سیستم عامل HarmonyOS

تحریم آمریکا علیه هواوی صدای موسس این شرکت را در آورد

بیش از یک سال از تحریم های آمریکا علیه هواوی می‌گذرد و به پایان دولت کنونی این کشور نزدیک شده‌ایم. بنیانگذار هواوی به تازگی مصاحبه‌ای کرده که در آن سخنان جالبی را به زبان آورده است.

در اوایل این ماه، هواوی برای فروش اسمارت‌فون‌های برند زیرمجموعه خود، آنر قراردادی را با گروهی متشکل از 30 نماینده فروش از جمله چین تلکام و برخی از شرکت‌های دولتی امضا کرد. انگیزه اصلی هواوی از انجام این معامله، محدودیت‌های اعمال شده در پی تحریم آمریکا علیه هواوی در دو سال اخیر بود. ایالت متحده، هواوی و همچنین دیگر تولید کننده مطرح، ZTE را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند زیرا هرگز ارتباط آن‌ها با دولت چین ثابت نشده است.

این امر، مسدود کردن شرکت از دسترسی به زنجیره تامین کنندگان قطعات مرتبط با ایالات متحده را در پی داشته و نتیجه‌‌ی آن مجبور کردن جایگزینی سرویس‌های تلفن همراه گوگل با اکوسیستم مخصوص هواوی موسوم به HMS است. هواوی اکنون از برنامه‌های اصلی اندروید گوگل همانند جی‌میل، یوتیوب، پلی استور، سرچ، نقشه‌ها و… در مدل‌های بین‌المللی خود استفاده نمی‌‎کند (بیشتر نرم‌افزارهای گوگل در چین ممنوع است).

تحریم آمریکا علیه هواوی کاهش پیدا کرده است

دقیقا یک سال از روزی که ایالت متحده اولین بار این شرکت را در لیست تحریم‌هایش قرار داد می‌گذرد. وزارت بازرگانی ایالت متحده اعلام کرده بود که هر شرکتی که می‌خواهد تراشه‌های خود را در اختیار هواوی قرار دهد باید برای این کار از دولت مجوز دریافت کند. به تازگی وزارت بازرگانی اعلام کرده به Huawei اجازه می‌دهد که تراشه‌‌هایی را بتواند دریافت کند اما صرفا محصولاتی که قدیمی‌تر بوده و برای 4G مناسب هستند نه 5G.

این محدودیت‌ها به صورت جدی به هواوی آسیب رسانده است. به طور مثال، از 15 میلیون برش تراشه 5 نانومتری Kirin 9000 که هواوی از TSMC سفارش داده است تا قبل از شروع قانون جدید، در اواسط سپتامبر تنها 8.8 میلیون قطعه دریافت کرده بود و با توجه به اینکه این مدار مجتمع خاص در پرچم‌دار جديد اين کمپانی یعنی Mate 40 استفاده شده و برای تامین انرژی و تجهیزات شبکه 5G نیز به کار می‌رود، مشکل ساز شده است.سخنرانی رن در رابطه با تحریم آمریکا علیه هواوی

دیروز رن ژنگفی، بنیان‌گذار هواوی از کارمندان آنر که این شرکت را ترک می‌کنند خواست تا سخت کار کنند و در نهایت بتوانند حتی از نظر بودجه از شرکت مادر سابق خود نیز پیشی بگیرند. این مسئله با توجه به اینکه هواوی اکنون دومین تولید کننده بزرگ تلفن‌همراه است، سخت خواهد بود. در طی این سخنرانی، رن گفت گرچه هواوی می‌تواند راه‌هایی برای مجازات پیدا کند اما این کار می‌تواند صرف شغل میلیون‌ها نفر از نمایندگان و فروشندگان آنر شود. ژنگفی در ادامه گفت:

ما مجبور نیستیم افراد بی‌گناه را به خاطر رنج خودمان به درون آب بکشانیم. پس از جدایی آنر، این کمپانی باید بزرگترین رقیب هواوی باشد و پیشی گرفتن از پدر سابقش نیز باید شعار اصلی آن‌ها تلقی شود. ما دیگر رقبای آنر هستیم.

فلورا تانگ که یک تحلیل‌گر تحقیقاتی محسوب می‌شود، می‌گوید اگر آنر بتواند تولیداتش را ادامه دهد می‌شود به آن امید داشت. منابع صنعتی خبر از این می‌دهند که با توجه به محدودیت‌های هواوی، سایر کمپانی‌های چینی فرصت را غنیمت شمرده و در پی افزایش تولیدات خود هستند. از آن سو هواوی که اوضاع جالبی ندارد، از 51.7 میلیون دستگاه تولید شده‌اش در سه ماه سوم سال (جولای تا سپتامبر)، 26 درصد از محصولاتش یعنی چیزی برابر با 13.4 میلیون از محصولات دارای برند Honor بودند.

ژنگفی طی سخنرانی‌اش اذغان داشت، موج‌های پی‎در‌پی تحریم آمریکا علیه هواوی، ما را به این نتیجه رسانده که برخی از سیاست‌مداران آمریکایی به فکر اصلاح ما نیستند بلکه می‌خواهند ما را بکشند. این احتمال وجود دارد که در بیستم ژانویه، پس از سوگند یاد کردن جو بایدن، چهل و ششمین رییس جمهور ایالت متحده، سیاست‌های آمریکا در قبال شرکت‌های چینی نسبت به قبل فروکش کند. به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده است که در ایالت متحده، برنامه محبوب ویدیوهای کوتاه، TikTok دیگر غیرقانونی نیست. تا به امروز ثابت نشده است که هواوی از داده‌های کاربران و شرکت‌های آمریکایی استفاده و آن را با کارمندان دولت در پکن به اشتراک بگذارد اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که دولت بعدی نسبت به هواوی و تجهیزات شبکه آن در ایالت‌ها چه موضعی در پیش خواهد گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*