کنسول پلی استیشن 5 - PS5

نقد و بررسی کنسول پلی استیشن 5 ؛ دریچه‌ای به سوی نسل نهم

کنسول پلی استیشن 5 – PS5 همان دستگاهی است که بدون هیچ چون و چرا، بهترین تجربه نسل نهم بازی‌های ویدئویی را به کاربران ارائه خواهد داد.

طی هفت سال گذشته، سونی توانست تا با عرضه کنسول پلی استیشن 4 موفقیت دیگری را در کارنامه برای ساخت یکی از بهترین کنسول‌های بازی ثبت کند. این دستگاه نه‌تنها قادر بود تا عناوین واقعیت مجازی را با PSVR اجرا کند، بلکه با بازی‌های انحصاری سونی مانند God of War و The Last of Us 2 نیز حمایت شد تا موفقتش دوچندان شود. با این وجود، موضوعی که هنگام مطرح کردن دستاوردهای پلی استیشن 4 پیش می‌آید این است که آیا سونی می‌تواند در رقابت با نسل گذشته خود مجددا پیروز شود؟

ظاهر کنسول پلی استیشن 5

کنسول پلی استیشن 5 - PS5

هنگامی که صحبت از رفتن به نسل جدید می‌شود، بیشتر کاربران به این فکر می‌کنند که قرار است یک دستگاه نسبتا مشابه، با قدرت سخت‌افزاری بیشتر عرضه شود که محیط کاربری یکسانی را دارد. با این وجود امسال سونی سعی کرده تا معنای واقعی نسل جدید را به خوبی اجرا کند؛ به نحوی که تغییرات بزرگ کنسول نسل نهمی این شرکت، نه‌تنها در باطن بلکه در ظاهر نیز مشخص است!

PS5 ظاهری کاملا متفاوت با یک کنسول گیمینگ دارد؛ چه در حالت ایستاده، و چه در حالت افقی این دستگاه بیشتر شبیه به یک ماکت کوچک از مقر فرماندهی گروهی از سربازان مدرن یا حتی برج استارک در فیلم انتقام جویان است. همچنین پس از باز کردن جعبه و سعی برای متصل کردن پایه مخصوص به آن، متوجه حل کردن یک معما خواهید شد. برای دیدن معما و جعبه‌گشایی این کنسول بهتر است نگاهی به ویدئو ما در گجت تی وی بیاندازید.

محیط کاربری تازه ولی آشنا!

کنسول پلی استیشن 5 - PS5

اگر از کاربران پلی استیشن 4 بوده باشید، هنگام راه‌اندازی کنسول پلی استیشن 5 پیش از هرچیز متوجه یک شباهت بزرگ در محیط کاربری آن خواهید شد؛ بله! مجددا شما بازی‌های خود را در آیکون‌های مربعی شکل خواهید دید که اینبار، کمی کوچک‌تر شده‌اند. تعداد این مربع‌ها تنها ۹ عدد است و برای دیدن تمامی بازی‌های خود باید به منو Library بروید. با این وجود، این تمام ماجرا درباره نرم‌افزار پیشرفته PS5 نیست.

برای مثال، قابلیت جدید Activities که هنگام بازی و با رفتن به منو Control Center نیز قابل دسترس است، به شما اجازه می‌دهد تا ببینید که بازی‌های خود را تا چند درصد و چه حدی پیش برده‌اید و اگر در مرحله‌ای به مشکل برخوردید، می‌توانید با دیدن یک ویدئو کوتاه به راحتی نحوه رد کردن آن را یاد بگیرید! این ویژگی برای تمامی عناوین انحصاری PS5 در دسترس خواهد بود اما اضافه کردن آن به سایر بازی‌ها، به عهده سازندگان و استودیوهای دیگر است.

