بارش شهابی جوزایی

بارش شهابی جوزایی آذر 99 هفته آینده به نقطه اوج می‌رسد

علاقه‌مندانی که امسال موفق به تماشای بارش شهابی قبل نشدند، می‌توانند فرصت از دست رفته را جبران کنند؛ چرا که بارش شهابی جوزایی آذر 99 از چند روز قبل آغاز شده و هنوز بهترین خود را رو نکرده است.

شروع بارش شهابی جوزایی آذر 99 به جمعه گذشته بازمی‌گردد و در نقطه اوج خود، هر ساعت بیش از 100 ستاره دنباله‌دار را در قاب آسمان به تصویر می‌کشد. حتی برای مشاهده این رویداد، لازم نیست پیش از سحر از خواب بیدار شوید.

به گفته‌ی انجمن شهاب آمریکا، با توجه به موقعیت مناسب صورت فلکی جوزا (Gemini) یا دوپیکر، پیش از نیمه شب هم فرصت خوبی برای رصدگران مهیا است. این صورت فلکی در جایی از آسمان واقع شده که شهاب باران از آنجا آغاز می‌شود. البته امکان بارش از هر نقطه‌ای در آسمان شب وجود دارد؛ ولی معمولا شهاب‌ها در حال دور شدن از جوزا هستند.

بارش شهابی جوزایی آذر 99

اوج بارش شهابی جوزایی 99 از شامگاه یکشنبه 23 آذر تا بامداد دوشنبه 24 آذر خواهد بود. در شرایط ایده‌آل جوی و محیطی، شاید ساعتی 150 شهاب را بتوان دید. خبر خوب اینکه در آن شب‌ها، ماه نیز کوچک و کم‌نور خواهد بود.

بهترین کار برای تماشای این پدیده، رفتن به مناطق تاریک و بدون نور مصنوعی است. رصدگران می‌توانند انتظار شهاب باران متنوعی را داشته باشند؛ از انواع بزرگ و نورانی‌تر موسوم به fireball تا رگه‌های نور رنگارنگ و shooting star یا به اصطلاح ستاره دنباله‌دار !

منشا بارش شهابی جوزایی – Geminid meteor shower

اگر درباره منشا شهاب باران جوزایی کنجکاو هستید، باید بگوییم که بقایای یک دنباله‌دار سنگی، به نام 3200 Phaethon است؛ هر چند که احتمالا خود آن دیگر وجود ندارد. زمانی این سنگ آسمانی به سمت منظومه شمسی داخلی منحرف شد؛ ولی دانشمندان حالا از سرنوشت آن مطمئن نیستند. در هر صورت، یک یادگاری زیبا از خود باقی گذاشته است.