سامسونگ گلکسی اس 21 - Galaxy S21 را با آیفون 12 پرو

مقایسه سامسونگ گلکسی اس 21 و آیفون 12 پرو ؛ جواب محکم سامسونگ؟

طبق اطلاعاتی که از پرچمدار جدید سامسونگ لو رفته، بالاخره می‌توانیم در یک مقایسه سامسونگ گلکسی اس 21 – Galaxy S21 آن را در مقابل را در مقابل آیفون 12 پرو قرار دهیم.

چنان که به نظر می‌رسد، ظاهرا شرکت سامسونگ با اعلام عرضه پرچمداران جدید خود در اوایل سال ۲۰۲۱ قصد دارد تا تاریخ انتشار گجت‌های جدید خود را با رقیب دیرینه یعنی اپل نزدیک‌تر کند. با این حساب، رقابت بین این دو شرکت حال بسیار جذاب‌تر از قبل شده و برای مقایسه آن‌ها دیگر نیازی به مدت زمان طولانی برای صبر کردن نخواهیم داشت.

با این وجود حدود چند هفته پیش بود که ما دو گوشی آیفون 12 و همچنین سامسونگ گلکسی اس 20 فن ادیشن را با یکدیگر مقایسه کردیم؛ نتیجه آن نیز نشان داد که شرکت سامسونگ هم می‌تواند گوشی‌های فوق‌العاده‌ای را در قیمت (نسبتا) پایین عرضه کند. با این حال امروز، با توجه به اطلاعات اعلام شده و همچنین لو رفته از Galaxy S21 قصد داریم تا این گوشی را در مقابل آیفون 12 پرو قرار دهیم که نسبت به آیفون 12 عادی ویژگی‌های بیشتری را دارد؛ اما آیا چنین مقایسه‌ای حتی عادلانه هم خواهد بود؟

قیمت

سامسونگ گلکسی اس 21 - Galaxy S21 را با آیفون 12 پرو

اولین سوال را درباره عادلانه بودن این مقایسه پرسیدیم و با این حساب، لازم است تا ابتدا به این پرسش با در نظر گرفتن قیمت این دو گوشی پاسخ دهیم. اگر قصد مقایسه سامسونگ گلکسی اس 21 با آیفون 12 پرو را از نظر اقتصادی در نظر بگیریم، مدل ۱۲۸ گیگابایتی هر دو آن‌ها ۹۹۹ دلار از جیب خریداران خواهد کاست. همچنین از نظر رنگبندی، هر دو پرچمدار در طرح‌های مختلفی عرضه می‌شوند که این رقابت را عادلانه می‌کند.

گوشی Galaxy S21 در رنگ‌های خاکستری، صورتی، سفید، سیاه و همچنین ارغوانی عرضه خواهد شد. درحالی که آیفون 12 پرو، در رنگ‌های آبی، گرافیتی، طلایی هم‌اکنون برای خرید در دسترس کاربران قرار دارد.

مشخصات فنی

سامسونگ گلکسی اس 21 - Galaxy S21 را با آیفون 12 پرو

نمایشگر ۶.۲ اینچی سامسونگ گلکسی اس 21 درواقع کمی از آیفون 12 پرو بزرگ‌تر است اما جالب است بدانید که این گوشی کمی باریک‌تر طراحی شده تا برای استفاده با یک دست نیز مشکلی را برای کاربران ایجاد نکند. به علاوه، از ویژگی‌های برتر پرچمدار بعدی سامسونگ نسبت به آیفون 12 پرو می‌توان به نداشتن ناچ و حالت Infinity O برای قرار دادن دوربین گوشی اشاره کرد که فضای بیشتری از نمایشگر را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. همچنین درباره ویژگی‌های مربوط به نرخ تازه‌سازی تصویر نیز احتمالا درباره انتقادهای وارد شده به شرکت اپل برای ارائه نکردن حدی بالاتر از ۶۰ هرتز در تمامی مدل‌های آیفون 12 را شنیده‌اید؛ گزینه‌ای که سامسونگ در پرچمدار جدید خود در نرخ ۱۲۰ هرتز مجددا ارائه خواهد کرد.

