کشف ماشین افسانه‌ای انیگما دوران نازی‌ها در کف دریای بالتیک

به تازگی غواص‌های آلمانی یک ماشین انیگما (Enigma Machine) که در دوران جنگ جهانی دوم برای کدگذاری نازی‌ها به کار می‌رفت را در اعماق دریای بالتیک کشف کرده‌اند.

ماشین انیگما (Enigma Machine) وسیله‌ای پیچیده و مرموز برای رمزگذاری بود که در جنگ جهانی دوم برای کدگذاری و ایمن کردن ارتباطات نیروهای نازی به کار گرفته می‌شد. اخیرا خبر رسیده که گروهی از غواصان آلمانی، یک دستگاه از این ماشین افسانه‌ای را در اعماق دریای بالتیک پیدا کرده‌اند.

ماشین انیگما در کف دریا

این غواصان دستگاه کشف شده را مستقیما به یک موزه اهدا کرده‌اند و بر اساس اخبار منتشر شده، گروه مورد نظر با هدف پیدا کردن تورهای ماهی گیری در کف دریا به منطقه کشف دستگاه، در خلیج گلتینگ (Gelting) در شمال شرقی آلمان رفته بودند. این گروه از طرف یک سازمان محیط زیستی به نام “WWF” ماموریت داشتند تا تورهای رها شده را جمع‌آوری کنند و پیدا کردن چنین دستگاه نادر و تاریخی برای آن‌ها به اندازه سایر مخاطبان عادی شگفت‌انگیز و عجیب بود.

فلوریان هابر (Florian Huber)، سرپرست این تیم غواصی می‌گوید که یکی از اعضا تیم در ابتدا فکر می‌کرد که یک دستگاه تایپ قدیمی را در این محل کشف کرده و به همین خاطر، توجه ویژه‌ای به ماشین انیگما کف دریای بالتیک نشد. با این حال وقتی با نگاهی دقیق‌تر، دستگاه مورد نظر بررسی شد، هابر و همکارانش دریافتند که تکه‌ای از تاریخ را پیدا کرده‌اند و سریعا مقامات مسئول را از این اتفاق باخبر کردند.

کشف ماشین افسانه‌ای انیگما دوران نازی‌ها در کف دریای بالتیک

مقامات دولتی آلمان گفته‌اند که دستگاه کشف شده توسط متخصصان ترمیم می‌شود و با بهبود شرایط آن، ظرف مدتی کوتاه در یکی از مهم‌ترین موزه‌های یادگار جنگ جهانی دوم به نمایش گذاشته خواهد شد. البته کارشناسان می‌گویند که این دستگاه برای 7 دهه، کف دریای بالتیک قرار داشته و به همین خاطر مقدار زیادی نمک، مرجان و مواد معدنی دیگر روی آن جمع شده است. به همین خاطر کار پاک‌سازی ماشین مورد نظر حدودا یک سال زمان می‌برد.

کدگذاری جنگ جهانی دوم

جان ویت (Jann Witt)، تاریخدان دریایی از انجمن نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که این ماشین انیگما دارای سه چرخنده بوده و به احتمال قوی، در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم، از عرشه یک کشتی جنگی آلمانی به دریا انداخته شده است. دلیل مطرح شدن چنین ادعایی توسط ویت، نوع ماشین‌های انیگمایی بوده که توسط قسمت‌های مختلف ارتش هیتلر استفاده می‌شد. ویت می‌گوید که در زیردریایی‌ها ماشین‌های کدگذاری به کار رفته دارای چهار چرخنده بودند، در حالی که کشتی‌های ساده‌تر که حساسیت کاری کمتری داشتند، از ماشین‌های دارای سه چرخنده استفاده می‌کردند.

نیروهای متفقینی که در جریان جنگ جهانی دوم در مقابل هیتلر می‌جنگیدند، مدت زیادی درگیر رمزگشایی ماشین‌های انیگما بودند و گفته شده که رمزهای به وجود آمده توسط این دستگاه‌ها هر 24 ساعت یک بار تعویض می‌شدند. ریاضیدان بریتانیایی، آلن تورینگ (Alan Turing) که امروزه به عنوان پدر محاسبات مدرن شناخته می‌شود، سرپرست تیمی از دانشمندان بود که در سال 1941 نحوه کدگذاری ماشین انیگما را کشف کرده و در نهایت، پیام‌های سری رد و بدل شده با این دستگاه‌ها را رمزگشایی کرد.

تاریخ‌دانان تخمین می‌زنند که کشف بزرگ تورینگ مدت زمان جنگ جهانی دوم را حدودا 2 سال کاهش داد و به متفقین کمک کرد تا پیام‌های نیروی‌های نازی را به راحتی تشخیص داده و با قدرت بیشتر با هیتلر و ارتشش بجنگند. در سال 2014 هم داستان شگفت‌انگیز تورینگ در قالب فیلمی دیدنی به نام بازی تقلید (The Imitation Game) به نمایش گذاشته شد و مجددا به جهانیان یادآوری کرد که تلاش‌های این نابغه بزرگ با کوتاه کردن جنگ جهانی جان عده بی‌شماری را از مرگ حتمی نجات داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*