کشف یک فسیل باستانی عجیب از دوران ماقبل دایناسورها

کشف یک فسیل باستانی عجیب از دوران ماقبل دایناسورها

به تازگی در پارک ملی جنگل سنگی آمریکا، فسیل باستانی عجیب و جالب‌توجهی کشف شده که بر اساس اطلاعات موجود، به خزنده‌ای از دوران قبل از دایناسورها مربوط می‌شود.

اخیرا یک فسیل باستانی عجیب در منطقه‌ای از آریزونای آمریکا کشف شده که طبق گفته دانشمندان، متعلق به یک درپانوسور (Drepanosaur) است. در بررسی خبر این کشف با ما همراه باشید.

این فسیل توسط یک دانشجوی دکتری به نام خاویر جنکینز (Xavier Jenkins) که در پارک ملی جنگل سنگی (Petrified Forest) آمریکا مشغول گذراندن دوره کارآموزی بوده، پیدا شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، جانداری که فسیل آن پیدا شده نوعی خزنده است که قبل از دایناسورها ساکن زمین بوده و در زمان زندگی او، موجودات عظیم‌الجثه مورد نظر پا به عرصه حیات گذاشته‌اند.

کشف یک فسیل باستانی عجیب از دوران ماقبل دایناسورها

خاویر جنکینز

پارک ملی جنگل سنگی در میلیون‌ها سال پیش و قبل از تبدیل شدن درختان و جنگل‌هایش به چوب‌های سنگ مانند، منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز با رودخانه‌های زیادی بوده است. جنکینز در این رابطه می‌گوید که فسیل مورد نظر اطلاعات جالبی در مورد وضعیت جانداران زمین قبل از شروع عصر دایناسورها به ما می‌دهد و این‌طور که به نظر می‌رسد، اکوسیستم‌های ماقبل تاریخ آن‌قدرها هم که تصور می‌شود، ناشناخته و عجیب نیستند.

کشف یک فسیل باستانی عجیب از دوران ماقبل دایناسورها

در رابطه با این فسیل باستانی عجیب گفته شده که درپانوسور مورد نظر ترکیبی از مورچه‌خوار، آفتاب‌پرست و پرنده بوده که 220 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است؛ این موجود گونه‌ای جدید از درپانوسورها بوده که با نام “Skybalonyx skapter” شناخته می‌شود و مهم‌ترین ویژگی آن، نوعی ناخن بلند و چنگک مانند بوده که به جای انگشت دوم دست جاندار وجود داشته و به عنوان وسیله‌ای برای حفاری به کار گرفته می‌شده است.

فسیل باستانی عجیب آریزونا

محققان می‌گویند که درپانوسورها موجودات جالب‌توجهی بوده‌اند و علاوه بر چنگک انگشت دوم و منقار پرنده مانند، حتی روی دم خود هم اعضایی چنگک مانند داشته‌اند. طبق اطلاعات موزه دیرینه شناسی دانشگاه کالیفرنیا، به نظر می‌رسد که درپانوسورها از کنار هم آمدن قسمت‌های مختلف بدن جانداران گوناگون در فرآیند تکامل به وجود آمده‌اند.

تیم جنکینز این فسیل باستانی عجیب را با روشی که ما را به یاد جویندگان طلا می‌اندازد، کشف کرده‌اند. در این روش محققان با در نظر گرفتن ابعاد کوچک فسیل‌ها، سنگ‌ها را با آب شسته در میان تکه‌های موجود، به دنبال آثاری از موجودات ماقبل تاریخ می‌گشتند.

کشف یک فسیل باستانی عجیب از دوران ماقبل دایناسورها

جالب است بدانید که در طول 2 سال گذشته، حدودا 3 هزار فسیل گوناگون در منطقه کشف Skybalonyx پیدا شده‌اند. یکی از علاقه‌مندان به موضوعات دیرینه شناسی تصویر خیالی بالا را از ظاهر مورد انتظار گونه جانوری کشف شده تهیه کرده است.

گفته شده که این فسیل‌ها نشان می‌دهند که جنگل سنگی مورد نظر در دورانی بسیار قبل‌تر از آنچه تصور می‌شود، میزبان موجودات زنده بوده است. محققان معتقدند که در دوره زندگی درپانوسورها، فعالیت‌های شدید آتش‌فشانی مقدار زیادی گاز دی اکسید کربن را وارد جو کرده و به واسطه گرمایش آب و هوا و اسیدی شدن اقیانوس‌ها، جاندارانی مانند درپانوسورها از بین رفته‌اند. این اتفاقات در نهایت زمینه را برای شروع دوره دایناسورها فراهم کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. قبل دایناسورا ک گفتن نرم تنان بودن

  2. این چجور موجودیه دیگه یه چیزی تو مایه های مارمولکه