تجهیزات مخابراتی هواپیمای قیامتی

تجهیزات مخابراتی هواپیمای قیامتی نیروی هوایی روسیه به سرقت رفت!

به گفته وزارت دفاع روسیه، سارقان موفق شدند تا تجهیزات مخابراتی هواپیمای قیامتی نیروی هوایی این کشور را به سرقت ببرند!

ارتش روسیه نیز همچون آمریکا دارای ناوگانی از هواپیماهای فرماندهی و کنترل هوابرد به نام ایلوشین ایل-80 است که صورت وقوع یک جنگ اتمی و از بین رفتن مراکز فرماندهی این کشور، هواپیماهای مذکور که پیش از نابود شدن به هوا گریخته‌اند، فرماندهی نیروهای مسلح و زرادخانه هسته‌ای این کشور را بر عهده می‌گیرند.

ایلوشین Il-80 که بر اساس هواپیمای مسافربری ایلوشین Il-86 ساخته شده، در ناتو با نام مکس‌دام – Maxdome شناخته می‌شود. نیروی هوایی روسیه 4 فروند از این هواپیماها را در اختیار دارد.

حال طبق اخبار تایید شده از سوی وزارت دفاع این کشور، سارقان ناشناس 39 قطعه از تجهیزات مخابراتی هواپیمای قیامتی روسیه را ربودند. این سرقت از یکی از هواپیماها که تحت بهسازی و ارتقا در مجموعه علمی و فنی هوایی بریوف تانگاروگ واقع در حوالی شهر روستوف قرار داشت صورت گرفته است.

همانطور که گفته شد نیروی هوایی روسیه 4 فروند ایلوشین ایل 86 دارد که یکی از آن‌ها برای حمل رییس جمهور و سه فروند دیگر برای مقامات بلندپایه نظامی این کشور هنگام وقوع جنگ اتمی هستند. افراد مذکور هنگام جنگ اتمی یا فاجعه‌های ملی سوار بر این هواپیماها به دورترین نقاط خاک پهناور روسیه که از گزند حمله اتمی و هواپیماهای دشمن در امان است منقل می‌شوند.

این هواپیما محافظت بالایی برای سرنشینان خود از حملات اتمی داشته و تنها کابین خدمه پنجره دارد. همچنین هوای ورودی به هواپیما به منظور تصفیه شدن از عوامل رادیواکتیو فیلتر شده و تعداد درب‌های خروجی نیز کاهش یافته‌اند. این هواپیما همچنین قابلیت سوخت گیری هوایی دارد تا در صورت نیاز به دورترین نقاط دنیا پرواز و یا برای طولانی مدت در هوا بماند. دو ژنراتور بادی زیر بال‌ها نیز نیروی الکتریکی مورد نیاز آن را تامین می‌کنند.

تجهیزات مخابراتی هواپیمای قیامتی

ایلوشین ایل 80 به همراه چند اسکورت میگ-29

این هواپیما به لطف تجهیزات مخابراتی خود می‌تواند هنگام یک نبرد اتمی نیروها را کنترل کند. بالای بدنه یک برامدگی وجود دارد که تجهیزات ارتباطی ماهواره‌ای را درون خود جای داده تا سرنشینان بتوانند ارتباط خود با نیروهای مسلح را حفظ کنند.

این هواپیما همچنین یک آنتن برای امواج با بسامد بسیارپایین دارد که آن را پشت خود رها و با یک کابل چند کیلومتری به دنبالش می‌کشد. هدف از نصب این آنتن برقراری ارتباط مستقیم با زیردریایی‌های حامل موشک بالستیک اتمی متعلق به نیروی دریایی روسیه است تا بتوان فرمان شلیک را به آن‌ها مخابره کرد. نیروی دریایی روسیه در حال حاضر 12 زیردریایی حامل موشک بالستیک اتمی زیردریایی پرتاب با برد قاره پیما دارد که در نقاطی نامعلوم در ژرفای آب‌های این کره خاکی پنهان شده‌اند.

