۱۲ سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

۱۲ سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز را بشناسید

اگر از ویندوز خسته شدید یا به هر دلیلی می‌خواهید یک سیستم عامل دیگر را تجربه کنید، ۱۲ سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز را در اینجا به شما معرفی خواهیم کرد.

به سیستم عاملی نیاز دارید که هزینه کمتری روی دست شما بگذارد؟ شما احتمالاً نام لینوکس را به عنوان یک سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز شنیده‌اید. اما این تنها سیستم عامل جایگزینی نیست که می‌توانید روی لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ خود نصب کنید.

۱۲ سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

ما در این مقاله قصد داریم به معرفی ۱۲ سیستم عامل رایگان بپردازیم که قادر به انجام کارهای معمولی هستند و می‌توانند گزینه‌های قدرتمندی برای شمایی باشند که نمی‌خواهید برای خرید نسخه اورجینال ویندوز ۱۰ هزینه کنید.

۱- Linux: بهترین جایگزین ویندوز

سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

لینوکس رایگان، به طور گسترده در دسترس و دارای صدها هزار آموزش آنلاین است که همین باعث می‌شود یکی از بهترین انتخاب‌ها برای جایگزینی ویندوز مایکروسافت باشد. ما در مطالبی به نحوه راه اندازی رسپبری پای به عنوان یک کامپیوتر سرگرمی لینوکسی اشاره کرده‌ایم.

یکی از نکات جذاب در مورد لینوکس این است که شما می‌توانید آن را روی هر دستگاهی نصب کنید. اگر دنبال یک جایگزین خوب برای ویندوز می‌گردید که رایگان هم باشد، Linux Mint در حال حاضر محبوب‌ترین توزیع سیستم عامل لینوکس است که می‌توانید از آن استفاده کنید. اما اگر به طراحی سیستم عامل macOS اپل علاقه دارید، می‌توانید توزیع ElementaryOS را روی کامپیوتر خود نصب کنید. این توزیع از امکاناتی همچون نمای مالتی‌تسکینگ، ویژگی تصویر در تصویر و همچنین یک فروشگاه بزرگ اپلیکیشن‌ها برخوردار است.

۲- ChromeOS

سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

اما اگر به لینوکس علاقه‌ای ندارید، سیستم عامل‌های دیگری نیز هستند که می‌توانید از‌آن‌ها استفاده کنید. یکی از آن‌ها ChromeOS گوگل است که شاهد حضور آن در لپ تاپ‌های ارزان قیمت و البته برخی از لپ تاپ‌های گران قیمت هستیم که به این نوع لپ تاپ‌ها، کروم بوک گفته می‌شود. دانلود این سیستم عامل رایگان است و حتی می‌توانید روی سیستم‌های قدیمی خود نیز به آسانی آن را نصب کنید.

کروم او اس با وزن بسیار سبک خود و تمرکز روی محاسبه ابری، گزینه‌ای عالی برای وب‌گردی، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و پردازش فایل‌های متنی است. این سیستم عامل در پخش چندرسانه‌ای عملکرد ایده آلی ندارد و ویرایش فایل‌های ویدیویی در حد توانایی‌های آن نیست. بازی‌ها هم از طریق سرویس‌های تحت وبی همچون Google Stadia قابل انجام هستند.

اگر دنبال سیستم عاملی هستید که استفاده آسانی داشته باشد، کروم او اس یکی از بهترین گزینه‌ها است.

۳- FreeBSD

سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

بسیاری تصور می‌کنند FreeBSD یکی از توزیع‌های رسمی لینوکس است. گرچه ریشه‌های Unix آن بی‌شباهت با لینوکس نیست، اما FreeBSD یک نسخه منبع باز و مدرن BSD است.

به همین خاطر FreeBSD را می‌توان نسخه‌ای از لینوکس دانست و این را در بسیاری از کدهایش می‌توان یافت. این کدها در سیستم عامل مک او اس و پلی استیشن ۴ سونی هم یافت می‌شود.

به طور کلی FreeBSD یک سیستم عامل قابل اعتماد برای سرورها و کامپیوترهای دسکتاپی است. گرچه هیچ کامپیوتری به صورت پیشفرض با این سیستم عامل عرضه نمی‌شود، اما از کامپیوترهای دسکتاپی GNOME، KDE و Xfce پشتیبانی می‌کند. توسعه دهندگان پشت این سیستم عامل با توسعه پروژه‌ای به نام TrustedBSD قدرت آن در حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران را تضمین می‌کنند. این پروژه پشتیبانی McAfee، DARPA، Google،‌University of Cambridge Computer Laboratory و Apple را در اختیار دارد.

