بارش شهابی ثوری روزهای آینده را از دست ندهید

بارش شهابی ثوری روزهای آینده را از دست ندهید

بارش شهابی ثوری (Taurid meteor shower) پدیده شگفت‌انگیزی بوده که نقطه اوج آن در روزهای آینده است؛ در بررسی اطلاعات موجود در رابطه با این رویداد جالب‌توجه با ما همراه باشید.

ستاره شناسان آماتور و شیفتگان دنیای هوافضا به گوش باشند، چرا که در چند روز آینده بارش شهابی ثوری (Taurid meteor shower) به نقطه اوج خود خواهد رسید. همان‌طور که از نام این پدیده پیداست، شهاب سنگ‌های متعددی در طول رویداد مورد نظر وارد جو زمین می‌شوند و به واسطه اصطکاک به وجود آمده با هوای اطراف سیاره، به گوی‌های آتشین شگفت‌انگیزی تبدیل خواهند شد.

بارش شهابی ثوری

متخصصان می‌گویند که این بارش شهابی به دو بخش ثوری شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. اگر در مورد پدیده بارش شهابی اطلاعاتی ندارید، باید گفت که وقتی یک دنباله‌دار در منظومه شمسی حرکت می‌کند، به دنبال خود ردی از سنگ و یخ را به جا می‌گذارد. حال وقتی سیاره زمین از میان این رد سنگ و یخ عبور می‌کند، بقایای دنباله‌دار وارد جو زمین می‌شوند و به شکل بارش شهابی آسمان شب سیاره را نورانی می‌کنند.

بارش شهابی ثوری روزهای آینده را از دست ندهید

مدتی پیش مقاله‌ای در مورد بارش شهابی جباری مقالاتی را در گجت نیوز منتشر کردیم و گفتیم که به واسطه عبور سیاره ما از میان رد دنباله‌دار هالی (Halley’s Comet)، آسمان شب در ماه گذشته میلادی نورانی شد. حال سیاره ما در حال گذر از رد دنباله‌دار دیگری به نام انکه (Encke) بوده که به واسطه وارد شدن مواد به جا مانده از این دنباله‌دار به جو زمین، بارش شهابی ثوری به وجود می‌آید.

نکته جالب در مورد بارش ثوری این بوده که با وجود تعداد کم شهاب‌هایی که در این پدیده، در هر ساعت وارد جو سیاره می‌شوند، گوی‌های آتشین نورانی شده در آسمان بسیار پرنورتر از پدیده‌های دیگر بارش شهابی خواهند بود. در واقع گفته شده که بقایای دنباله‌دار انکه بزرگ‌تر از دنباله‌دارهای دیگر هستند و با وجود تعداد کم آن‌ها، عبور هرکدام از این بقایا از اتمسفر زمین صحنه‌ای شگفت‌انگیز را به وجود می‌آورد.

بازه زمانی بارش اخیر

بر اساس اطلاعات منتشر شده، اولین شهاب سنگ‌های بارش شهابی ثوری در اواخر اکتبر گذشته وارد جو شدند و گفته شده که این پدیده تا 27 نوامبر ادامه خواهد داشت. نقطه اوج بارش هم بین 5 تا 12 همین ماه خواهد بود. بهترین زمان برای مشاهده کل پدیده چندین ساعت پس از غروب خورشید و یا پیش از طلوع بوده و اگر می‌خواهید بزرگ‌ترین گوه‌های آتشین بارش ثوری را تماشا کنید، چشمان خود را کمی پس از نیمه شب، به آسمان بدوزید.

همان‌طور که انتظار می‌رود، در حالت ایدئال باید تا حد امکان از نورهای مصنوعی شهر و آلودگی نوری به وجود آمده توسط مناطق مسکونی بزرگ دور شوید تا آسمان شب برای شما واضح‌تر دیده شود. با این وجود، همان‌طور که اشاره شد شهاب‌های این بارش فوق‌العاده بزرگ هستند و گوی‌های آتشین به وجود آمده توسط آن‌ها هم به حدی نورانی خواهند بود که از داخل شهر هم قابل رویت باشند.

در مورد دنباله‌دار انکه گفته شده که این جرم آسمانی از نوع دنباله‌دارهای دوره‌ای بوده که تقریبا هر 3.3 سال یک بار به دور خورشید گردش می‌کند. بر اساس اطلاعات موجود، این کوتاه‌ترین زمان گردش ثبت شده برای یک دنباله‌دار به اهمیت و پر نوری انکه است.

به نظر می‌رسد که انکه مقدار زیادی از نور خورشید را منعکس نمی‌کند، اما هاله اطراف و دم این جرم آسمانی به حدی بزرگ بوده که دیدن آن در نزدیکی ستاره منظومه شمسی آن‌قدرها هم کار سختی نیست. هسته این دنباله‌دار جنجالی 4.8 کیلومتر بوده و دانشمندان برای اولین بار در سال 1786 متوجه وجود آن شدند. با این حال تا سال 1819 کسی نمی‌دانست که انکه یک دنباله‌دار دوره‌ای بوده و هر چند سال یک بار به دور خورشید گردش می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بارش شهاب سگ قشنگ ترین چیزیه ک ادم میتونه بینه

  2. ای بابا اینجا ک همش بارون میاد ما نمیتونیم ببینم