اپلیکیشن مخرب

این 21 اپلیکیشن مخرب تبلیغاتی را از روی گوشی خود حذف کنید

محققان امنیتی در گوگل پلی 21 اپلیکیشن مخرب تبلیغاتی را شناسایی و به کاربران توصیه کرده‌اند این برنامه‌های تبلیغاتی مخرب را از روی گوشی خود حذف کنند.

محققان امنیتی در بررسی‌های جدید خود توانستند در فروشگاه گوگل پلی (Google Play) حدود 21 اپلیکیشن مخرب تبلیغاتی را شناسایی کنند که این برنامه‌ها خود را در قالب برنامه‌های بازی مخفی کرده بودند. طبق اعلام محققان این اپلیکیشن‌ها دارای ابزارهای تبلیغاتی مزاحم و مخفی بوده و به سختی قابل حذف هستند. در گزارش محققان آمده است این 21 برنامه تا امروز بیش از 8 میلیون بار توسط کاربران دانلود شده‌اند و به همراه برنامه‌های تبلیغاتی وارد دستگاه کاربران شده که بخشی از خانواده HiddenAds محسوب می‌شوند.

محققان امنیتی این برنامه‌ها را جزو برنامه‌های ناخواسته تبلیغاتی می‌دانند که در واقع کاربران را به صورت ناخواسته به سایت‌های مخرب هدایت خواهند کرد و می‌توانند اطلاعات کاربران را جمع‌آوری کنند. این برنامه‌های مخرب تبلیغاتی علاوه بر درآمدزایی قادرند به شکل پنهانی نوار ابزار جدید ناشناس و برنامه‌های افزودنی را به وجود آورند. گوگل همواره برای محافظت از فروشگاه اپلیکیشن خود در مقابل برنامه‌های مخرب تلاش می‌کند، اما همچنان طراحان این برنامه‌ها برای پنهان کردن راه‌های جدیدی پیدا می‌کنند.

Jakub Vávra، تحلیل‌گر تهدید در Avast در این خصوص اعلام کرد کاربران می‌بایست در زمان دانلود اپلیکیشن‌ها روی گوشی موبایل خود بسیار دقت داشته باشند و پیش از دانلود مشخصات برنامه‌ها و نظرات سایر کاربران در زیر آنها را بررسی کنند. همچنین به کاربران توصیه می‌شود در مورد درخواست‌هایی که به دستگاه هوشمند آنها ارسال می‌شود، هوشیار باشند.

لیست 21 اپلیکیشن مخرب در گوگل پلی

موسسه امنیتی Avast حدود 21 اپلیکیشن مخرب در گوگل پلی را در گزارش خود معرفی کرده که اسامی این برنامه‌ها در این لینک درج شده است.

مرکز افتا نیز در این خصوص به کاربران تاکید کرد که حتما این 21 اپلیکیشن را از روی موبایل خود حذف کنند و به راهکارهای امنیتی زیر همواره توجه داشته باشند:

  1. گوشی موبایل خود را همواره با جدیدترین به‌روزرسانی‌های نرم افزاری از منابع مجاز به‌روز کنید.
  2. قابلیت Google Play Protect را فعال نمایید.
  3. از منابع غیر رسمی اپلیکیشن‌ها را دریافت نکنید. تمامی برنامه‌های معتبر اندروید در فروشگاه گوگل پلی قابل دانلود هستند.
  4. هنگام نصب برنامه مجوزهای درخواست شده را مطالعه کنید و در صورت تایید مجوزهای درخواست شده را تایید کنید.
  5. اگر هنگام نصب برنامه دچار تردید بودید، پیش از نصب آن روی گوشی موبایل، امضای APK و هش را در منابعی مانند VirusTotal مورد بررسی قرار دهید.
  6. برای افزایش امنیت از راهکارهای شناسایی تهدیدات گوشی موبایل استفاده نمایید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*