۴- FreeDOS

سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

بسیاری از سیستم عامل‌های مدرن با هدف مالتی‌تسکینگ طراحی شده‌اند. FreeDOS متفاوت از آن‌هاست. این سیستم عامل مبتنی بر MS-DOS طراحی شده است. یک سیستم عامل رایگان با پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های قدیمی که به شبکه هم متصل می‌شود. علاوه بر این شما می‌توانید روی آن بازی‌ها و اپلیکیشن‌های کلاسیک مبتنی بر DOS را هم اجرا کنید.

FreeDOS یک سیستم عامل سودمند و فوق‌العاده کاربردی برای بازیابی اطلاعات قدیمی است. فرقی نمی‌کند از آن روی یک کامپیوتر مدرن قدرتمند یا قدیمی یا حتی یک ماشین مجازی استفاده کنید. FreeDOS یک گزینه رایگان است که شما را به کامپیوترهای دوران دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بازمی‌گرداند.

۵- Illumos

سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

یکی دیگر از سیستم عامل‌های رایگان مبتنی بر UNIX برای جایگزینی با ویندوز، Illumos است. Illumos مبتنی بر OpenSolaris، یک سیستم عامل رایگان است که در سال ۲۰۰۹ شرکت Oracle آن را به خدمت گرفت. توزیع‌های مختلفی از این سیستم عامل عرضه شده است. محبوب‌ترین آن‌ها OpenIndiana نام دارد که به امکانات مناسبی برای ویرایش و مونتاژ ویدیو مجهز است.

۶- ReactOS

سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

اگر صحبت از این است که جایگزین ویندوز شما یک نسخه Linux و UNIX باشد، شما می‌توانید روی سیستم عامل ReactOS هم حساب کنید. این سیستم عامل در سال ۱۹۹۶ به عنوان پروژه‌ای مشابه ویندوز ۹۵ مایکروسافت راه‌اندازی شد. در وب‌سایت رسمی این سیستم عامل آماده است که هدف نهایی ReactOS این است که به شما اجازه دهد بدون تغییراتی اساسی در نحوه استفاده، ویندوز را پاک کرده و ReactOS را نصب کنید. این سیستم عامل حاوی ۹ میلیون خط کد است و در قالب یک پروژه منبع باز عرضه شده است.

گرچه هنوز این سیستم عامل در مراحل اولیه توسعه خودش قرار دارد. در حالی که بسیاری از اپلیکیشن‌ها مانند  Adobe Reader در آن اجرا می‌شوند، اما قادر به اجرای بسیاری دیگر از برنامه‌ها نیست. این سیستم عامل سبک وزن است و فقط ۵۰۰ مگابایت از حافظه کامپیوتر شما را اجرا می‌کند و به ۹۶ مگابایت رم برای اجرا نیاز دارد. شاید یک روزی ReactOS به تکامل برسد و بتواند جایگزین قطعی ویندوز شود. شما می‌توانید این سیستم عامل را از طریق یک دیسک بوت نصب کنید یا به عنوان یک LiveCD حتی روی سیستم عامل فعلی خود نیز اجرا کنید.

۷- Haiku

سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

هایکو نیز یک سیستم عامل رایگان و منبع باز است که سال ۲۰۰۱ عرضه شد. از آن زمان توسعه این سیستم عامل رایگان ادامه پیدا کرده و اکنون اپلیکیشن‌های مختلفی را اجرا می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به VLC Media Player و Quake اشاره کرد. هایکو همچنین اپلیکیشن‌های سیستم عامل BeOS را هم اجرا می‌کند. اگر دنبال یک سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز هستید، می‌توانید روی Haiku نیز حساب کنید.

۸- MorphOS

سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

MorphOS یک سیستم عامل شبیه به Amiga است که در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی در کامپیوترهای خانگی استفاده می‌شود و روی PowerPC و دیوایس‌های مشابه در دسترس قرار دارد. احتمال اینکه یک کامپیوتر ویندوزی قدیمی از PowerPC قدرت بگیرد زیاد کم است، اما مک های قدیمی MorphOS را اجرا می‌کنند.

اما تجربه کار با مک بعد از پایان پشتیبانی از پردازنده‌های x86 تلخ شده است. در نتیجه سیستم عامل جایگزین می‌تواند مناسب آن باشد. وقت آن رسیده مک، مک مینی و پاور مک قدیمی را کنار بگذارید.

