ترابرد

تحلیل آماری ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه؛ کاهش شدید درخواست ترابرد و جذب حداکثری همراه اول!

طرح ترابردپذیری اپراتورهای تلفن همراه از سال 95 اجرا شد. در این مطلب آمارهای منتشر شده در خصوص ترابرد همراه اول، ایرانسل و رایتل را تحلیل می‌کنیم.

ترابردپذیری امکانی است برای جابه‌جایی خطوط تلفن همراه بین اپراتورهای مختلف که شروع اجرای آن به سال 1395 برمی‌گردد. با این قابلیت، کاربران این امکان را خواهند داشت که بتوانند با یک شماره از یک اپراتور تلفن همراه، از شبکه اپراتور دیگری استفاده کنند. در واقع کاربران می‌توانند بدون تغییر دادن شماره تلفن همراه خود، اپراتور تلفن همراهشان را تغییر بدهند و از تمامی خدمات ارائه شده در اپراتور پذیرا استفاده کنند. این امکان در سال‌های اول اجرایی شدن آن محبوبیت زیادی بین کاربران داشت، اما به نظر می‌رسد اکنون اشباع شده است. به همین منظور نگاهی تحلیلی به آمارهای ارائه شده در خصوص ترابرد خطوط تلفن همراه می‌اندازیم.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آماری دقیق و تحلیلی از این اقدام ملی منتشر کرده که نکات جالبی را می‌توانیم از آن استخراج کنیم. بر اساس آمار منتشر شده، درخواست‌های ترابرد شده در دو سال اخیر شیب نزولی پیدا کرده است. در جدول زیر آمار تعداد کل درخواست‌های ترابرد شده از ابتدای اجرای این طرح تاکنون را مشاهده می‌کنید:

سالتعداد درخواست‌های موفق
139591 هزار و 52
1396497 هزار و 287
1397500 هزار و 579
1398198 هزار و 401
139969 هزار و 861

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، در سه سال اول اجرای این طرح، شاهد روند افزایشی شدیدی بودیم، به طوری که در سال ۱۳۹۷ با بیش از ۵۰۰ هزار درخواست ترابرد شده به بیشترین رقم رسیدیم. اما در دو سال اخیر یعنی در سال ۹۸ و ۹۹ میزان ترابردها به شدت کاهش پیدا کرده و در سال جاری به کمترین میزان خود یعنی نزدیک به ۷۰ هزار درخواست موفق رسیده است. به این ترتیب این آمار نشان می‌دهد که درخواست‌های ترابرد به اپراتورهای دیگر اشباع شده و تمایل کاربران به ترابرد به اپراتورهای به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و به نظر می‌رسد این طرح به سرانجام و نتیجه نهایی خود رسیده است.

در جدول زیر نیز می‌توانید تعداد درخواست ترابردهای تکمیل شده در اپراتورهای سه گانه را مشاهده کنید:

اپراتور پذیرا
ترابردپذیری – اپراتور فرستندهایرانسلرایتلهمراه اول
ایرانسل35 هزار و 13598 هزار و 433
رایتل73 هزار و 16662 هزار و 448
همراه اول562 هزار و 65725 هزار و 483

ضمن این که تعداد کل درخواست‌های ترابرد تکمیل شده در این چند سال 1 میلیون و 357 هزار و 180 درخواست بوده است. در جدول زیر هم میزان ترابرد بر حسب اپراتورهای پذیرا و فرستنده را مشاهده می‌کنید:

اپراتور تلفن همراهمیزان ترابرد بر حسب اپراتورهای پذیرامیزان ترابرد بر حسب اپراتورهای فرستنده
همراه اول49 درصد43 درصد
ایرانسل47 درصد47 درصد
رایتل4 درصد10 درصد

در ابتدای اجرای طرح ترابردپذیری، بیشتر کارشناسان تصور می‌کردند با این امکان، همراه اول بیشترین خسارت را متحمل می‌شود و بیشتر از همه، مشترکانش به سایر اپراتورها کوچ می‌کنند. اما طبق جدول‌های بالا می‌بینیم که همراه اول توانسته بیشترین جذب مشترک را در طول اجرای این طرح داشته باشد و از اپراتورهای ایرانسل و رایتل، بیشترین تعداد مشترک را جذب کند. همانطور که مشاهده می‌کنید در بین اپراتورهای پذیرا، همراه اول با ۴۹ درصد جذب مشترک در صدر قرار دارد و ایرانسل با ۴۷ درصد در رتبه دوم جای گرفته است.