نوکیا ان 95

نوکیا ان 95 می‌توانست بار دیگر به حیات بازگردد + ویدیو

قطعا همگی نوکیا ان 95 افسانه‌ای را به خاطر دارید. به نظر می‌رسد نوکیا قصد داشت نمونه جدیدی از آن را راهی بازار کند که چنین نشد.

زمانی که نوکیا ان 95 – Nokia N95 را عرضه کرد، اپل هنوز وارد صنعت گوشی هوشمند نشده بود، سامسونگ جایی بین سازندگان برتر گوشی هوشمند نداشت و اصلا خبری از گوشی‌سازهای چینی نبود.

نوکیا ان 95

نوکیا ان 95 ساختار کشویی داشت و به طرف بالا و پایین باز می‌شد. این گوشی پرچمدار که در زمان خود طراحی آینده‌نگرانه‌ای داشت، در زمینه پخش موسیقی بسیار توانمند بود و دوربین قدرتمندی داشت. حافظه آن بالا بود و از سیستم مسیریاب GPS نیز پشتیبانی می‌کرد. این گوشی با سیستم عامل سیمبین بالا می‌آمد و کاربر می‌توانست برنامه‌های مختلفی روی آن نصب کند. باتری 900 میلی‌آمپرساعتی آن نیز طول عمر مناسبی برای کار با گوشی فراهم می‌کرد.

کمپانی فنلاندی اچ‌ام‌دی گلوبال که حق عرضه گوشی هوشمند با برند نوکیا را اختیار دارد، تصمیم داشت تا این گوشی را در کالبدی جدید با سخت افزارها و قابلیت‌های بروز در کنار پشتیبانی از سیستم عامل اندروید مجددا به بازار عرضه کند که در نهایت چنین نشد و از تصمیم خود صرف نظر کرد. اما بد نیست نگاهی به مهندسی پیش نمونه ساخته شده از آن داشته باشیم.

https://aparat.com/v/kdYub

یک یوتوبر به نام مایکل فیشر با نام مستعار MrMobile توانست به یک پیش نمونه نوکیا ان 95 جدید دسترسی داشته باشد و که البته کار نمی‌کند. در این گوشی جدید نیز مجددا شاهد طراحی کشویی هستیم. با سر دادن گوشی به سمت کنار، بلندگوی بزرگ آن، دوربین سلفی دوگانه و فلش دیده می‌شوند. بدین‌ترتیب برای جایگذاری دوربین جلو نیازی به سوراخ کردن نمایشگر نبود.

نوکیا ان 95

پشت گوشی نیز یک حلقه پیرامون دوربین قرار دارد که به عنوان پایه عمل می‌کند و با باز کردن آن، می‌توان گوشی را به پایه‌اش تکیه داد و فیلم تماشا کرد. گوشی جدید نیز همچون همان ان 95 قدیمی با تمرکز بر قابلیت‌های پخش چندرسانه‌ای طراحی شده بود و ضمن قابلیت پخش فیلم، برای تماس‌های تصویری طولانی مدت نیز بسیار کاربردی بود. این گوشی همچنین یک زنگ هشدار مخصوص نیز داشت.

نوکیا ان 95

یکی از مدیران رده بالای نوکیا همچنین تصاویری از چند طراحی و دیگر سناریوهای استفاده از قابلیت کشویی این گوشی و همچنین مکانیزم کشویی آن در حالت‌ها و ابعاد مختلف منتشر کرد. باعث تاسف است که چنین دستگاهی وارد بازار نشد که البته با توجه به این‌ امر که طبیعتا از یک گوشی که نام نوکیا ان 95 را یدک می‌کشد انتظار بسیار بالایی می‌رود، احتمالا اچ‌ام‌دی گلوبال تصمیم درستی اتخاذ کرده است.

در حال حاضر به دلیل زیان‌های وارده ناشی از شیوع کرونا، احتمالا اچ‌ام‌دی گلوبال در بهترین دوران خود نیست. این کمپانی چندین گوشی خود را به تاخیر انداخته و همچنان منتظر برخی گوشی‌های آن به خصوص نوکیا 9.3 پیور ویوو – Nokia 9.3 PureView هستیم. با این اوصاف طبق گزارش کمپانی تحقیقاتی Counterpoint Research نوکیا همچنان قابل اعتمادترین کمپانی برای برخی مشتریان است و در صدر رده‌بندی اعتمادپذیری بین کمپانی‌های سازنده گوشی هوشمند قرار دارد.

کمپانی Counterpoint Research برای گزارش خود چهار عامل را در نظر می‌گیرد که عبار‌ت‌اند از تداوم عرضه بروزرسانی نرم افزاری، بروزرسانی امنیتی، کیفیت ساخت و دستگاه‌های توصیه شده به شرکت‌ها. نوکیا با عرضه پیوسته بروزرسانی نرم افزاری و وصله‌های امنیتی همواره گوشی‌های خود را به روز و ایمن نگه می‌دارد. در واقع می‌توان گفت نوکیا تنها کمپانی گوشی‌ساز است که توانسته در پروژه Android One گوگل موفق باشد.

نوکیا ان 95

در حال حاضر تمامی گوشی‌های واجد شرایط این کمپانی که 20 عدد هستند، به سیستم عامل اندروید 10 ارتقا یافته‌اند. پس از نوکیا کمپانی چینی وان پلاس با 7 گوشی در جایگاه دوم بروزرسانی نرم افزاری قرار دارد. پس با قاطعیت می‌توان گفت اچ‌ام‌دی گلوبال موفق به انجام کاری خارق العاده شده است. نباید فراموش کرد اچ‌ام‌دی گلوبال با برنامه‌ریزی دقیق موفق به اجرای صحیح پروژه اندروید وان شده است. در سوی دیگر کمپانی‌هایی مانند شیائومی نیز قرار دارند که عضو این پروژه‌ هستند، اما عملکرد ضعیفی دارند.