معایب مزدا 3

معایب مزدا 3 نسل قدیم را بشناسید

مزدا 3 نسل قدیم در دهه 80 به یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران تبدیل شد، اما این خودرو معایبی دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

مزدا 3 نسل قدیم برای اولین بار در اواسط دهه 80 به بازار ایران راه پیدا کرد، اما با ویژگی‌های اسپرت و جذاب خود توانست نگاه بسیاری را به خود جلب کند و به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران در آن زمان تبدیل شود. از رقبای مستقیم این خودرو نیز می‌توان به هیوندای آوانته، کیا سراتو نسل قدیم، رنو مگان و حتی زانتیا اشاره کرد. در ادامه قصد داریم معایب مزدا 3 نسل قدیم را مورد بررسی قرار دهیم.

معایب مزدا 3 نسل قدیم

فضای کم کابین به ویژه برای سرنشینان عقب

مزدا 3

مزدا 3 به عنوان یک سدان کوچک محسوب می‌شود که یکی از معایب آن فضای کم کابین برای سرنشینان عقب است و از این حیث رقبای آن یعنی مگان، آوانته و سراتو در سطح بهتری قرار دارند. اگر سرنشینان عقب دارای قد 185 سانتی‌متر باشند، قطعا مشکل کم بودن فضای عقب را تجربه خواهند کرد و احساس ناخوشایندی خواهند داشت. البته فضای زانو به اندازه فضای سر بد نیست، اما باز هم کافی نبوده و در برابر مگان فضای عقب مزدا بسیار تنگ است. از این رو اگر مشتریان به دنبال خودرویی خانوادگی هستند باید به سراغ خودروهای دیگری بروند، اما مزدا 3 نسل قدیم برای افراد مجرد یا خانواده‌های کوچک گزینه مناسبی خواهد بود.

نداشتن آپشن‌های ضروری

مزدا 3

هرچند مزدا 3 نسل قدیم آنقدر هم یک خودرو قدیمی نیست، اما از برخی از آپشن‌های ضروری بی‌بهره است؛ برای مثال این خودرو فاقد کروز کنترل بوده یا همانند خودروهای نسل جدید آپشن کی لس استارتر (key less starter) ندارد و مالکان باید با سوییچ به روش سنتی خودرو را روشن کنند. یکی دیگر از معایب این خودرو که باعث نارضایتی مالکان می‌شود نبود سیستم صوتی به‌روز است؛ چراکه سیستم صوتی قدیمی این خودرو از USB و AUX پشتیبانی نمی‌کند و مالکان برای نصب سیستم صوتی به‌روز می‌بایست به صورت جداگانه هزینه کنند. این در حالی است که رقبای مزدا 3 از این آپشن‌ها برخوردارند و به همین دلیل این سدان ژاپنی در این بخش ضعف دارد. ناگفته نماند مزدا 3 دارای بلندگوهای با کیفیت و باس مناسبی است، اما همانطور که گفته شد از نظر امکانات سیستم پخش نسبت به رقبا ضعیف است.

کم بودن ارتفاع خودرو

مزدا 3

از آنجایی که جاده‌های کشورمان در وضعیت مناسبی قرار ندارند، خودروهای کم ارتفاع در سرعت‌گیرها و دست‌انداز‌ها با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد. از این رو مزدا 3 نیز به عنوان یک سدان اسپرت دارای ارتفاع کمی است و اگر این خودرو پر از سرنشین باشد، هنگام عبور از سرعت‌گیر با مشکل روبه‌رو می‌شود. معمولا مالکان این خودرو از ارتفاع کم آن ابراز نارضایتی می‌کنند و می‌گویند معمولا کف ماشین دچار آسیب شده و رکاب آن می‌شکند. از این رو رانندگان این خودرو باید در زمان عبور از چاله‌ها یا سرعت‌گیرها نهایت دقت را داشته باشند. البته این مشکلات در خودروهایی چون مگان، آوانته و سراتو قدیم دیده نمی‌شود و این خودروها بر خلاف مزدا 3 به آسانی از سرعت‌گیرها عبور خواهند کرد.

عدم برخورداری از خنک کننده گیربکس

عدم برخورداری از خنک کننده گیربکس به عنوان تنها ایراد فنی مزدا 3 نسل قدیم محسوب می‌شود. خنک کننده گیربکس در زمانی که دمای خودرو افزایش پیدا می‌کند، باعث می‌شود گیربکس خنک بماند و تعویض دنده به خوبی انجام شود. مزدا 3 از این ویژگی بی‌بهره مانده و احتمال دارد پس از یک رانندگی پرشتاب یا هنگامی که در ترافیک هستید، دمای گیربکس افزایش پیدا کند و در آن زمان دنده‌ها کمی کندتر تعویض خواهند شد و شتاب خودرو نیز کاهش می‌یابد. البته مزدا 3 نسل قدیم از لحاظ فنی یک خودرو ایده‌آل محسوب می‌شود و تنها ایراد آن هم همانطور که اشاره شد نداشتن خنک‌کننده گیربکس است که آن هم در شرایط ویژه و تحت فشار مشکل‌ساز خواهد بود.

نتیجه

بدون شک مزدا 3 نسل قدیم در رنج قیمتی خود یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود، اما با وجود قدرت موتور بالا و کیفیت سواری مناسب، این سدان ژاپنی دارای معایبی است و چنین معایبی باعث نارضایتی برخی از مشتریان خواهد شد. از این رو مشتریانی که با معایب این خودرو کنار نمی‌آیند، می‌توانند به سراغ رقبای آن بروند؛ برای مثال خودرو رنو مگان با آپشن‌های متعدد سواری نرم و راحتی را ارائه می‌دهد و برای خانواده‌ها نیز یک گزینه مناسب محسوب می‌شود.