جوایز اپراتورها

سوءاستفاده کلاهبرداران از مشترکان به بهانه برنده شدن جوایز اپراتورها

مشترکان اپراتورهای تلفن همراه مراقب سوءاستفاده کلاهبرداران باشند و برای اطلاع از برنده شدن جوایز اپراتورها و نحوه دریافت آن به مبادی رسمی اپراتور مراجعه کنند.

سال‌هاست که اپراتورهای تلفن همراه به مشترکان خود هشدار می‌دهند مراقب سوءاستفاده کلاهبرداران به بهانه برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها و مسابقات باشند. با این حال متاسفانه هنوز هم می‌بینیم که این کلاهبرداری‌ها ادامه دارد و برخی مشترکان با سهل‌انگاری، فریب این سودجویی‌ها را می‌خورند و متضرر می‌شوند. به همین بهانه در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه از برنده شدن خود در مناسبت‌ها، قرعه‌کشی‌ها و مسابقات مختلف اطلاع پیدا کنید و برای دریافت جوایز اپراتورها باید چه اقداماتی را انجام دهید تا دیگر فریب سوءاستفاده‌های احتمالی را نخورید.

نحوه اطلاع از برنده شدن جوایز اپراتورها

اپراتورهای تلفن همراه بارها به مشترکان خود اعلام کرده‌اند که برای اطمینان پیدا کردن از برنده شدن در هدایای مناسبتی، قرعه‌کشی‌ها و مسابقات مختلف اپراتورها از یکی از روش‌های زیر اقدام کنید:

  • مراجعه به سایت اصلی اپراتور
  • مراجعه به صفحه رسمی اپراتور در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام
  • تماس گرفتن با مراکز تماس اپراتور

بنابراین در صورتی که پیام یا تماسی مبنی برنده شدن جوایز اپراتورها دریافت کردید، به یکی از روش‌ها بالا، از صحت آن اطمینان حاصل کنید. اطلاعات مربوط به این جوایز فقط از مبادی رسمی اعلام می‌شود و هیچوقت فریب پیام‌ها یا تماس‌های مشکوک این چنینی را نخورید، چرا که عدم توجه و دقت مشترکان بارها موجب خسارت دیدن آنها شده است و متاسفانه هنوز هم شاهد تکرار چنین کلاهبرداری‌هایی هستیم. همچنین علاوه بر خسارت دیدن مشترکان، ممکن است اعتبار اپراتورهای تلفن همراه نیز در این قضایا آسیب ببیند.

دو مورد از کلاهبرداری‌های رایج

در ادامه به دو مورد از کلاهبرداری‌هایی که بارها شاهد تکرار آن بودیم اشاره می‌کنیم:

1. پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و دست به دست می‌شود، مبنی بر این که به عنوان مثال برای دریافت بسته هدیه اینترنت همراه اول یا ایرانسل، یک کد خاص را شماره‌گیری کنید. در این پیام‌ها مشترکان به شماره‌گیری کد خرید تشویق می‌شوند و متاسفانه بسیاری از کاربران نیز بدون توجه به قیمت و تایید فرایند خرید، اقدام به شماره‌گیری کد مذکور می‌کنند و در نتیجه هزینه آن در صورتحساب مشترک لحاظ شده یا از شارژ حساب آنها کم می‌شود.

بنابراین برای اطلاع از بسته‌های مختلف اپراتورها از جمله بسته‌های هدیه فقط به مبادی رسمی اپراتور مراجعه کنید و حتما به جزئیات بسته مانند هزینه آن توجه کنید و فریب پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند را نخورید.

جوایز اپراتورها

2. بعضا پیام‌هایی برای مشترکان ارسال یا تماس‌هایی با آنها گرفته می‌شود که شخص سودجو خود را از طرف یک اپراتور تلفن همراه معرفی می‌کند و به مشترک گفته می‌شود که در قرعه‌کشی یا مسابقه‌ای برنده شده است. در ادامه از مشترک اطلاعات شماره حساب یا شماره کارت خواسته می‌شود یا از آنها درخواست می‌شود که به دستگاه خودپرداز مراجعه کنند. متاسفانه به دلیل ناآگاهی و سهل‌انگاری برخی مردم، کلاهبرداران از حساب بانکی آنها پولی را برداشت می‌کنند.

این در حالی است که اپراتورهایی مانند همراه اول، همواره لیست برندگان را در سایت رسمی خود منتشر می‌کنند و هیچوقت از مشترک اطلاعات حساب و شماره کارت خواسته نمی‌شود. همچنین اپراتورها معمولا هیچ پولی را به عنوان جایزه به حساب برنده واریز نمی‌کنند و همه هدایای نقدی به صورت چک به مشترکان اهدا می‌شود.

برندگان پس از تماس از سوی اپراتور، جهت اطلاع به مشترک و درخواست برای مراجعه و دریافت چک، یا اطلاع پیدا کردن از مبادی رسمی، باید با در دست داشتن مدرک شناسایی معتبر به ساختمان مرکزی اپراتور در تهران یا به عنوان مثال ساختمان مخابرات استان در شهرستان‌ها مراجعه کرده و چک اهدایی را شخصا دریافت کنند.

قرعه کشی جایزه بزرگ همراه اول

برای مثال می‌توانیم به قرعه کشی جایزه بزرگ همراه اول اشاره کنیم که اکنون در حال برگزاری است. در این مسابقه، از تاریخ اول مرداد امسال تا پایان 30 دی 99، از بین هر یک از افرادی که بسته‌های اینترنت همراه اول را خریداری می‌کنند، در هر ماه به قید قرعه به 20 نفر، هر یک مبلغ 50 میلیون تومان جایزه تعلق می‌گیرد. این قرعه‌کشی به صورت ماهیانه برای هر ماه در نیمه نخست ماه بعدی برگزار می‌شود. در صورتی که مشترک، سیم کارت جدید دائمی یا اعتباری همراه اول را فعال کرده یا یکی از بسته های مکالمه یا پیامک را خریداری کرده باشد، در این قرعه‌کشی شرکت داده خواهد شد. ترابرد به همراه اول نیز به عنوان فعال‌سازی جدید در نظر گرفته می‌شود و مشمول قرعه‌کشی خواهد شد. همچنین برای شرکت در این قرعه‌کشی نیاز به اقدام خاصی نیست و شماره تلفن تمامی مشترکان واجد شرایط به صورت خودکار در فایل مشمولان قرار داده می‌شود.

جوایز اپراتورها

با توجه به استقبال گسترده‌ای که از این طرح شده، عده‌ای کلاهبردار در حال سوءاستفاده از این شرایط هستند و پیام‌هایی را ارسال یا تماس‌هایی را با مشترکان می‌گیرند. در حالی که اسامی و مشخصات برندگان به صورت ماهیانه در سایت رسمی همراه اول اعلام می‌شود و برندگان تا پایان تابستان 1400 می‌توانند برای دریافت جایزه خود به مراکز تعیین شده مراجعه کنند. امیدواریم با این اطلاع‌رسانی بتوانیم جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی کلاهبرداران از مشترکان اپراتورهای تلفن همراه را بگیریم.