قیمت خودرو

قیمت خودرو در سه ماه پایانی سال 99 تغییر خواهد کرد

رئیس شورای رقابت گفت تعیین قیمت خودرو توسط خودروسازان به نرخ تورم بخشی بانک مرکزی وابسته است و در سه ماه پایانی سال احتمال تغییر قیمت وجود دارد.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوال که آیا با کاهش قیمت نرخ ارز، قیمت کارخانه‌ای ماشین در سه ماه پایانی سال 99 تغییر می‌کند یا خیر، عنوان کرد در دستورالعمل قیمت‌گذاری سه متغیر وجود دارد که تورم بخشی یکی از آنها محسوب می‌شود. وی افزود تورم بخشی طبق مصوبه شورا هر سه ماه یک بار توسط بانک مرکزی و بر اساس دستورالعمل قیمت‌گذاری مشخص می‌شود. وی تاکید کرد طبق این دستورالعمل قیمت‌گذاری که به خودروسازان اعلام می‌شود، درصد افزایش یا کاهش قیمت خودرو در هر فصل مشخص خواهد شد.

رئیس شورای رقابت در ادامه بیان کرد بانک مرکزی تورم بخشی را طبق نوع هر خودرو تعیین می‌کند؛ چرا که در هر خودرو موارد مختلفی نظیر فولاد و شیشه استفاده می‌شود که با افزایش قیمت این موارد، قیمت خودرو نیز باید طبق آن تغییر کند.

تغییر قیمت خودرو به تغییر نرخ ارز وابسته است

رضا شیوا در ادامه بیان کرد بخشی از قطعات خودرو وارداتی بوده و ارزبری به همراه دارند و با توجه به این که خودروسازان در حال حاضر از ارز آزاد استفاده می‌کنند، اگر قیمت ارز کاهش پیدا کند، طی 3 ماه حتما بانک مرکزی آن را در زمان اعلام تورم بخشی در نظر خواهد گرفت. وی افزود منتظریم بانک مرکزی تورم بخشی سه ماهه مهر، آبان ‌و آذر را مشخص کند تا آن را برای فصل زمستان به خودروسازان ابلاغ کنیم.

احتمال افزایش قیمت ماشین نیز وجود دارد

فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به مصوبه جدیدی برای اختصاص تسهیلات 13 هزار میلیارد تومانی به صنعت خودروسازی اعلام کرد اگر در اجرای این مصوبه تاخیر ایجاد شود، این موضوع عاملی برای توقف تولید قطعه‌سازان، کاهش تیراژ تولید خودرو و افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار خواهد شد. بهینا افزود حدود 150 هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه‌ها وجود دارد که عدم توانایی قطعه‌ساز در تامین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته باعث این اتفاق شده است.