چین به زودی خاک و سنگ‌های ماه را به زمین می‌آورد

چین به زودی خاک و سنگ‌های ماه را به زمین می‌آورد

در روزهای آینده، یکی از فضاپیماهای چین با هدف جمع‌آوری سنگ و خاک ماه به فضا پرتاب خواهد شد. در بررسی این خبر جالب‌توجه با ما همراه باشید.

فضاپیمای چانگ ای 5 (Chang’e-5) چین، در روزهای پیش رو به فضا فرستاده می‌شود. این فضاپیما با هدف بازگرداندن سنگ و خاک ماه به زمین ساخته شده و قرار است که نمونه‌های مواد موجود در سطح قمر سیاره از طریق این کاوشگر، به دست دانشمندان زمینی برسند.

اکثر نمونه‌های سطح ماه که هم‌اکنون، برای تحقیق و بررسی در دسترس دانشمندان قرار دارند، مربوط به دوره ماموریت‌های آپولو ناسا هستند و آخرین نمونه‌ای که بشریت از این جرم آسمانی تهیه کرد، به دهه 70 میلادی مربوط می‌شود. با این وجود به نظر می‌رسد که چینی‌ها قصد دارند تا این مسئله را تغییر دهند و با آوردن خاک و سنگ‌های ماه به زمین، نمونه‌های زیادی را برای بررسی دانشمندان تهیه کنند.

گفته شده که ماموریت چانگ ای 5 توانایی‌های آژانس فضایی چین برای نمونه‌برداری از یک جرم آسمانی دور از زمین و بازگرداندن نمونه‌ها به سیاره را مورد آزمایش قرار خواهد داد و چینی‌ها می‌خواهند از این طریق، خود را برای ماموریتهای جاه‌طلبانه دیگری در آینده آماده کنند.

چین به زودی خاک و سنگ‌های ماه را به زمین می‌آورد

اگر چین موفق به انجام چنین کاری شود، نام این کشور در کنار آمریکا و شوروی، به عنوان سومین کشوری که از سطح ماه نمونه برداری کرد، ثبت خواهد شد. تاکنون تمامی نمونه‌های خاک‌ مربوط به قمر زمین متعلق به ایالات متحده و شوروی سابق هستند و با اینکه هند و ژاپن هم فضاپیماهایی را به ماه فرستاده‌اند، هنوز هیچ کشور دیگری موفق به آوردن خاک ماه به زمین نشده است.

خاک ماه و کاوش قمر زمین

اولین فضاپیمای ساخت دست بشر که خود را به سطح ماه رساند، کاوشگر لونا 2 (Luna 2) بود که در سال 1959 با سطح این جرم آسمانی برخورد کرد و نابود شد. این فضاپیما اولین وسیله ساخته شده توسط انسان‌ها بود که به یک جرم آسمانی دیگر رسید. با این وجود ایالات متحده در ماموریت‌های آپولو، فضاپیماهای خود را شش مرتبه به ماه فرستاد و بین سال‌های 1969 تا 1972، مجموعا 382 کیلوگرم خاک و سنگ را از سطح ماه به زمین آورد.

در دهه هفتاد میلادی شوروی هم توانست 3 ماموریت رباتیک موفقیت‌آمیز را برای نمونه‌برداری از خاک ماه عملی کند و آخرین مورد از این ماموریت‌های دردسرساز و پرهزینه، لونا 24 (Luna 24) بود که 170 گرم از خاک مورد نظر را به زمین بازگرداند.

با این تفاسیر اطلاعات موجود نشان می‌دهند که چین قصد دارد تا 2 کیلوگرم سنگ را از منطقه دست نخورده و کاوش نشده‌ای در ماه جمع‌آوری کند. این منطقه دشت‌های گدازه‌ای با نام “Oceanus Procellarum” است.

گفته شده که تمامی نمونه‌های جمع‌آوری شده در ماموریت‌های آپولو، تنها مربوط به قسمت‌های مختلف کمتر از نیمی از سطح ماه هستند و در چندین دهه گذشته، دانشمندان دائما درخواست کرده‌اند تا نمونه‌های جدیدی از قسمت‌های دیگر این جرم آسمانی به زمین آورده شوند. متاسفانه هنوز سوالات، نادانسته‌ها و رمز و رازهای زیادی در مورد قمر زمین وجود دارند که تنها با نمونه‌برداری از مناطق دست نخورده موجود می‌توان به آن‌ها پاسخ داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. لعنت به چین و روسیه کمونیست جاسوس مرگ بر هرچی ساندیسی جیره خوره

    • برو خائن وطن فروش . تو یک بچه کوچولویی بیش نیستی بدبخت غرب استکبار مغز تو را شست و شو داده . به کوری چشم تو و اکانت های فیک غربی امت انقلابی و اسلامی ایران پرچم را به امام زمان تحویل خواهند داد 💪💪💪

  2. لعنت به چین و روسیه کمونیست جاسوس مرگ بر هرچی ساندیسی جیره خوره.

  3. لعنت به چین و روسیه کمونیست کثیف جاسوس مرگ بر ساندیس خورای جیره خور

  4. دم چین گرم ، چین اگه بخواد ۳ ثانیه ای غرب خونخوار رو از روی کره زمین محو میکنه

  5. درود بر شرف چین که دارد در همه زمینه ها پوزه غرب استکبار جهانی را به خاک میمالد .
    چین ❤
    جمهوری اسلامی ایران ❤
    روسیه ❤