طرح اولیه گوشی

طرح اولیه گوشی های آینده که شما را شگفت‌زده خواهند کرد!

طرح اولیه گوشی ها و دستگاه‌های هوشمند برخی مواقع منجر به ساخت سری جدیدی از گجت‌ها می‌شود که ممکن است به‌زودی معرفی و عرضه شوند.

حدودا یک دهه است که طراحی و ساختار گوشی‌های هوشمند پیشرفت چشمگیر و حالت تازه‌ای را نداشته است. گرچه افزایش قدرت و کارایی نرم‌افزار و همینطور سخت‌افزار آن‌ها کاملا قابل مشاهده است، اما اگر کمی واقع‌گرایانه به مسئله نگاه کنیم، لوح‌های تخت ۵ تا ۷ اینچی مدت زیادی در جیب‌های مردم جا خشک کرده‌اند.

البته این گوشی‌ها هر ساله پردازنده جدیدی را دریافت می‌کنند که قدرت پردازش آن‌ها را رفته رفته به یک رایانه شخصی نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. همچنین ممکن است با خود بگویید پس گوشی‌های تاشو چه می‌شوند؟ بهتر است هرچه زودتر جواب این سوال را هم بدهیم؛ چراکه گجت‌های تاشو مانند گلکسی زد فولد ۲ تنها قیمت بالاتر را در کنار قدرت اجرایی نامناسب ارائه کرده‌اند که در سال‌های آینده بسیار جای پیشرفت خواهند داشت.

طرح اولیه گوشی های آینده

طرح اولیه گوشی

اما چیزی که ما به دنبال آن می‌گردیم گذاشتن یک نمایشگر دیگر در کنار صفحه قبلی و یا یک تبلت با دوربین واقعیت افزوده نیست؛ بلکه ایده‌های جدیدی برای توسعه صنعت گجت‌های هوشمند لازم است که طرح‌های جالبی نیز برای آن ارائه شده تا در آینده مورد استفاده قرار گیرند.

گوشی مچ‌بند

طرح اولیه گوشی

گوشی ۴ اینچی نوبیا آلفا از شرکت زد تی ای درواقع طرحی بود که ابتدا در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، اما ساخت و انتشار آن بنا بر آسیب‌پذیری کنسل شد؛ با این وجود ظاهرا مراحل ارتقا و طراحی مجدد آن همچنان ادامه داشته و ممکن است در آینده معرفی شود.

درواقع این مدل از گوشی‌های هوشمند اگر روزی به طراح نهایی برسند، قاعدتا جایگزین مناسبی برای گوشی‌های هوشمند خواهند بود؛ چراکه سبک بودن و همچنین راحتی کار با آن‌ها برای جابه‌جایی جیب افراد را بسیار خلوت‌تر خواهد کرد. مانند تصویر فوق که متعلق به اموپلاس اسمایل (Emoplus Smile) است. البته این گجت را نمی‌توان یک تلاش برای ساخت ساعت هوشمند دانست، بلکه ترکیبی است از هر دو طرح، به نحوی که می‌توانید گوشی را دور مچ خود بپیچید!

گوشی نوری

طرح اولیه گوشی

حال که بحث از گوشی‌های پوشیدنی و مچ‌بند را شروع کرده‌ایم، بد نیست اشاره‌ای به یک طرح در سال ۲۰۱۴ به نام سیرکت‌فون کنیم. گجتی که با استفاده از تکنولوژی پروژکتور و حسگرهای هوشمند فوق پیشرفته، نمایشگر گوشی را به صورت یک نور روی دست می‌اندازد.

طرح اولیه گوشی

ایده این گوشی بسیار فوق‌العاده و به نحوی کاملا عملی است، تا حدی که برخی کیبوردهای لیزری نیز از روی طرح آن ساخته شده و هم‌اکنون نیز برای خرید در دسترس قرار دارند. با این وجود انداختن این لیزر روی پوست دست انسان با چنین دقت و ظرافتی در یک مچ‌بند باریک، به تکنولوژی خاصی نیاز دارد که از سال ۲۰۱۴ تاکنون بشر به آن دست نیافته است.

گوشی شفاف

طرح اولیه گوشی

در ابتدا ممکن است طرح اولیه چنین گوشی هوشمندی را کمی دور از ذهن بدانید، اما نکته قابل توجه اینجاست که در حال حاضر نیز نمایشگرهای شفاف در حال ساخت و طراحی هستند! همچنین جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۵، شرکت ال جی یک طرح برای گوشی شفاف تاشو را منتشر کرد که تاکنون حدود ۵ سال مهندسان این شرکت روی پروژه آن کار می‌کند.

با این وجود ساخت یک گوشی شفاف قطعا ایده جالبی به‌نظر می‌رسد، اما شاید چیزی که مانع ساخت هرچه سریع‌تر آن می‌شود، اجزای گوشی است که از داخل نمایشگر شفاف قابل مشاهده خواهند بود. همچنین افزایش نور گوشی نیز در این حالت بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد.

گوشی‌های تاشو

طرح اولیه گوشی

اشتباه نکنید، در این بخش منظور از گوشی تاشو امثال گلکسی زد فولد یا مایکروسافت سرفیس دوئو نیست؛ بلکه منظور گوشی‌هایی هستند که مانند ورق امتحانی لول شده و مانند یک لوح دوران قرون وسطی نیز باز می‌شوند.

طرح اولیه این مدل گوشی ابتدا در سال ۲۰۱۸ و توسط محققان دانشگاه کوئین (Queen University) مطرح شد؛ جایی که این افراد، گجتی به نام مجیک اسکرول‌فون ۷.۵ اینچی را برای اولین بار معرفی و پروژه ساخت آن را شروع کردند. همچنین شرکت ال جی نیز مشابه چنین طرحی با نمایشگر تاشو OLED را ارائه کرده، پس دیدن گوشی‌های تاشو با این سبک طراحی در آینده چندان هم دور از انتظار نیست.

لنزهای هوشمند

طرح اولیه گوشی

اگر فیلم ترمیناتور را دیده باشید، قطعا در جریان طرح اولیه این گوشی یا بهتر است همان لنز بگوییم هستید. گرچه دیدن چنین ایده‌ای در واقعیت ابتدا کمی شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی به‌نظر می‌رسد اما جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۴ همین مدل لنز توسط دانشمندان دانشگاه گنت (Ghent) واقع در بلژیک، ساخته شده است! همچنین در همان سال، شرکت گوگل سعی داشت تا با اضافه کردن یک دوربین به این لنز آن را ارتقا دهد اما این پروژه به دلایلی با شکست مواجه شد.

به هر حال اگر این طرح در سال ۲۰۱۴ واقعا ساخته شده باشد، طولی نمی‌کشد که در سالیان آینده شاهد عرضه لنزهای هوشمند با قیمت‌های سرسام آور باشیم!