اجازه همکاری با هواوی

سازندگان تراشه و دوربین اجازه همکاری با هواوی را دریافت کردند

اخیرا سازندگان دوربین و تراشه برای گوشی موفق شدند تا اجازه همکاری با هواوی را دریافت و به نجات این کمپانی بشتابند.

از زمان روی کار آمدن دولت آقای ترامپ کمپانی بزرگ چینی هواوی همواره با مشکلات زیادی مواجه بود و اتهامات زیادی در زمینه سرقت اطلاعات و جاسوسی گریبانگیرش بود که با آغاز جنگ تجاری بین آمریکا و چین، این اتهامات دلیلی برای اعمال تحریم‌هایی به شدت سنگین و کمرشکن برای این کمپانی شد.

به موجب این تحریم‌ها کمپانی‌های آمریکایی و همچنین کمپانی‌های غیرآمریکایی که از فناوری یا تجهیزات آمریکایی در ساخت محصولات خود استفاده می‌کردند، مجاز به معامله با هواوی نیستند و برای هرگونه همکاری با آن بایستی مجوزهای لازم را از دولت آمریکا دریافت نموده و یا در غیر این صورت تحریم می‌شوند.

این تحریم‌ها سبب شد تا TSMC تایوان که مهم‌ترین و اصلی‌ترین شریک هواوی محسوب شده و وظیفه طراحی و ساخت تراشه‌های انحصاری «های سیلیکون» را برای این کمپانی به عهده دارد، از ادامه کار با هواوی خودداری کند. قبل از آن نیز گوگل از همکاری با هواوی سرباز زد و خدمات خود را از آن دریغ کرد.

البته تنها گوگل و  TSMC نبودند که هواوی را ترک کردند، برای مثال کوالکام از آمریکا، سامسونگ، ال جی و اس کا هاینیکس از کره جنوبی در کنار سونی، توشیبا، رنساس، میتسوبیشی و کیوکسیا از ژاپن که وظیفه تامین نمایشگر، تراشه (مانند مودم)، دوربین، سنسورهای مختلف، تراشه رم و حافظه برای گوشی‌های هواوی را داشتند همچون شمار بسیار زیادی کمپانی دیگر به همکاری خود با این کمپانی پایان دادند.

همانطور که می‌دانید هواوی یک کمپانی فبلس است، یعنی تنها کار طراحی گوشی را با کمک کمپانی‌های دیگر همچون TSMC انجام داده و ساخت قطعات مورد نیاز و همچنین مونتاژ آن‌ها برای تولید نهایی گوشی را به کمپانی‌های دیگر واگذار می‌کند. چند کمپانی همچون فاکسکان و فلکس از تایوان از جمله مهم‌ترین مونتاژ‌کنندگان گوشی‌های هواوی هستند که در این بین برخی از آن‌ها همچون فلکس نیز به همکاری خود با این کمپانی پایان دادند.

تحریم‌ها آنقدر سنگین بود که هواوی دیگر قادر به تولید برخی اقلام همچون تراشه‌‌های چیپست «های سیلیکون» نبود و خانواده گوشی هواوی میت 40 آخرین محصولات این کمپانی با تراشه‌ های سیلیکون شدند و این کمپانی پیش از عرضه آن‌ها اعلام کرد که انتظار کاهش 30 درصدی استقبال از این گوشی‌ها را دارد. همچنین جایگاه خود در اروپا را به شیائومی باخت و حتی احتمال خروج آن از بازار گوشی هوشمند نیز مطرح شد.

اما در نهایت پس از همه مشکلات چند کمپانی موفق شدند تا اجازه همکاری با هواوی را از دولت آمریکا دریافت کنند و به نجات هواوی بحران زده شتافتند. چیپست که مهم‌ترین بخش گوشی محسوب می‌شود از جمله نیازهای اصلی هواوی است که بایستی برای تامین آن به سراغ کمپانی‌های دیگر برود. بر اساس اخبار رسیده به نظر می‌آید آمریکا تحت شرایطی خاص به دو سازنده تراشه چیپست یعنی کوالکام و مدیاتک اجازه همکاری را داده است. اما همچنان مشخص نیست TSMC اجازه همکاری با هواوی را دارد یا خیر.

