جرم تمامی محصولات ساخت بشر به اندازه کل موجودات زنده سیاره است

جرم تمامی محصولات ساخت بشر به اندازه کل موجودات زنده سیاره است

دانشمندان در تحقیقی جدید و غیر منتظره، به این نتیجه رسیده‌اند که وزن تمامی محصولات ساخت بشر که تاکنون تولید شده‌اند، به اندازه تمام موجودات زنده‌ای بوده که ساکن سیاره هستند.

اخیرا مقاله‌ای منتشر شده که از برابری وزن محصولات ساخت بشر با تمامی جانداران ساکن سیاره خبر می‌دهد. مجموع این موجودات زنده با اصطلاح زیست توده (biomass) شناخته می‌شود و حیرت‌انگیز است که تمامی ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، سازه‌های کوچک و بزرگ و همچنین هر محصول دیگری که ما ساخته‌ایم، با وزن تمام زیست توده سیاره برابری می‌کند.

محققان موسسه علوم وایزمن در مقاله خود می‌گویند که بشریت در حال حاضر، مشغول ساخت محصولاتی بوده که نرخ تولید آن‌ها هر 20 سال یک بار دو برابر می‌شود. محصولاتی مانند اتومبیل‌ها، خیابان‌ها، ساختمان‌ها و موارد بسیاری که وزن کلی آن‌ها تا سال 2040 به 2 تراتن یا همان 2 میلیون میلیون تن خواهد رسید. زمانی که به چنین سطحی از تولیدات برسیم، می‌توان گفت که محصولات ساخت ما تقریبا دو برابر وزن زیست توده کل سیاره خواهد بود.

جرم تمامی محصولات ساخت بشر به اندازه کل موجودات زنده سیاره است

دانشمندان موسسه وایزمن اظهار کرده‌اند که در اوایل قرن 20 میلادی، محصولات ساخت بشر تنها با 3 درصد کل زیست توده زمین برابری می‌کرد و می‌بینیم که با گذشت چیزی در حدود 120 سال از آن زمان، عدد مورد نظر به میزان شگفت‌انگیزی بیشتر شده است. البته در مدت زمان مورد نظر جمعیت انسان‌های سراسر جهان هم چهار برابر شد، اما این مسئله به شکلی دیگر، نیاز به تولید محصولات بیشتری را به وجود آورد و هم‌اکنون می‌بینیم که وضعیت جرم جانداران زنده و ساخته‌های دست بشر به موازنه رسیده است.

نرخ افزایش تولید محصولات ساخت بشر

شگفتی دیگری که با توجه به اندازه‌گیری‌های دانشمندان موسسه وایزمن می‌بینیم، برابری وزن تمامی جمعیت انسان‌های سیاره، با محصولاتی بوده که همین انسان‌ها در طول یک هفته می‌سازند. گفته شده که بیشتر از همه، توسعه‌های صنعتی دهه 50 میلادی که محصولات مورد نیاز ساخت و ساز مانند بتن و سنگ‌دانه را در اختیار طیف گسترده‌ای از انسان‌ها گذاشت، باعث شد تا نرخ تولید مورد نظر به طرز شگفت‌انگیزی زیاد شود.

از طرف دیگر با پایان جنگ جهانی دوم، ساخت خانه‌هایی که تنها برای سکونت یک خانواده ساخته می‌شوند، در کنار جاده‌ها، ساختمان‌ها و دفاتر اداری و تجاری گوناگون، به شکل ویژه‌ای بیشتر شد و از آنجایی که عمده وزن محصولات ساخت بشر به بتن و سایر مواد ساخت و ساز مربوط می‌شود، چنین تغییراتی در سبک زندگی بسیار مهم بودند.

پروفسور ران میلو (Ron Milo) از موسسه علوم وایزمن می‌گوید که نتایج بررسی‌های تیم او نشان دهنده گسترده سلطه بشر روی سیاره بوده و از این طریق می‌بینیم که تنها ظرف مدتی فوق‌العاده کوتاه، انسان‌ها به چه سطحی از پیشرفت رسیده‌اند. میلو امیدوار است که با در نظر گرفتن چنین آماری بشریت برای تصمیم‌گیری‌های منطقی‌تر و بالا بردن مسئولیت پذیری خود تلاش بیشتری داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*