قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین از مرز 15 هزار دلار گذشت؛ رکوردی تازه در سال جاری

به تازگی قیمت بیت کوین به رقم 15000 دلار رسید که برای سال 2020 یک رکورد محسوب می‌شود. ناگفته نماند که در ماه مارس، قیمت این ارز دیجیتال وارد کانال 4000 دلار شده بود.

روز ششم نوامبر (16 آبان) بود که برخی منابع از رسیدن قیمت بیت کوین به 15 هزار دلار خبر دادند. داده‌های CoinDesk نشان می‌دهد که در مدت 24 ساعت، ارزش این رمزارز نزدیک به 10 درصد رشد کرد و این‌چنین رکوردشکن شد.

البته بیت کوین به نوسان قیمتی مشهور است و این موضوع در سال جاری بیشتر به چشم آمد؛ چرا که ارزش آن در ماه مارس به زیر 5 هزار دلار سقوط کرد و در کمتر از دو ماه، دو برابر شد. حالا هم که قیمتش از مرز 15 هزار دلار گذشته است. برخی تحلیلگران علت این افزایش قیمت را به جوّ هیجانی حاکم بر بازار نسبت می‌دهند.

تاریخچه بیت کوین

بیت کوین یک پول دیجیتالی است که از بلاک چین یا زنجیره بلوکی برای سیستم پرداخت استفاده می‌کند. این رمزارز که در سال 2009 توسط فرد یا گروه ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو ساخته شد، مبتنی بر یک شبکه بی‌مرز همتا به همتا (peer-to-peer) است و استخراج در آن، از طریق یک سیستم اجماع توزیع‌شده انجام می‌گیرد.

به کمک امضای دیجیتال رمزنگاری شده، معادلات پیچیده‌ی ارز دیجیتال (از قبیل چند-پرداختی) حل می‌شوند و بدون هرگونه نهاد نظارتی شخص ثالث، امنیت تراکنش‌ها نیز برقرار می‌شود. البته بیت کوین محدودیت استخراج 21 میلیون واحدی دارد و انتظار می‌رود در سال 2140 به این رقم برسیم.

قیمت بیت کوین

با وجود قیمت زیاد بیت کوین همچنان تقاضا برای آن بالاست. نقشه توزیع دارندگان هم نشان می‌دهد تعداد سرمایه‌گذارانی که 100 الی 1000 بیت کوین دارند، به طور چشمگیری افزایش یافته است. همچنین به‌رغم آنکه این ارز دیجیتال در هیچ کشوری به عنوان پول قانونی رسمیت ندارد؛ ولی برخی از سیستم‌های پرداخت امکان استفاده از آن را فراهم کرده‌اند.

مثلا مرورگر اپرا (Opera) اجازه‌ی خرید ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین و اتریوم را از طریق Apple Pay به کاربران آمریکایی داده است. این باعث می‌شود مدت زمان انجام تراکنش‌ها به طور محسوسی کاهش یابد. شرکت پرداخت مالی Wyre هم به کاربران آمریکایی اپرا این امکان را می‌دهد که رمزارزهای مختلف را با استفاده از کارت اعتباری یا Apple Pay خریداری کنند.

در اواسط تابستان، شرکت هواپیمایی نروژ نیز یک سامانه تبدیل Bitcoin راه‌اندازی کرد. همچنین مشتریان این شرکت می‌توانند از بیت کوین برای خرید بلیت استفاده کنند و حتی با تراکنش‌های بیشتر، امتیاز بگیرند تا از تخفیف بهره‌مند شوند.