به هر حال دیدن اینکه چه جزئیاتی را در مراحل بازی رها کرده بودید، و یا اینکه روند بازی را به چه شکل جلو برده‌اید خود کمک بسیاری به شما خواهد کرد. به علاوه اینکه می‌توانید با زدن دکمه Create در کنترلر دوال سنس، بازی خود را استریم کرده و یا به صورت همزمان و زنده بازی کردن دوستان خود را تماشا کنید.

دوال سنس – DualSense

کنسول پلی استیشن 5 - PS5

یکی از دلایلی که در ابتدای مطلب، به تغییرات بزرگی که سونی در نسل ایجاد کرده اشاره کردیم کنترلر جدید و فوق‌العاده پیشرفته DualSense است. دوال سنس نسبت به دوال شاک 4 (کنترلر پلی استیشن 4) کمی بزرگ‌تر است و تجربه بسیار متفاوتی را با ویژگی‌های جدید خود به کاربران منتقل می‌کند. برای مثال، قابلیت پخش شدن لرزش در کل دسته یا همان هپتیک فیدبک، باعث می‌شود تا شما در یک بازی جنگی، اگر شما از سمت راست تیر خوردید آن را در سمت راست دسته احساس کنید، یا برای مثال هنگامی که مایلز مورالز در بازی جدید اسپایدرمن قدرت خود را جمع می‌کند، زیر دکمه مربع جمع شدن این انرژی را به خوبی حس خواهید کرد.

به علاوه آن، ویژگی جدید Adaptive Triggers در دکمه‌های آر ۲ و اِل ۲ زیر دسته باعث می‌شود تا میزان کشیدن آن‌ها برای واکنش در بازی بسیار متفاوت باشد. برای مثال اگر در بازی از پیش نصب شده Astro’s Playroom در کنسول پلی استیشن 5 برای استفاده از تیر و کمان دکمه زیر کنترلر را بکشید، میزان فشار شما روی دکمه قدرت پرتاب آن را مشخص خواهد کرد.

به هر حال این کنترلر ویژگی‌های خاص خود را برای عناوین انحصاری کنسول پلی استیشن 5 خواهد داشت اما برای سایر بازی‌ها، باید دید که سایر شرکت‌ها و استودیوهای سازنده بازی‌های ویدئویی چگونه از آن‌ها استفاده خواهند کرد؛ چراکه همین قابلیت‌ها، می‌توانند دلیل اصلی برای خرید بیشتر نسخه پلی استیشن 5 یک بازی باشند.

حالت‌های مختلف گرافیکی

کنسول پلی استیشن 5 - PS5

در کنسول پلی استیشن 4 پرو، کاربران می‌توانستند تا در برخی از عناوین خاص بین دو گزینه کیفیت 4K و یا قدرت اجرایی بالاتر یکی را انتخاب کنند. با این وجود این قابلیت باعث می‌شد تا شما یا یک تصویر با کیفیت را در نرخ ۲۰ تا ۳۰ فریم بر ثانیه، و یا یک تصویر نه‌چندان جالب را در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه دریافت کنید. درحالی که با کنسول پلی استیشن 5 این مسئله کمی متفاوت خواهد بود.

همانطور که می‌دانید، کنسول PS5 قدرت سخت‌افزاری بیشتری را نسبت به پلی استیشن 4 دارد، اما جالب است بدانید که در این دستگاه جدید نیز مجددا حالت‌های مختلف گرافیکی در بازی‌ها وجود دارند. با این وجود، دیگر مشکلی در اجرای بازی‌ها نخواهید داشت؛ چراکه پلی استیشن 5 می‌تواند یک بازی جهان‌باز (Open World) مانند Spider-Man: Miles Morales را در کیفیت 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کند. همچنین ویژگی خاصی مانند رهگیری پرتو (Ray-Tracing) می‌تواند شما را از بازی کردن نگاه داشته و به سمت گرافیک خارق‌العاده محیط بازی جذب کند. بدون شک دیدن غروب آفتاب از بالای یک ساختمون بلند در نیویورک، و یا دیدن بازتاب شهر در پنجره‌های آینه مانند یک ساختمان، معنا و مفهوم نسل نهم بازی‌های رایانه‌ای را به شما نشان خواهد داد.