از برتری‌های دیگر در مقایسه سامسونگ گلکسی اس 21 نسبت به آیفون 12 هم بدون شک می‌توان به نحوه استفاده از شبکه اینترنت نسل 5 در این گوشی‌ها اشاره کرد. گوشی Galaxy S21 از چیپ ۵ نانومتری اسنپدراگون 888 استفاده می‌کند که مودم 5G آن به صورت پیش‌فرض داخل چیپ منظور شده است؛ امری که اپل در خلاف آن عمل کرده و مودم را به صورت جداگانه در مدل‌های آیفون 12 قرار داده است. با این حال نکته قابل توجه اینجاست که در روش پیش گرفته شده توسط اپل، شارژ گوشی به سرعت خالی شده و آنتن‌دهی آن نیز به نسبت ضعیف‌‌تر خواهد شد، و این امر باعث برتری سامسونگ در بخش مشخصات فنی می‌شود.

سامسونگ گلکسی اس 21 - Galaxy S21 را با آیفون 12 پرو

البته از نظر قدرت اجرایی، لازم به ذکر است که آیفون 12 پرو (و به عبارتی تمامی مدل‌های آیفون 12) از چیپ A14 بهره می‌برند که احتمالا تا سال آینده در سرعت پردازش بی‌رقیب خواهد ماند؛ اما با این حال، چنین سرعتی در حال حاضر و برای اجرای برنامه‌ها و حتی بازی‌های سنگین موبایل چندان هم گزینه مورد نیازی نیست.

از نظر فضای رم نیز مجددا بحث مقایسه سیستم عامل iOS و اندروید به میان خواهد آمد؛ جایی که آیفون 12 پرو به خوبی با ۶ گیگابایت فضای رم کنار آمده و سامسونگ گلکسی اس 21 هم با ۸ گیگابایت فضای رم رقیب هم‌رده‌ای برای آن خواهد بود. البته لازم به ذکر است که میزان رم در نظر گرفته شده برای پرچمدار جدید سامسونگ در سایت‌های مختلف و لیست‌های بنچمارک در اندازه‌های مختلفی اعلام شده که برای آن باید منتظر اعلام رسمی باشیم.

عمر باتری و سرعت شارژ

سامسونگ گلکسی اس 21 - Galaxy S21 را با آیفون 12 پرو

متاسفانه امسال شرکت اپل میزان ظرفیت باتری ۲۸۱۵ میلی‌آمپری آیفون 12 پرو را نسبت به آیفون 11 پرو کاهش داد و دلیل آن را هم استفاده بهینه‌تر بیان کرد که در مجموع، همان نتیجه پارسال را حاصل می‌کند. با این حال سامسونگ این ظرفیت را در حد ۴۰۰۰ میلی‌آمپر در نظر گرفته که در مقایسه با آیفون 12 پرو قاعدتا گزینه بسیار بهتری است.

همچنین جالب است بدانید که استفاده بهینه از باتری، برای گوشی سامسونگ گلکسی اس 21 هم صدق خواهد کرد؛ چراکه این گجت نیز از چیپ ۵ نانومتری استفاده می‌کند و این یعنی مصرف چیزی حدود ۲۵ درصد باتری کمتر که حتی با پایین آوردن نرخ تازه‌سازی تصویر، نتیجه بهتری را هم نشان خواهد داد.

دوربین

سامسونگ گلکسی اس 21 - Galaxy S21 را با آیفون 12 پرو

هر دو گوشی از سه لنز دوربین اصلی، تله فوتو و همچنین اولترا واید استفاده می‌کنند که از نظر عددی، دوربین ۶۴ مگاپیکسلی سامسونگ گلکسی اس 21 برتری قطعی خواهد داشت. اما لازم است بدانید که این میزان، با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آیفون 12 پرو تقریبا یکسان بوده و تنها پس از رسیدن گوشی و مقایسه کامل آن‌ها می‌توانیم برنده این قسمت را اعلام کنیم.

با این حال از نظر سیستم فیلمبرداری با این گوشی‌ها، شرکت اپل امسال ویژگی بسیار جذابی را برای پرچمداران خود معرفی کرد که پیش‌تر در دوربین‌های جداگانه و گران قیمت دیده بودیم؛ قابلیت فیلمبرداری در کیفیت Dolby Vision 4K HDR که در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط شده و قابلیتی بسیار تعیین کننده برای آیفون 12 پرو خواهد بود. اما در مقایسه با آن سامسونگ گلکسی اس 21 این ویژگی را دارد که با پردازنده و دوربین قدرتمند خود، فیلم‌هایی با کیفیت 8K ذخیره کند که در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه قابل ضبط خواهند بود.