قیمت های نجومی پلی استیشن 5 در ایران

نگاهی به قیمت های نجومی پلی استیشن 5 در ایران

در این مطلب به قیمت های نجومی پلی استیشن 5 در ایران پرداخته‌ایم و همچنین ارزش خرید کنسول PS5 را نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، نزدیک به یک ماه قبل وارد بازار جهانی شدند و اخیرا به ایران هم ورود پیدا کرده‌اند اما متاسفانه خرید آن‌ها برای هر کسی میسر نیست.

نزدیک به 13 سال قبل، کنسول ایکس باکس 360 الیت را با قیمت 300 هزار تومان خریداری کردم. در آن زمان، قیمت نسخه 120 گیگابایتی این کنسول در بازار جهانی، 299 دلار قیمت گذاری شده بود. اما حالا شرایط تغییر پیدا کرده است و بازار ایران نه تنها فقط با ساز خودش می‌رقصد بلکه دیگر حتی به قیمت دلار هم اهمیتی نمی‌دهد. در این روزها قیمت قطعات سخت افزاری و کنسول‌ها در کشور به شکلی است که هر کسی از هر طبقه اجتماعی را متعجب می‌کند، ما حتی در اکثر مواقع نمی‌دانیم چه منطقی در پشت این قیمت گذاری‌ها وجود دارد.

برای مثال، مدتی قبل قصد خرید کارت گرافیک اقتصادی GTX 1650 را داشتم و در یکی از سایت‌ها کمی بیشتر از 4 میلیون تومان قیمت داشت. پس از تماس با فروشنده، به من اعلام شد که قیمت این کارت ناگهان تغییر یافته و حالا 7 میلیون و 100 هزار تومان شده است! به او گفتم که اگر همین قطعه را بخواهم از آمریکا سفارش دهم، با دلار 27 هزار تومانی، حتی با احتساب هزینه حمل و نقل، کارمزد و گمرک، نزدیک به 6 میلیون تومان می‌شود. او در جواب گفت که قیمت‌ها توسط نماینده مشخص می‌شود. نماینده کیست؟ آیا واقعا مسئولی برای قیمت گذاری‌ها در بخش‌های مختلف وجود دارد؟ و اصلا مبنای این قیمت گذاری‌ها توسط نمایندگان مذکور (بخوانید دلالان) چیست؟

قیمت های نجومی پلی استیشن 5 در ایران

قیمت های نجومی پلی استیشن 5 در ایران ؛ یک اتفاق عادی

با وضعیت فعلی بازار ایران، بدیهی بود که کنسول های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نیز با قیمتی فراتر از انتظار به فروش برسند. خصوصا کنسول جدید شرکت سونی که مشخصا تقاضا برای آن بالا است و فروشندگان می‌توانند تا آنجا که دلشان می‌خواهد روی آن سود بکشند. در حال حاضر، برای خرید یک کنسول پلی استیشن 5 باید چیزی حدود 28 الی 30 میلیون تومان پرداخت کنید. این نرخ، مدتی قبل چیزی بین 35 الی 45 میلیون تومان بود. البته هنوز هم می‌توانیم فروشگاه‌هایی را رویت کنیم که این کنسول را به شکلی بی‌رحمانه با قیمت 50 میلیون تومان به فروش می‌رسانند.

در مقابل، کنسول ایکس باکس سری ایکس فعلا با قیمت 19 الی 22 میلیون تومان به فروش می‌رسد. هر دو کنسول مذکور در بازار جهانی دارای قیمت یکسانی هستند (499 دلار) اما مطابق معمول، این مسئله در ایران صادق نیست. سری ایکس به دلیل اینکه مخاطبان کمتری دارد، با قیمت منطقی تری به فروش می‌رسد و پلی استیشن 5 نزدیک به 10 میلیون تومان گران‌تر است!