حافظه قدرتمند SSD کنسول پلی استیشن 5

کنسول پلی استیشن 5 - PS5

۱۶ گیگابایت فضای رم GDDR6 در کنار پردازنده هشت هسته‌ای Ryzen Zen 2 به نظر سیستم بسیار قدرتمندی است که برای پلی استیشن 5 در نظر گرفته شده، اما چیزی که باعث متفاوت بودن این کنسول می‌شود حافظه SSD آن است.

این حافظه قوی، سرعتی معادل با ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه دارد که به صورت انحصاری و مخصوص پلی استیشن 5 در ساخته شده است؛ به نحوی که سرعت آن، از تمامی حافظه‌های SSD حاضر در بازار بیشتر خواهد بود. برای مثال، یکی از مثال‌های خوب برای دیدن تفاوت‌های این حافظه بازی جدید Ratchet and Clank است که در تریلر آن، می‌توانید پرتاب شدن کاراکتر از جهانی به جهان دیگر را مشاهده کنید که سرعت بارگذاری آن‌ها در یک چشم بهم زدن رخ می‌دهد. همچنین باز هم در یک عنوان جهان‌باز مانند Spider-Man: Miles Morales می‌توانید در کمتر از ۱۰ ثانیه وارد بازی شوید!

البته استفاده از ویژگی‌های جدید ذکر شده، که در هنگام بازی قابل استفاده خواهند بود، باعث شده تا سرعت بارگذاری این کنسول، در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس حدود چند ثانیه ضعیف‌تر نشان دهد. گرچه قابلیت‌های نرم‌افزاری کنسول پلی استیشن 5 خود به اندازه کافی جالب هستند که این چند ثانیه نادیده گرفته شوند. همچنین این نتیجه با اجرای بازی‌های قدیمی نسل هشتمی حاصل شده و در سرعت اجرای بازی‌های نسل نهم، کنسول پلی استیشن 5 بی‌رقیب خواهد بود.

پشتیبانی از بازی‌های PS4

کنسول پلی استیشن 5 - PS5

طبق اعلام سونی، ۹۹ درصد بازی‌های کنسول پلی استیشن 4 روی کنسول پلی اسیشن 5 نیز قابل اجرا خواهند بود؛ به نحوی که در تست گرفته شده، بازی‌های زیادی مانند عناوین سری Assassin’s Creed و یا Batman به راحتی دریافت و بدون مشکل روی دستگاه جدید اجرا شدند. با این وجود، همچنان تجربه بسیاری از عناوین نسل هشتمی در کنسول PS5 چندان تفاوتی را با PS4 ندارند.

قابلیت Game Boost باعث می‌شود تا بازی‌های قدیمی در کیفیت و نرخ فریم بالاتر اجرا شوند، اما لازم است بدانید که این ویژگی، تنها برای برخی عناوین خاص مانند Ghost of Tsushima قابل استفاده است. همچنین هنگام اجرای یک بازی قدیمی مانند Batman: Return to Arkham با پیامی روبه‌رو می‌شوید که حاوی یک هشدار برای ناسازگاری بازی خواهد بود؛ به نحوی که هنگام تجربه شاهد برخی باگ‌ها و همچنین افت فریم خواهد شد.

به هر حال قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به‌فرد کنسول پلی استیشن 5 مرز بین نسل هشتم و نهم را به خوبی نمایان می‌کنند. تجربه بازی‌های جدید با کنترلر دوال سنس و همچنین عناوین انحصاری که در آینده معرفی خواهند شد، همه به هیجان داشتن PS5 اضافه می‌کنند؛ بخصوص اگر طرفدار سری خدای جنگ باشید!