اجازه همکاری با هواوی

گرچه هواوی اجازه فعالیت در بازار آمریکا را ندارد، اما در خاک خودش پرفروش‌ترین برند گوشی است. ۷۲ درصد از کل فروش هواوی متعلق به بازار کشور چین و تنها ۲۸ از فروش آن در بازار جهانی است. به گزارش روزنامه چینی South China Morning Post متعلق به گروه علی بابا، ۲۶ درصد از گوشی‌های هوشمند در کشور چین از محصولات هواوی هستند. در حال حاضر در کشور چین با ۱.۴۴ میلیارد نفر جمعیت، ۱.۶ میلیارد گوشی هوشمند روشن وجود دارد که از این مقدار ۴۱۶ میلیون دستگاه هواوی است. اگر هواوی نتواند مجددا تراشه‌های های سیلیکون را تولید کند، انتظار می‌رود در غیاب این تراشه‌های انحصاری، بازار چین را نیز از دست بدهد.

اخیرا یک سازنده تراشه در گفتگو با خبرگزاری‌ها اظهار داشت که پیرو گفتگوهایشان من باب کسب مجوز به آن‌ها گفته شد در صورتی که ثابت کنند فناوری آن‌ها از 5G پشتیبانی نکرده و قطعات 5G (همچون مودم) به هواوی نمی‌فروشند، می‌توانند با آن همکاری کنند. گرچه این خبر هنوز کاملا قطعی نیست و از سوی وزارت بازرگانی آمریکا تایید نشده است. تنها در صورتی که آن‌ها این موضوع را بیان کنند آنگاه می‌توان با اطمینان به درستی آن اعتماد کرد.

البته این قضیه نیز چندان دلچسب نیست، چرا که در بازاری مانند چین که کاربران سطح انتظار بسیار بالایی از گوشی داشته و رقبای قدرتمند متعددی وجود دارد، عرضه گوشی بدون فناوری 5G آن هم در زمان شکوفایی 5G با شکست روبرو می‌شود.

در حال حاضر هواوی سومین سازنده بزرگ گوشی هوشمند در دنیا به شمار می‌رود و اثرات سرمایه گذاری و معاملات آن روی اقتصاد مشخص است. سامسونگ از کره جنوبی این موضوع را به خوبی می‌داند و به همین دلیل است که به رقیب خود نمایشگر می‌فروشد. به گزارش رویترز، سامسونگ دیسپلی تاییدیه دولت آمریکا برای فروش پنل صفحه نمایش به هواوی را دریافت کرده است. گرچه هنوز از جزئیات این مجوز اطلاعی در دست نیست و نمی‌دانیم آیا پنل‌های OLED را نیز شامل می‌شود یا خیر؟ همچنین سامسونگ مجاز به فروش تراشه درایور نمایشگر یا همان IC کنترلر آن نیست و مشخص نیست نمایشگر بدون تراشه خود کار می‌کند یا خیر.

البته تنها تراشه‌سازان و سامسونگ نیستند که مجوز دریافت در حال کسب آن هستند، بلکه سونی و کمپانی آمریکایی آمنی‌ویژن نیز موفق شد تا اجازه همکاری با هواوی و فروش دوربین به آن را کسب کند. در حال حاضر سونی با در دست داشتن نیمی از بازار بزرگ‌ترین تولید کننده سنسور CMOS دوربین در دنیا محسوب می‌شود. سامسونگ که بزرگترین سازنده گوشی محسوب می‌شود خود سنسورهای CMOS مورد نیاز برای گوشی‌هایش را تولید می‌کند، اما هواوی که یکی از بزرگترین تولید کنندگان در دنیا به شمار می‌رود، مشتری سنسورهای سونی محسوب شده و از این رو مهم‌ترین مشتری سونی در این تجارت محسوب می‌شود و سود سرشاری برای آن دارد.

پیشتر اینتل و AMD نیز موفق به کسب مجوز تجارت با هواوی شدند. باید توجه داشت که هواوی بخش اعظم بازار چین را در دست دارد و از این رو کمپانی‌های آمریکایی برای همکاری با آن تلاش بسیاری می‌کنند. چرا که تامین نیاز بازار پرجمعیت‌ترین کشور دنیا (و نه بزرگترین بازار جهان) سود بسیاری برای آن‌ها به همراه داد و به این دلیل است که حاضر به قطع همکاری با هواوی نیستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. گوشی های هواوی واقعا عالی هستند حتی مدتی که تحریم بودند گوشی های خیلی خوبی بیرون داد