یک منطقی است؟

بازی دارای یک فروشگاه هم هست که در آنجا می‌توانید آیتم‌های خود را به فروش برسانید و آیتم‌های جدید خریداری کنید.

– اهمیت مهمات

بازی Escape From Tarkov

یکی از نکات بسیار مهمی که احتمالا نمی‌دانید این است که نوع مهمات مهم‌تر از خود اسلحه‌ها است یا به زبان دیگر، مهم نیست چه اسلحه‌ای دارید اما مهم است که چه نوع مهماتی دارید. بحث اسلحه شناسی در بازی Escape From Tarkov پیچیده است و نمی‌خواهیم وارد جزئیات شویم اما این راهنما توسط یکی از کاربران بازی ساخته شده و انواع مهمات و میزان آسیبی که به دشمن وارد می‌کنند را به شما نشان می‌دهد. در هنگام بازی کردن، این راهنما را در کنار خود قرار دهید تا اگر لوت مناسبی پیدا کردید، بدانید تا چه اندازه کارآمد است.

– چند دکمه کیبورد را به بسته‌های سلامتی اختصاص دهید

بازی Escape From Tarkov

بسیاری از بازیکنان نمی‌دانند که می‌توان برای بسته‌های سلامتی کلیدهای میانبر انتخاب کرد (آن‌ها را به اصطلاح Bind کرد). با انجام این کار، دیگر نیازی نیست که برای استفاده از این بسته‌ها، فهرست آیتم‌ها را باز کنید. ناگفته نماند که شما تنها آیتم‌هایی را می‌توانید بایند کنید که در جیب یا لباس شما هستند.

اگر فکر می‌کنید یک آیتم ضروری است، بهتر است یک دکمه کیبورد را به آن اختصاص دهید اما توصیه می‌کنیم این کار را حتما برای بسته‌های سلامتی انجام دهید، زیرا در میدان جنگ نباید زمان را تلف کنید و باید جراحت‌های خود را سریعا بهبود ببخشید. مبارزات در این بازی به شکلی طراحی شده‌اند که گاهی مرز بین مرگ و زندگی، تنها چند ثانیه است.

– از بخش آفلاین استفاده کنید

بازی Escape From Tarkov

بازی فرار از تارکو دارای یک بخش آفلاین هم هست که به چند دلیل توصیه می‌کنیم از آن استفاده کنید. اول اینکه می‌توانید اسلحه‌های مختلف را امتحان کرده و با آن‌ها به تمرین بپردازید. بخش آفلاین هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کند و هر چه قدر که دوست دارید می‌توانید شلیک کنید. هر اتفاقی هم در این بخش رخ دهد، چیزی از آیتم‌ها و تجهیزات شما کم نمی‌شود، حتی اگر کشته شوید.

همچنین بخش آفلاین می‌تواند به شما کمک کند تا نقشه‌ها را به خوبی یاد بگیرید. قبل از اینکه هر کدام از نقشه‌ها را به صورت آنلاین تجربه کنید، بهتر است ابتدا در بخش آفلاین با آن‌ها آشنا شوید. مبارزات آنلاین، گاهی آن قدر سخت و استرس‌زا می‌شوند که نمی‌توانید نقشه‌ها را به خوبی فرا بگیرید یا به نکات مختلف توجه داشته باشید. در بخش آفلاین، این کار به آسانی قابل انجام خواهد بود، آن هم بدون اینکه کسی مزاحم شما شود.

– استفاده از Ctrl+Click

بازی Escape From Tarkov

یکی از چیزهایی که بازی به شما آموزش نمی‌دهد این است که اگر دکمه کنترل را نگه دارید و کلید کنید، می‌توانید یک آیتم را سریعا حرکت دهید و جا به جا کنید. با انجام این کار قادر خواهید بود یک آیتم را سریعا به اولین اسلات خالی فهرست آیتم‌ها منتقل کنید. استفاده از Ctrl+Click به شما کمک می‌کند تا سرعت لوت کردن خود را افزایش دهید و استفاده از آن در لحظات حساس، اهمیت دارد.

با گرفتن دکمه آلت (Alt) و کلیک کردن نیز می‌توانید آیتم‌های خود همانند اسلحه‌ها، جلیقه و غیره را سریعا بردارید و از آن‌ها استفاده کنید.

– چگونه مطمئن شویم یک بازیکن را کشته‌ایم؟

بازی Escape From Tarkov

گاهی با یک اسکو وارد مبارزه می‌شوید و با خود می‌گویید که آیا او یک بازیکن واقعی است یا هوش مصنوعی؟ از آنجایی که اسکوها، پلاک جنگی (Dogtag) ندارند، شاید سخت باشد که به جواب مناسبی برسید اما یک راه برای رسیدن به جواب وجود دارد. هنگامی که دشمنان کشته شده را لوت می‌کنید، اگر در زیر فهرست آیتم‌های آن‌ها، یک جعبه اضافی (Pouch) وجود داشته باشد، آن‌ها بازیکن واقعی هستند. اما اگر این جعبه وجود نداشت، یعنی یک شخصیت تحت کنترل هوش مصنوعی را کشته‌اید.

– کی تول (Keytool)

بازی Escape From Tarkov

همانند زندگی، در این بازی هم اگر اهداف بلند مدت داشته باشید، دستیابی به اهداف کوتاه مدت آسان‌تر می‌شود و یکی از اهداف شما باید خریداری یک کی تول باشد. کی تول یکی از ارزشمندترین آیتم‌های بازی Escape From Tarkov است و یک دلیل واضح برای آن وجود دارد: این آیتم، سبک بازی شما را به شکل قابل توجهی تغییر می‌دهد. کی تول تنها یک اسلات (فضا) را اشغال می‌کند و 16 کلید در آن جای می‌گیرد. در همین راستا، شما می‌توانید تقریبا همه کلیدهای نقشه را بردارید و نگهداری آن‌ها هیچ جایی نمی‌گیرد. قطعا می‌دانید که کلیدها در پیدا کردن لوت بهتر، نقشی اساسی دارند.

بنابر این سعی کنید با پس انداز، به 600 هزار روبل پول رسیده و یک کی تول خریداری نمایید. خرید این آیتم، یکی از بهترین تصمیماتی است که می‌توانید در این بازی اتخاذ کنید.

این نکات ذکر شده می‌توانند تا حدی به شما کمک کنند اما باید بدانید که با یک یا دو هفته بازی کردن نمی‌توانید حرفه‌ای شوید. باید برای بازی وقت بگذارید و همه چیز را یاد بگیرید. باید با آزمون و خطا به استراتژی‌های درست برسید، واکنش‌های‌‎ خود را بالا ببرید و البته از شکست خوردن هم ترسی نداشته باشید.

بازی فرار از تارکو تنها از سایت رسمی آن قابل خریداری است و دارای بخش فری تو پلی یا خرید درون برنامه‌ای نیست. این بازی قرار است بر روی پلتفرم استیم هم منتشر شود اما تا اینجا جزئیات زیادی در رابطه با این مسئله منتشر نشده است.

آیا بازی Escape From Tarkov را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.