پیش بینی زلزله

محققان دانشگاه استنفورد با رهبری محقق ایرانی سیستم پیش بینی زلزله ابداع کردند

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد آمریکا با رهبری یک محقق ایرانی توانستند به کمک هوش مصنوعی سیستم پیش بینی زلزله دقیقی را ابداع کنند.

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد به رهبری مصطفی موسوی، محقق ایرانی توانستند روشی را برای ارتقای قابلیت خوانش امواج ارتعاشی زمین ابداع کنند که در این روش از هوش مصنوعی استفاده شده است. به کمک این روش می‌توان به درک درستی از نحوه شروع و پایان ارتعاشات زمین دست پیدا کرد.

جزئیات ابداع سیستم پیش بینی زلزله 

در گزارشی که این محققان منتشر کردند آمده است، این سیستم همزمان با دریافت سروصدایی که از لرزه‌ها ایجاد می‌شود، به صورت اتوماتیک زلزله را مورد ردیابی قرار می‌دهد. این محققان به کمک هوش مصنوعی توانستند میلیون‌ها تغییر کوچک در پوسته زمین را بررسی کنند. موسوی و همکارانش در تلاشند با حرکات کوچک علائم هشدار دهنده، وقوع زلزله‌های بزرگ را رمزگشایی کنند.

گرگوری بروزا، یکی از محققان این پژوهش عنوان کرد اگر بتوانیم توانایی‌های خود را برای ردیابی زلزله‌های کوچک ارتقا دهیم، قطعا از تعامل لرزه‌ها در طول گسل‌ها، شروع و توقف آنها به چشم‌انداز واضح‌تری دست پیدا خواهیم کرد. در این پژوهش محققان چند سیستم یادگیری ماشینی برای ردیابی زلزله‌ها را توسعه داده‌اند که یکی از آنها سیستم CRED است؛ محققان این سیستم را با الهام از الگوریتم‌های دستیارهای صوتی ارتقا داده‌اند و اکنون با صوت فعال می‌شود.

نسخه جدید این سیستم قادر است لرزه‌های بسیار کوچک با سیگنال‌های ضعیف را مورد ردیابی قرار دهد که در روش‌های کنونی به آنها توجه نمی‌شود. این سیستم جدید که به عنوان مبدل زلزله (Earthquake Transformer) می‌شناسند، حجم زیادی از اطلاعات را مورد پردازش قرار می‌دهد. این سیستم در آزمایش‌های مختلف توانست 21 هزار و 92 رویداد را شناسایی و مکان‌یابی کند که از تعداد زلزله‌هایی که با دستگاه‌های دستی شناسایی شده‌اند حدود 2.5 برابر بیشتر است. در حال حاضر محققان می‌توانند این سیستم پیش بینی زلزله را برای شناسایی زلزله‌ها به صورت زنده مورد استفاده قرار دهند.