تازه‌ترین توصیه مرکز CDC در مورد پوشیدن ماسک صورت

تازه‌ترین توصیه مرکز CDC در مورد پوشیدن ماسک صورت

پوشیدن ماسک صورت یکی از اصلی‌ترین وظایف ما برای مقابله با پاندمی کرونا بوده که تازه‌ترین توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) به این موضوع پرداخته است.

به تازگی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در مورد بحث پوشیدن ماسک برای جلوگیری از گسترش کووید 19 توصیه‌های مهمی را منتشر کرده است. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

همان‌طور که می‌دانیم، استفاده از وسایل محافظتی مانند ماسک راهی ساده و در عین حال موثر برای مقابله با همه‌گیری کرونا به حساب می‌آید و یکی از کوچک‌ترین کاری‌هایی که ما مردم عادی در این رابطه قادر به انجام آن هستیم، پوشاندن دهان و بینی خود در خارج از منزل است. از چندین ماه پیش گفته شده که چنین کاری باعث می‌شود تا افراد ذرات تنفسی خود را در محیط پخش نکنند و به طبع، کسانی که به ویروس کرونا جدید آلوده هستند هم از این طریق دیگران را مریض نمی‌کنند.

با این حال متخصصان تا به امروز صحبت خاصی در مورد تاثیر محافظتی ماسک برای خود افراد مطرح نمی‌کردند و همیشه سوال مطرح بود که آیا واقعا استفاده از این تجهیزات می‌تواند از ورود ذرات ویروسی به دهان و بینی کسی که ماسک پوشیده جلوگیری کند یا خیر؟ در همین رابطه، تازه‌ترین توصیه مرکز CDC به این موضوع پرداخته و پا را از صحبت‌های قبلی کارشناسان فراتر گذاشته است.

اهمیت پوشیدن ماسک صورت

مرکز کنترل بیماری‌ها در وب‌سایت خود اعلام کرده که پوشیدن ماسک صورت نه تنها از گسترش ذرات تنفسی ما در محیط جلوگیری می‌کند، بلکه تا حدودی جلوی وارد شدن این ذرات به دهان و بینی ما را هم می‌گیرد. با این وجود، همان‌طور که گفتیم متخصصان و کارشناسان بهداشتی از ابتدای پاندمی کووید 19 تاکید کرده‌اند که بهترین استفاده ماسک صورت برای کسانی بوده که به بیماری مبتلا هستند و نمی‌توان به سادگی ادعا کرد که این وسایل جلوی آلوده شدن افراد سالم را می‌گیرند.

این در حالی بوده که بر اساس توصیه جدید CDC، پوشاندن دهان و بینی با وسایل محافظتی راه ورود ویروسی‌ها به دستگاه تنفسی افراد را مسدود می‌کند و به صورت کلی، تلاش ما برای توقف این همه‌گیری را زودتر به ثمر می‌رساند.

البته چندین ماه پیش و در هفته‌های اول اعلام پاندمی بودن همه‌گیری اخیر، مرکز کنترل بیماری‌ها اعلام کرده بود که پوشیدن ماسک صورت تنها برای افراد آلوده و کادر درمانی که مراقب این افراد هستند، لازم بوده و خارج از این وضعیت، اجبار و الزامی وجود ندارد. با این حال در میان تازه‌ترین توصیه‌های این سازمان، به مقالات مختلفی اشاره شده که همگی از اهمیت ماسک در کاهش نرخ انتقال کووید 19 خبر می‌دهند.

تازه‌ترین توصیه مرکز CDC در مورد پوشیدن ماسک صورت

در کنار استناد به این مقالات، CDC هشدار داده که پژوهش‌های مورد نظر بر اساس مشاهدات خارج از محیط آزمایشگاهی تهیه شده‌اند و در برخی موارد، اطلاعات به کار رفته مربوط به وضعیت‌های گذشته هستند. به این ترتیب نمی‌توان با دقت گفت که دقیقا چند درصد از محافظت مورد نظر مرکز کنترل بیماری‌ها به خاطر جلوگیری از گسترش ویروس از بدن افراد آلوده بوده و چند درصد به مسدود کردن راه ورود ذرات بیماری‌زا به دهان و بینی افراد سالم مربوط است.

ماسک‌های پزشکی و پارچه‌ای

تحقیقات نشان داده‌اند که ماسک‌های جراحی به واسطه برخورداری از بافت‌هایی که بار الکترواستاتیکی دارند، از عبور ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زای دیگر جلوگیری می‌کنند و همچنین، وسایل حرفه‌ای‌تری مانند ماسک معروف ان 95 – N95 هم به دلیل داشتن الیاف مورد نظر و قرار گرفتن به صورت صحیح دور دهان و بینی و بستن تمامی منافذ و فاصله‌های بین ماسک و صورت، محافظت بیشتری را فراهم می‌کنند.

ساسکیا پاپسکو (Saskia Popescu)، اپیدمی شناس می‌گوید که پوشیدن ماسک صورت پارچه‌ای به اندازه سایر تجهیزات حرفه‌ای دیگر از ما محافظت نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد که مرکز CDC به منظور ترغیب عده بیشتری از عموم مردم برای استفاده از ماسک، به تحقیقاتی که کاملا استاندارد نیستند استناد می‌کند. در واقع کارشناسان می‌گویند که طبیعت انسان که به صورت معمول، بیشتر از دیگران برای خود اهمیت قائل می‌شود، باعث شده تا توصیه جدید این مرکز به مزایای پوشیدن ماسک برای افراد سالم اشاره داشته باشد.

متاسفانه عده زیادی از مخاطبان با تصور اینکه به کووید 19 آلوده نیستند، از پوشیدن ماسک خودداری می‌کنند و اگر متخصصان تنها توصیه خود را روی افراد آلوده متمرکز کنند، کنترل پاندمی سخت‌تر خواهد شد. همان‌طور که می‌دانیم، عده زیادی از مبتلایان می‌توانند بدون داشتن هیچ علائمی از بیماری، ذرات ویروسی را در بدن خود داشته باشند و همچنین، قبل از بروز نشانه‌های کووید 19 در یک شخص مبتلا دوره‌ای وجود دارد که شخصی که به بیماری آلوده بوده، علائمی ندارد و به همین دلیل به راحتی در محیط جابه‌جا می‌شود و افراد سالم دیگر را آلوده می‌کند.

به همین دلیل وقتی توصیه می‌شود که افراد سالم با پوشیدن ماسک صورت از خود در برابر ویروس مرگبار کرونا محافظت کنند، حتی اگر منابع به کار رفته برای این توصیه چندان هم استاندارد نباشند، تاثیر نهایی طوری خواهد بود که افراد بیشتری از ماسک استفاده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دیگه خسته شدم از ماسک بدم میاد 😭😭😭😭😭