قیمت های نجومی پلی استیشن 5 در ایران

خریداری یک کنسول 499 دلاری، بر فرض اینکه هر دلار 30 هزار تومان باشد، ما را به قیمت 15 میلیون تومان می‌رساند که با در نظر گرفتن کارمزد، هزینه‌های حمل و نقل، گمرک و غیره، می‌تواند چیزی نزدیک به 18 میلیون باشد، یعنی قیمت فعلی ایکس باکس سری ایکس. پس چرا پلی استیشن 5 نزدیک به 10 میلیون تومان گران‌تر است؟ مگر آن را از کره مریخ وارد می‌کنند؟

می‌توان انتظار داشت که این قیمت‌ها به تدریج سیر نزولی پیدا کنند. خصوصا اینکه در این دوره، کنسول جدید سونی حتی در کشورهای دیگر هم با قیمت‌های عجیبی به فروش رسید، حتی شنیده شد که در بازارهای سیاه، این کنسول را با قیمتی بیش از 2000 هزار دلار هم به خرید و فروش رسانده‌اند. این مسئله را شاید از زبان بعضی از فروشندگان هم بشنوید که با این حرف‌ها می‌خواهند قیمت بالای کنسول در ایران را توجیه کنند. اگر این مسئله واقعا در قیمت فعلی کنسول تاثیر دارد، پس باید مدتی دیگر و با عادی شدن بازارهای بین المللی، شاهد ریزش منطقی قیمت باشیم. اما این ریزش به اصطلاح منطقی (اگر رخ دهد)، ما را به چه قیمتی می‌رساند؟

برای رسیدن به جواب، بهتر است به قیمت فعلی کنسول پلی استیشن 4 پرو نگاهی بیندازیم؛ کنسولی که حالا آن قدرها هم تقاضا ندارد و قیمتش در بازار ایران به ثبات رسیده است. این کنسول که در بازارهای جهانی 399 دلار قیمت دارد، در ایران با قیمتی نزدیک به 12 میلیون تومان به فروش می‌رسد (نسخه 1 ترابایتی). اگر اینجا هم هر دلار را 30 هزار تومان حساب کنیم، به قیمت مشابه‌ای می‌رسیم (یعنی 11 میلیون و 970 هزار تومان).

پس می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کنسول پلی استیشن 5 هم در بهترین حالت، با دلار 30 هزار تومانی به فروش برسد (این کنسول در حال حاضر با دلار 60 هزار تومانی به فروش می‌رسد). با این تفاسیر، پلی استیشن 5 در نهایت چیزی حدود 15 میلیون تومان خواهد شد. البته بر فرض اینکه دلار در همین کانال 25 الی 26 هزار تومان باقی بماند. اما آیا پرداخت همان 15 میلیون تومان هم برای یک کنسول بازی منطقی است؟ این سوال را باید از جیبتان بپرسید.

قیمت های نجومی پلی استیشن 5 در ایران

برای خرید یک پلی استیشن 5 چند ماه باید کار کرد؟

یک کارگر معمولی در ایالات متحده، به صورت میانگین 957 دلار در هر هفته درآمد دارد و اگر 52 هفته کار کند، درآمد سالیانه او چیزی حدود 49,764 دلار خواهد بود. اگر مالیات را از این درآمد کم کنیم (چیزی حدود 25 درصد)، 37,323 دلار برای او باقی می‌ماند. در واقع این شخص در هر ماه، چیزی حدود 3 هزار دلار درآمد خالص دارد. می‌توانید تصور کنید که خرید یک کنسول نسل جدید برای یک کارگر معمولی آمریکایی که در مقایسه با دیگران کمترین درآمد را دارد، آن قدرها هم سخت نیست. اگر چه، قیمت 499 دلاری یک کنسول حتی در کشورهای مدرن و پیشرفته هم رقم بالایی به حساب می‌آید.

اما اوضاع در ایران چه طور است؟ احتمالا خودتان بهتر می‌دانید اما در باب مقایسه، حقوق کارگری در ایران (در بهترین حالت)، چیزی حدود 2 میلیون و پانصد هزار تومان است (البته اگر همین را هم در زمان مقرر بدهند!). این بدین معناست که یک کارگر ساده به صورت سالیانه 30 میلیون تومان در آمد دارد که بر فرض اگر نفس نکشد، هیچ خریدی برای خود یا فرزندانش انجام ندهد، اجاره خانه نداشته باشد و غیره، شاید بتواند پس از یک سال، یک کنسول پلی استیشن 5 خریداری کند. نکته مثبت اینجا است که اگر این کنسول را در ارزان‌ترین حالت ممکن بخرد (یعنی 28 میلیون تومان)، پس از یک سال تلاش و کوشش مداوم، 2 میلیون تومان هم پس انداز خواهد داشت! مگر بهتر از این هم می‌شود؟

