همترازی سیاره ای نادر هفته‌های آینده را از دست ندهید

همترازی سیاره ای نادر و شگت انگیز هفته‌های آینده را از دست ندهید

بر اساس اطلاعات موجود، در هفته‌های آینده یک همترازی سیاره ای شگفت‌انگیز و نادر رخ خواهد داد و ستاره شناسان می‌گویند که اتفاق مورد نظر در 800 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

همترازی سیاره ای اواسط ماه دسامبر آینده را از دست ندهید. بر اساس صحبت ستاره شناسان، در چند هفته آینده سیاره‌های مشتری و زحل در وضعیت خاصی قرار خواهند گرفت که نمونه آن در 800 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

همترازی سیاره ای کریسمس 2021

گفته شده که این واقعه در نزدیکی کریسمس رخ می‌دهد و نزدیکی دو سیاره مورد نظر در آسمان به شکلی بوده که در 8 قرن گذشته نظیر آن رخ نداده است. دانشمندان می‌گویند که از تابستان گذشته مشتری و زحل در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر بوده‌اند و اوج این همترازی بین 16 تا 25 دسامبر رخ می‌دهد. در این زمان فاصله دو جرم آسمانی مورد نظر کمتر از یک پنجم قطر ماه خواهد شد.

البته این نزدیکی به صورت فیزیکی نبوده و قرار نیست که فاصله دو مورد از بزرگ‌ترین سیاره‌های منظومه ما تا این حد کم شود؛ با این حال از زاویه دید ما ساکنان زمین، به نظر خواهد رسید که چنین فاصله کمی بین این دو سیاره وجود دارد. البته اگر در تاریخ اعلام شده بدون تجهیزات خاص و با چشم غیر مسلح به آسمان نگاه کنید، زحل و مشتری تنها به شکل دو نقطه نورانی به نظر خواهند رسید.

پاتریک هارتیگان (Patrick Hartigan)، ستاره شناس از دانشگاه رایس می‌گوید چنین همترازی سیاره ای هر بیست سال یک بار رخ می‌دهد، اما واقعه ماه آینده از لحاظ نزدیکی بیش از اندازه دو سیاره در نوع خود منحصر به فرد است.

همترازی سیاره ای نادر هفته‌های آینده را از دست ندهید

کسانی که در اواسط ماه دسامبر آینده با تلسکوپ به آسمان شب نگاه می‌کنند، زحل و مشتری را در وضعیتی مشابه عکس بالا خواهند دید. هارتیگان می‌گوید که آخرین باری که چنین همترازی فوق‌العاده نزدیکی رخ داد، قبل از طلوع خورشید در 4 مارس سال 1226 بود. متخصصان توصیه می‌کنند که برای برخورداری از بهترین دید به منظور رصد اخیر، بهتر است که تلسکوپ خود را در نزدیکی خط استوا قرار دهید. با این وجود اگر آسمان ابری نباشد، این همترازی تقریبا از تمامی مناطق مختلف زمین قابل رویت است.

تماشای نزدیکی زحل و مشتری

بر اساس اطلاعات موجود، حدودا یک ساعت پس از غروب خورشید، همترازی سیاره ای مورد نظر در آسمان قابل مشاهده است؛ اگر شما هم به دیدن چنین صحنه شگفت‌انگیزی علاقه دارید و تلسکوپ مورد نیاز برای دیدن آن را هم در اختیار گرفته‌اید، باید تجهیزات خود را به سمت قسمت غربی آسمان قرار دهید.

هارتیگان می‌گوید که در شب 21 دسامبر، این دو جرم آسمانی عظیم شبیه به یک سیاره دوقلو خواهند بود، چرا که فاصله آن‌ها فوق‌العاده نزدیک به نظر می‌رسد؛ تقریبا می‌توان گفت که در یک دامنه دید واحد، می‌توان هر دو سیاره و قمرهای بزرگ آن‌ها را در روزهای اعلام شده، دید.

البته هرچه رصد کننده در نزدیکی قطب شمال زمین قرار داشته باشد، فرصت کمتری را برای دیدن این صحنه خواهد داشت و دو سیاره به سرعت در خط افق محو خواهند شد. با این حال نور زحل و مشتری به حدی خواهد بود که بتوان آن‌ها را در هوای گرگ و میش هم دید و گفته شده که این زمان بهترین موقع برای رصد کنندگانی بوده که در ایالات متحده قرار دارند.

وب‌سایت‌هایی هم مانند “Stellarium” وجود دارند که بر اساس موقعیت مکانی شما، محل دقیقی از آسمان که برای دیدن این همترازی سیاره ای باید به آن نگاه کنید را مشخص می‌کنند.

از آنجایی که 800 سال تا وقوع چنین اتفاقی صبر کرده‌ایم، مرتبه بعدی که زحل و مشتری به هم نزدیک خواهند شد، نسبتا زودتر رخ می‌دهد و گفته شده که در ماه مارس سال 2080 می‌توانیم شاهد پدیده مشابهی باشیم. با این حال پس از تاریخ مورد نظر، تنها در سال 2400 چنین همترازی شگفت‌انگیزی رخ خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*