نیروی هوایی آمریکا نیز هواپیمایی با نقش مشابه در تعدادی برابر با روس‌ها دارد که E-4B نام دارد و هنگام جنگ اتمی، فرماندهی و کنترل نیروهای مسلح و زرادخانه‌های اتمی در کنار زیردریایی‌های حامل موشک بالستیک اتمی قاره پیمای این کشور را بر عهده می‌گیرد.

و اما چرا سرقت تجهیزات مخابراتی هواپیمای قیامتی تا این حد قابل توجه است؟ این سوال چند پاسخ داد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نفوذ امنیتی و به خطر افتادن راه ارتباطی آن‌ها اشاره کرد.

در این رخداد سارقان موفق شدند تا به یکی از تاسیسات نظامی حساس ارتش روسیه نفوذ کرده و توان حراست و حفاظت ارتش روسیه را زیر سوال ببرند. همچنین هواپیمایی که مورد دستبرد قرار گرفته نیز راهبردی‌ترین و حساس‌ترین هواگرد موجود در ارتش روسیه است که مجددا مسئله ضعف امنیتی را آشکار می‌سازد. این هواپیما انقدر حساس است که تاکنون هیچ عکسی از داخل آن منتشر نشده که مبادا تجهیزات داخلی آن لو روند.

تجهیزات مخابراتی هواپیمای قیامتی

مسئله دیگر قطعات دزدیده شده است که به هر کشوری فروخته شوند، می‌توانند رمز و راز مخابراتی و کدگذاری پیام‌های مخابراتی این هواپیمای حساس را آشکار و در صورت بروز جنگ اتمی، مانع از برقراری ارتباط آن با نیروها شوند. گرچه نمی‌دانیم تجهیزات به سرقت رفته دقیقا چه چیزهایی بوده و آیا متعلق به بروزرسانی جدید هستند یا خیر.

بد نیست بدانید این هواپیماها در سال 1992 وارد خدمت شده و سال 2008 نیز یک بار دیگر دستخوش ارتقا قرار گرفته و سیستم مخابراتی جدید Zveno-2S روی آن‌ها نصب شد. اطلاعات مربوط به این بروزرسانی‌ها فوق سری بوده و عملا نمی‌توان جزئیاتی از آن پیدا کرد، اما می‌دانیم حداقل دو فروند مکس‌دام سیستم جدید را دریافت کردند و احتمالا هواپیمایی که اخیرا مورد سرقت گرفت نیز مشغول دریافت این سیستم بوده است.

همچنین احتمال دارد هواپیمای مورد سرقت قرار گرفته مشغول دریافت تجهیزات خاص و متفاوت دیگری بوده؛ چرا که نیروی هوایی روسیه در سال 2019 اعلام کرد قصد بهسازی ناوگان ایلوشین ایل 80 و 82 خود را دارد و ممکن است قطعات به سرقت رفته همان تجهیزات آزمایشی جدید باشند. گرچه همانطور که انتظار می‌رفت هیچ گونه اشاره‌ای به نوع و یا مدل تجهیزات به سرقت رفته نشده است و حتی احتمال دارد سارقان آن‌ها را به خاطر ارزش اوراقیشان که حدود 13500 دلار می‌شود دزدیده باشند.

البته این تنها رخنه امنیتی اخیر روس‌ها نیست. سرویس امنیت فدرال روسیه موسوم به FSB (مشابه کا‌گ‌‌ب سابق) به تازگی یکی از دانشمندان هوافضای این کشور را به اتهام خیانت بازداشت کرده است. پروفسور آناتولی گوبانوف با 63 سال سن برترین دانشمند و متخصص هوافضای روسیه در زمینه هواگردهای هایپرسونیک است و حال متهم به انتقال اسرار و اطلاعات حساس و به شدت محرمانه مربوط به پروژه هواگردهای هایپرسونیک مسکو به یک کشور غربی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*