مدت زمانی که باید برای خرید یک کنسول کار کرد، شاید برای شغل‌های پردرآمدتر کمتر باشد اما هرگز ایده آل نیست. علاوه بر این، خرید یک کنسول تنها آغاز ماجراست. اگر به صورت انفرادی بازی نمی‌کنید، پس باید یک دسته اضافه هم خریداری کنید و کنترلر دوال سنس هم‌اکنون نزدیک به 3 میلیون تومان قیمت دارد. تا زمانی هم که کنسول هک شود (در حد احتمال) یا حساب‌های کاربری ظرفیتی وارد میدان شوند، باید برای خرید بازی‌ها نیز هزینه کنید و قیمت هر کدام از عناوین پلی استیشن 5 در حال حاضر چیزی حدود 2 میلیون تومان است.

قیمت های نجومی پلی استیشن 5 در ایران

آیا کنسول‌های نسل جدید ارزش خرید دارند؟

اگر از نظر اقتصادی در وضعیت ایده آلی قرار ندارید، خیر. در سوی دیگر، اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن، نسل جدید کنسول‌ها را تجربه کنید؛ پیشنهاد ما کنسول ایکس باکس سری اس خواهد بود که هم‌اکنون با قیمت 11 میلیون تومان هم در بازار ایران پیدا می‌شود. شما با خرید سرویس ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass)، از نظر بازی هم تا حدود زیادی تامین می‌شوید و دغدغه خرید بازی نخواهید داشت. فراموش نشود که سری اس کنسول ضعیف‌تری نسبت به سری ایکس و پلی استیشن 5 است و رزولوشن 4K هم ارائه نمی‌دهد اما هزینه خرید این کنسول همراه با یک دسته اضافه و سرویس گیم پس 6 ماهه، نزدیک به 15 میلیون تومان می‌شود ( در حالی که هزینه خرید پلی استیشن 5 همراه با دسته اضافی و بازی، بالای 32 میلیون تومان است).

اگر از طرفداران سونی هستید، توصیه ما این است که خرید کنسول‌های نسل جدید را تا چندین ماه به تعویق بیندازید تا شاید قیمت‌ها پایین بیایند، اگر چه بازار ایران نشان داده که تضمینی برای کاهش قیمت‌ها وجود ندارد و شاید قیمت های نجومی پلی استیشن 5 در ایران حتی بالاتر هم برود. در ضمن شاید با خود بگویید که مگر کنسول پلی استیشن 5 دارای یک نسخه دیجیتالی (بدون دیسک) ارزان قیمت نیست؟ از عجایب بازار ایران این است که قیمت نسخه دیجیتالی با نسخه اصلی فرق زیادی ندارد! شاید در بهترین حالت، بتوانید آن را یک میلیون تومان ارزان‌تر بخرید که البته ارزش ندارد. همچنین باید دید که کاهش تقاضا چه تاثیری در قیمت این کنسول می‌گذارد.

پلی استیشن 5 همراه با دیسک درایو بلو-ری 4K، پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای ذن 2 (Zen 2)، پردازنده گرافیکی 36 هسته‌ای RDNA2، شانزده گیگابایت رم از نوع GDDR6، حافظه اس اس دی 825 گیگابایتی و با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 8K تا نرخ 120 فریم بر ثانیه، یکی از قدرتمندترین کنسول‌های تاریخ است. امیدواریم که شما هم در اولین فرصت بتوانید آن را خریداری کنید و از عناوین نسل جدید لذت ببرید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. من وقتی اومدم همه چی رو برای هم وطنان عزیز درست میکنم

  2. دسته دوال سنس بسیار جالب و پیشرفته است. اما قیمتها فضایی و بالاست…

  3. نقد بسیار زیبا و جالبی بود، سپاس دوست گرامی

  4. ولی عجب کنسولیه لامصب، عکس هاشو میبینه آدم کیف میکنه اصلا ، هر کی اینو از نزدیک لمس کنه قطعا عاشقش میشه، حیف که خیلی گرونه.
    سونی بدون شک سلطان گیم و کنسول هس.