کاوشگر چانگ ای 5 چین با موفقیت روی ماه فرود آمد

کاوشگر چانگ ای 5 چین با موفقیت روی ماه فرود آمد

تازه‌ترین اخبار نشان می‌دهند که کاوشگر چانگ ای 5 چین با موفقیت روی قمر سیاره ما فرود آمده و به زودی خاک و سنگ ماه را به زمین خواهد آورد؛ پیشرفت چین در زمینه هوافضا شگفت‌انگیز است.

چین یک ماه نورد دیگر را روی قمر زمین فرود آورد؛ گفته شده که اخیرا کاوشگر چانگ ای 5 (Chang’e-5) این کشور با سلامت کامل روی ماه فرود آمده و مشغول آماده شد برای نمونه‌برداری از سطح این قمر است. در ادامه با ما همراه باشید.

چانگ ای 5 نام ماموریتی کلی برای بازگرداندن خاک و سنگ نمونه‌برداری شده از سطح ماه به زمین بوده که با استفاده از ماژولی که چین پیش از این در ماه کار گذاشته بود، کار نمونه‌برداری را انجام خواهد داد. محل فرود این کاوشگر پیش از پرتاب آن به فضا، در نزدیکی کوه مونز رامکر (Mons Rumker) تعیین شده بود و خبر فرود موفقیت‌آمیز ربات هم به تازگی توسط خبرگزاری چینی CGTN منتشر شده است.

این خبرگزاری اعلام کرده که روز 1 دسامبر 2020 به عنوان روزی که چین با قصد بازگرداندن خاک ماه به زمین، ربات خود را به این جرم آسمانی ارسال کرد، در تاریخ ثبت خواهد شد. در صورت موفق شدن کاوشگر مورد نظر در ماموریت اخیر، چین اولین کشوری خواهد بود که پس از ماموریت لونا 24 (Luna 24) شوروی سابق در سال 1976، توانست از سطح ماه نمونه تهیه کرده و به زمین بازگرداند.

ماموریت کاوشگر چانگ ای 5

کاوشگر چانگ ای 5 شامل یک قسمت فرودی ثابت می‌شود که روی سطح ماه توقف کرده و عمل نمونه‌برداری را انجام می‌دهد؛ در مرحله بعد این تجهیزات همراه با نمونه خود را به مدار ماه و مدارگرد چین می‌رسانند و از آنجا هم سفر بازگشت به زمین را آغاز خواهند کرد.

کاوشگر چانگ ای 5 چین با موفقیت روی ماه فرود آمد

گفته شده که ربات چینی چیزی در حدود 2 کیلوگرم از خاک ماه را از عمق 2 متری سطح جمع‌آوری کرده بر اساس زمان‌بندی اعلام شده، کل ماموریت با فرود تجهیزات ساخت این کشور و نمونه جمع‌آوری شده در کشور مغولستان، تا قبل از پایان دسامبر امسال، تکمیل خواهد شد. همان‌طور که اشاره شد، خاک مورد نظر جدیدترین نمونه‌ای خواهد بود که از اواسط دهه 70 میلادی تاکنون به زمین باز گردانده شده است.

در طول ماموریت های آپولو ناسا که اولین انسان‌ها را روی سطح ماه فرود آوردند، قدیمی‌ترین نمونه‌های سطح ماه با قدمتی بیش از 3.1 میلیارد سال به زمین آورده شده بود. با این حال گفته شده که کاوشگر چانگ ای 5 نمونه‌هایی با قدمت کمتر را به زمین می‌آورد و خاکی که در نزدیکی کوه مونز رامکر حفاری خواهد شد، حاوی سنگ‌هایی است که 1.2 میلیارد سال عمر دارند. این قدمت حدودا با زمان شکل‌گیری حیات چند سلولی روی زمین برابری می‌کند.

دانشمندان سراسر جهان بی‌صبرانه منتظر بازگشت نمونه‌های مورد نظر به زمین و تحقیقات دانشمندان چینی روی این نمونه‌ها هستند. تحقیقاتی که شاید اطلاعات شگفت‌انگیزی را در مورد نحوه پیدایش قمر زمین و تکامل آن در کنار سیاره ما آشکار کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. دمشششششش گرممممممم
    چقدر الان حال اون نفوذی های غربی پرسیدن داره . همین که غرب💩 داره به خاک و خون کشیده میشه نشان از این داره که #آمریکا 💩 رو به #افول #است

  2. درود بر چین که در همه عرصه ها پوزه غرب استکبار جهانی را به خاک مالید . سه مثلث ترسناک برای غرب استکبار جهانی
    چین ❤
    جمهوری اسلامی ایران ❤
    روسیه ❤

  3. دهه 70 میلادی . نه 70 میلیاردی .
    سطح ماه نه سطح ما
    چند تا دیگه از اشتباهات نوشتاری بود . که ذکر نکردم لطفا اصلاح شود