پس از ماه‌ها سکوت ناسا موفق به برقرار ارتباط با فضاپیمای وویجر 2 شد

پس از ماه‌ها سکوت ناسا موفق به برقرار ارتباط با فضاپیمای وویجر 2 شد

فضاپیمای وویجر 2 (Voyager 2) در 43 سال گذشته در فضا سفر کرده و اخیرا خبر رسیده که ناسا پس از چندین ماه نبود ارتباط، موفق به برقراری تماس با این کاوشگر شده است.

چند روی پیش ناسا رسما اعلام کرد که موفق به برقراری ارتباط با فضاپیمای وویجر 2 (Voyager 2) شده است. این کاوشگر که از سال 1977 در فضا بوده، مسافت فوق‌العاده زیادی را در دهه‌های گذشته طی کرده و موضوع ارتباط‌گیری مجدد آن با زمین خبرساز است.

در 29 اکتبر گذشته ناسا تایید کرد که سیگنال ارسالی به وویجر 2 با موفقیت به مقصدش رسیده و زمینیان مجددا با این کاوشگر 43 ساله تماس پیدا کرده‌اند. در حقیقت تنها یک آنتن رادیویی روی سیاره ما وجود دارد که توانایی ارسال سیگنال‌های دستوری به فضاپیمای مورد نظر را داشته و از ماه مارس گذشته، به واسطه انجام تعمیرات اساسی و به روز رسانی تجهیزات این آنتن، ارتباط زمین با وویجر 2 قطع شده بود.

ارتباط با فضاپیمای وویجر 2

این آنتن عظیم با نام «ایستگاه فضای دور 43» (Deep Space Station 43) شناخته می‌شود و در منطقه کانبرا استرالیا قرار دارد. عرض آنتن مورد نظر 70 متر بوده و از زمانی که در اواسط مارس گذشته، دانشمندان استرالیایی مشغول تعمیر و به روز رسانی آن بودند، هیچ سیگنالی از طرف ایستگاه 43 برای فضاپیمای وویجر 2 فرستاده نشده بود. با این حال خبر ارسال موفقیت‌آمیز سیگنالی جدید در 29 اکتبر برای کاوشگر و رسیدن پیام تایید دریافت از طرف وویجر 2 به زمین، باعث خوشحالی دانشمندان شد و نشان داد که زمینیان هنوز ارتباط خود با این کاوشگر 43 ساله را از دست نداده‌اند.

گفته شده که پیام دستوری ارسالی بدون هیچ مشکلی توسط وویجر 2 اجرا شده و ما همچنان می‌توانیم از فاصله‌ای فوق‌العاده دور این فضاپیما را کنترل کنیم.

پس از ماه‌ها سکوت ناسا موفق به برقرار ارتباط با فضاپیمای وویجر 2 شد

ماهواره ایستگاه 43 بخشی از پروژه‌ای بزرگ‌تر به نام «شبکه فضای دور» آژانس فضایی آمریکا بوده که شامل آنتن‌هایی عظیم و پیشرفته در سراسر جهان می‌شود. ناسا این آنتن‌ها را به منظور ارتباط‌گیری با فضاپیماهایی که فراتر از ماه فعالیت می‌کنند، نگه می‌دارد و از طریق این تجهیزات، کاوشگران خود را در سراسر فضای اطراف زمین کنترل می‌کند.

تعمیرات اساسی

از زمانی که ایستگاه 43 برای تعمیرات از دسترس خارج شده بود، دانشمندان مسئول کنترل فضاپیمای وویجر 2 تنها امکان دریافت سیگنال از طرف کاوشگر را داشتند و مرتبا اعلام می‌شد که این فضاپیما در سلامت کامل قرار دارد. با این وجود بدون استفاده از آنتن مورد نظر در استرالیا، امکان فرستادن دستور برای وویجر 2 فراهم نبود.

همان‌طور که اشاره شد، وویجر 2 در آگوست سال 1977 ماموریت خود را شروع کرد و تاکنون میلیاردها کیلومتر از زمین دور شده است. در میان آپدیت‌های انجام شده روی تجهیزات آنتن ایستگاه فضای دور 43، می‌توان به نصب دو فرستنده رادیویی جدید اشاره کرد. یکی از این دو آنتن که برای ارسال و دریافت سیگنال به فضاپیمای ناسا استفاده می‌شد، در 47 سال گذشته تعویض نشده بود.

به علاوه مهندسان استرالیایی تجهیزات سرمایش و گرمایش آنتن را تعویض کرده و سیستم تامین برق و سایر وسایل الکترونیکی لازم برای سرپا نگه داشتن فرستنده‌های رادیویی را به روز رسانی کردند.

ناسا اعلام کرده که این آنتن حداکثر تا فوریه 2021 به صورت کامل کار خود را ادامه خواهد داد و با اینکه تعمیرات انجام شده اساسی بودند و قسمت‌های مختلف آنتن را هدف قرار داده بودند، وقت چندان زیادی برای اعمال تغییرات مورد نظر صرف نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*