موتور جستجو اپل

موتور جستجو اپل برای کنار زدن جستجوگر گوگل ساخته می‌شود

موتور جستجو اپل با هدف کنار زدن گوگل از انحصار جستجوگرهای جهان ساخته می‌شود. آیا این جستجوگر عمومی است یا به آیفون خود کاربر محدود می‌شود؟

اپل می‌گوید در حال کار روی توسعه موتور جستجو خودش است تا آن را جایگزین گوگل کند. هم اکنون گوگل چیزی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار به صورت سالانه به اپل پرداخت می‌کند تا همچنان جستجوگر اصلی دیوایس‌های این شرکت باشد. اما این قرارداد به زودی منقضی خواهد شد و یک پرونده علیه گوگل که توسط وزارت دادگستری ایالات متحده تنظیم شده٬ می‌تواند جلوی این انحصار طلبی غول جستجوی جهان را بگیرد.

اپل پیشتر اقداماتی را برای فاصله گرفتن از گوگل انجام داده است. ربات Applebot که این شرکت در سال ۲۰۱۴ آن را معرفی کرد از آن زمان در وب می‌گردد و گفته می‌شود این میزان به شدت افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این٬ اپل در جستجوگر هوم اسکرین iOS 14 خود با کنار زدن ورود به گوگل٬ مستقیماً کاربران را به وب‌سایت‌ها ارجاع می‌دهد.

موتور جستجو اپل چگونه خواهد بود؟

۳ سال پیش هم اپل رئیس بخش جستجو و هوش مصنوعی گوگل٬ جان گیاناندریا (John Giannandrea) را به خدمت گرفت و اکنون وی با سمت معاون ارشد یادگیری ماشین و استراتژی هوش مصنوعی در کمپانی اپل فعالیت می‌کند.

مشخص نیست دستپخت اپل در توسعه‌ی موتور جستجوگر خود چگونه است. آیا آن نسخه‌ی پیشرفته‌تر Spotlight در iOS و دستگاه‌های OS X است٬ یا مانند Google.com می‌تواند در سراسر اینترنت به جستجو بپردازد. وقتی عادت‌های پرداختی گوگل به اپل برای انتخاب به عنوان جستجوگر اصلی میلیون‌ها دیوایس به زودی با فشارهای مقامات آمریکایی مواجه شود٬ جزئیات بیشتری دستگیر ما خواهد شد. گفته می‌شود پرداختی‌های گوگل به اپل٬ حدود ۲۰ درصد سودآوری خدمات این شرکت را تشکیل می‌دهد.

یکی از ایرادهای اپل به غول جستجوی جهان٬ متعهد بودن نسبت به حریم خصوصی کاربران است. تیم کوک٬ مدیرعامل اپل در یک نامه‌ی سرگشاده به مشتریان این شرکت این چنین گفته است:

مدل کسب و کار ما کاملاً سر راست است. ما محصولات عالی می‌فروشیم. ما بر اساس محتوای ایمیل یا عادت‌های وب‌گردی شما برای فروختن به تبلیغ کنندگان٬ پروفایل نمی‌سازیم. ما از اطلاعات ذخیره شده‌ی شما در آیفون یا iCloud کسب درآمد نمی‌کنیم و ایمیل یا پیغام شما را برای ارائه اطلاعات شما به بازار٬ نمی‌خوانیم.

درک این قضیه برای ما دشوار است که تیم کوک و اپل چگونه می‌خواهند بدون تکیه بر عادت‌های وب گردی یک کاربر یا اطلاعات ذخیره‌ی شده‌ی آن روی آیفونشان٬ یک موتور جستجوی موفق با نتایج جستجوی بهتر را حاصل کنند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*