۹- AROS

سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

AROS یک سیستم عامل رایگان با میراثی از MorphOS  است، اما برای سیستم‌های x86 طراحی شده است. این یعنی می‌تواند روی کامپیوتر قدیمی شما هم اجرا شود. در واقع AROS کامپیوتر شما را به یک کامپیوتر مدرن Amiga تبدیل می‌کند که می‌تواند نرم افزارهای قدیمی و جدید را اجرا کند. البته شما نمی‌توانید حتی با استفاده از یک درایو ۳.۵ میلی‌متری هم از دیسک‌های قدیمی Amiga روی یک کامپیوتر مدرن استفاده کنید. این به خاطر محدودیت‌های رام است.

با تمام این تفاسیر AROS می‌تواند گزینه جذابی برای جایگزینی ویندوز باشد. شما می‌توانید یک نسخه LiveCD این سیستم عامل را حتی روی سیستم عامل فعلی کامپیوتر خود هم اجرا کنید.

۱۰- MenuetOS

سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

MenuetOS یک سیستم عامل در دسترس برای سخت افزار ۳۲ یا ۶۴ بیت است که از طریق یک فلاپی دیسک نصب می‌شود. برای نصب آن شما فقط به یک فلاپی دیسک ۱.۴ مگابایتی نیاز خواهید داشت.

به طور باورنکردنی این سیستم عامل شامل یک رابط کاربری دسکتاپی کامل، یک مرورگر، پخش کننده صوتی و ابزارهای از پیش نصب شده است. این سیستم عامل از وبکم‌های USB نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند نمایشگری با رزولوشن فول اچ‌دی (1920×1080 پیکسل با ۱۶ میلیون رنگ) را هندل کند. از دیگر برنامه‌های همراه این سیستم عامل می‌توان به برخی بازی‌های شناخته شده، یک کلاینت ایمیل، سرور FTP و HTTP اشاره کرد. شما همچنین می‌توانید این سیستم عامل را از طریق دیسک CD یا USB بوت کنید.

۱۱- PrimeOS

سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

گوگل اندروید و کروم او اس را با هدف همگرایی سیستم عامل‌ها توسعه داده است. به لطف پشتیبانی از ماوس و کیبورد، اندروید به یک سیستم عامل کاملاً کاربردی دسکتاپی تبدیل شده است. و به لطف برخی توسعه‌دهندگان مستقل، اندروید اکنون در قالب سیستم عامل ۳۲ یا ۶۴ بیتی به صورت رایگان در دسترس قرار گرفته است.

از مزیت‌های استفاده از اندروید می‌توان به جایگزینی رایگان با ویندوز اشاره کرد. بعد از ویندوز، اندروید پر استفاده‌ترین سیستم عامل روی کره زمین است. اپلیکیشن‌های اندرویدی همه جا هستند و به راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اندروید اپلیکیشن‌های استاندارد کامپیوتری از جمله پردازش فایل‌های متنی، ایمیل/وب و حتی ابزارهای ویرایش ویدیویی مناسب را ارائه می‌کند. اندروید می‌تواند نقش یک پخش کننده چندرسانه‌ای را بازی کند و مجموعه عظیمی از بازی‌ها را شامل می‌شود. بنابراین اندروید می‌تواند یک جایگزین بسیار قدرتمند برای ویندوز باشد. نسخه‌های مختلف اندروید برای کامپیوترها وجود دارد. یکی از آن‌ها PhoenixOS نام دارد. اما شما می‌توانید PrimeOS را حتی روی لپ تاپتان هم نصب کنید.

۱۲- RISC OS

سیستم عامل رایگان جایگزین ویندوز

و اما آخرین گزینه که مناسب کامپیوترهای مبتنی بر ARM است (از Raspberry Pi گرفته تا BeagleBoard)، سیستم عامل RISC OS است.

RISC OS می‌تواند تجربه دسکتاپی کامل و کاربردی را ارائه کند. همه‌ی اپلیکیشن‌هایی که برای انجام امور مختلف از پردازش محتوای متنی گرفته تا ویرایشگران تصاویر را می‌توانید در این پلتفرم بیابید. اگر می‌خواهید سیستم عاملی متفاوت از ویندوز و لینوکس را امتحان کنید، توصیه ما به شما RISC OS است.

توجه داشته باشید که تمام این سیستم عامل‌ها نمی‌تواند نیازهای شما را برطرف کنند،‌ اما حداقل تجربه یک سیستم عامل جدید می‌تواند جذاب باشد. آیا این سیستم عامل‌ها را روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود نصب کرده‌اید؟ تجربیات خودتان با استفاده از آن‌ها را از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خیلی تلاش کردم برم سمت لینوکس، هرگز نتونستم از ویندوز جدا بشم!

    با سپاس