گیربکس 6 سرعته دستی

نصب گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو روی رانا پلاس + ویژگی‌ها و مزایا

گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو روی محصولات جدید این شرکت از جمله رانا پلاس نصب می‌شود. در ادامه، ویژگی‌ها و مزایای این جعبه دنده را بررسی می‌کنیم.

گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو به زودی روی محصولات جدید این شرکت خودروسازی داخلی نصب می‌شود. مدیرعامل شرکت ایران خودرو در هفته گذشته اعلام کرد خط تولید این گیربکس شش سرعته دستی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و این جعبه دنده برای اولین بار روی رانا پلاس و سپس دیگر محصولات ایران خودرو نصب خواهد شد.

در حال حاضر تقریبا 95 درصد محصولات تولیدی ایران خودرو با گیربکس دستی به بازار عرضه می‌شود و به دست مشتریان می‌رسد. این محصولات از تنوع چهار تا پنج پیشرانه برخوردار هستند، بنابراین گیربکس شش سرعته دستی در تمام محصولات این شرکت، نقشی کلیدی دارد. این جعبه دنده جدید با هدف کاهش مصرف سوخت و ارائه گیربکس تمام داخلی از راه رسیده و علاوه بر آن، مزایای زیادی دارد.

اهداف اصلی تولید گیربکس شش سرعته جدید

یکی از اهداف اصلی تولید گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو، کاهش ارزبری است. مدیرعامل شرکت ایران خودرو اخیرا عنوان کرده بود در ازای تولید گیربکس با دانش بومی، حدود 700 دلار کاهش ارزبری خواهیم داشت. ایران خودرو با تولید داخلی گیربکس شش سرعته اتوماتیک جدید و نصب آن روی خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک، صرفه‌جویی چشمگیری در صنعت خودروسازی کرده و جلوی خروج ارز از کشور را گرفته است. حالا ایران خودرو با تولید داخلی گیربکس شش سرعته دستی جدید نیز علاوه بر گسترش سبد قوای محرکه خود، صرفه‌جویی قابل توجهی کرده است. این میزان صرفه‌جویی در برنامه اجرایی گسترده ایران خودرو در آینده نیز به صورت افزایشی پیش می‌رود.

گیربکس 6 سرعته دستی

مدیرعامل شرکت ایران خودرو بیان کرد این خودروساز داخلی تا پنج سال دیگر یعنی سال 1404 سهم خودروهای دستی و اتوماتیک را در سبد محصولات خود برابر می‌کند. به این ترتیب گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو در آینده نزدیک باید روی بخش وسیعی از محصولات این شرکت نصب شود و نقش قابل توجهی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت صنعتی نیرومحرکه می‌گوید در فرایند طراحی و تولید این گیربکس 6 سرعته دستی ، بیش از 135 قالب جدید با همکاری 85 سازنده ساخته شده و تولید این گیربکس داخلی تقریبا 87 میلیون یورو صرفه جویی ارزی طی 4 سال به دنبال دارد. داوود اسماعیل پور افزود این جعبه دنده شش سرعته به همراه پیشرانه EC5 برای اولین بار روی خودرو رانا پلاس نصب شده و به مرور روی سایر محصولات ایران خودرو نیز استفاده خواهد شد. به گفته وی، در طراحی این گیربکس از تکنولوژی‌های روز استفاده شده و از مزایای آن می‌توان به کاهش مصرف سوخت به خصوص در سرعت‌های بالا، کیفیت بهتر رانندگی و بهبود تعویض دنده اشاره کرد. همچنین مدل نیمه اتوماتیک این گیربکس با نام تجاری AMT6 نیز در دست توسعه قرار دارد و تولید آزمایشی آن تا پایان سال جاری آغاز می‌شود.

مزایای گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو

تعداد دنده‌های هر گیربکس خودرو بیانگر تعداد سرعت‌های تعریف شده برای انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها است. در شرایط متفاوت می‌توان دنده و سرعت متناسب را با جاده و وضعیت انتخاب کرد. در دو دهه اخیر، خودروهای تولید داخل از گیربکس‌های 5 سرعته دستی استفاده می‌کردند و در محصولات ایران خودرو نیز معمولا از گیربکس 5 سرعته سری BE پژو و مدل‌های تغییر یافته آن استفاده می‌شد. حالا گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو که داخلی‌سازی شده می‌تواند پس از عرضه روی خودرو رانا پلاس، در آینده نزدیک روی محصولات دیگر ایران خودرو هم نصب شود و به این ترتیب موجب کاهش محسوس مصرف سوخت و تحول در کیفیت رانندگی شود.

گیربکس 6 سرعته دستی

دنده ششم در گیربکس جدید ایران خودرو وظیفه پایین نگه داشتن دور موتور را بر عهده دارد که متعاقب آن موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش فشار روی موتور در دورهای بالا می‌شود. خودروسازان برای خودروهای کنونی بازار ایران که به گیربکس 5 سرعته دستی مجهز هستند، توصیه می‌کنند روی سرعت 90 تا 100 کیلومتر بر ساعت، دنده را به 5 تعویض کنید. در این حالت روی سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، دور موتور تقریبا 4000 دور در دقیقه خواهد بود و همه چیز در زمینه استهلاک خودرو و مصرف سوخت به این دنده وابسته است. در گیربکس شش سرعته، با تعویض دنده به 6 به جای 5، این تعریف تغییر پیدا می‌کند و شاهد کاهش دور موتور به اندازه حدود 500 دور در دقیقه در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت هستیم و به این ترتیب استهلاک پیشرانه و مصرف سوخت کاهش می‌یابد.

بیشتر شدن تعداد دنده‌ها در گیربکس جدید ایران خودرو فقط به سرعت‌های بالا مربوط نمی‌شود و در مسیرهای شهری نیز افزایش کیفیت رانندگی را به دنبال دارد. خودرو در هر دنده، شتاب‌گیری مجدد می‌کند و هرچه بازه این دنده طولانی‌تر باشد، شتاب‌گیری برای رسیدن به سرعت بالا بیشتر طول می‌کشد. اما در خودروهایی با تعداد دنده بیشتر، شتاب‌گیری افزایش خواهد داشت و از دنده یک تا شش، شتاب‌گیری سریع‌تری را تجربه می‌کنید و در مسیرهای شهری نیز رانندگی پویاتری خواهید داشت.

در بزرگراه‌های شهری که معمولا محدودیت سرعت 80 تا 90 کیلومتر بر ساعت دارند، این نیاز احساس می‌شود که دنده‌ای بین 4 و 5 داشتیم تا هم کیفیت رانندگی خوبی داشته باشیم و هم در دنده 4 دور موتور بین 3500 تا 4000 باعث افزایش مصرف سوخت و استهلاک موتور نشود. حالا با وجود دنده 6 در گیربکس جدید ایران خودرو، این مشکل برطرف می‌شود و شما می‌توانید از دنده 5 برای رانندگی در بزرگراه‌های شهری استفاده کرده و از دنده مرده جلوگیری کنید.