دونالد ترامپ

رفتار سخت‌گیرانه و غیر دوستانه شبکه های اجتماعی علیه دونالد ترامپ

در جریان انتخابات اخیر آمریکا، شبکه های اجتماعی و رسانه‌های خارجی بارها رفتار غیر دوستانه و سخت‌گیرانه‌ای علیه دونالد ترامپ داشته‌اند و او را اذیت کرده‌اند.

چند روز پیش انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزار شد و طبق اعلام بیشتر رسانه‌ها، جو بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا انتخاب شده و دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی را شکست داده است. البته دونالد ترامپ پرحاشیه هنوز این نتیجه را قبول نکرده و حتی مدعی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری شده است. اما علاوه بر داستان انتخابات و نتیجه آن، موضوع دیگری که در چند مدت اخیر خبرساز و حاشیه‌ساز شده، تنش‌های میان دونالد ترامپ و شبکه های اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک بوده است. این برخورد بین ترامپ و شبکه های اجتماعی از مدت‌ها قبل آغاز شده بود، اما حالا در بحبوحه انتخابات به اوج خود رسیده است. به نظر می‌رسد رئیس جمهور فعلی آمریکا در بین رسانه‌های اجتماعی محبوبیتی ندارد و بارها با برخورد آنها روبه‌رو شده است.

دونالد ترامپ

توییتر علیه ترامپ

مدتی قبل، ترامپ به ویروس کرونا مبتلا شد و یک هفته بعد، پزشک شخصی وی اعلام کرد حال رئیس جمهور آمریکا خوب شده و او دیگر ناقل نیست و می‌تواند به برنامه کاری عادی خود بازگردد. پس از این اتفاق، ترامپ در توییتی نوشت:

10 اکتبر از طرف پزشکان کاخ سفید تاییدیه کامل گرفتم. این بدین معناست که دیگر نه ویروس کرونا می‌گیرم و نه آن را انتقال می‌دهم. از دانستن آن بسیار خوشحال شدم.

اما توییتر در اقدامی قابل توجه با هدف مقابله با اخبار جعلی، غلط و گمراه کننده، این توییت رئیس جمهور آمریکا را برچسب‌گذاری کرد و روی آن نوشت این توییت نقض قوانین توییتر در رابطه با اشاعه اطلاعات نادرست و بالقوه مضر مرتبط با کووید 19 است. توییتر همچنین امکان اشتراک‌گذاری این توییت را غیر فعال کرد تا از اشاعه اطلاعات نادرست آن جلوگیری کند. این ماجرا بسیار خبرساز شد، اما حالا در جریان انتخابات آمریکا شاهد شدت این برخوردها هستیم.

چند روز پیش، ترامپ در توییت خود از پیروزی در انتخابات آمریکا خبر داد و نوشت «می‌خواهند انتخابات را بدزدند، اما ما اجازه نخواهیم داد.» توییتر باز هم روی این توییت برچسب حاوی اطلاعات گمراه‌کننده زد. در ادامه، اریک ترامپ، پسر رئیس جمهور ترامپ طی توییتی نوشت: «جمهوری‌خواهان کجا هستند؟ رای دهندگان ما این را هرگز فراموش نخواهند کرد.» پیام اریک ترامپ نیز توسط توییتر پاک شد تا رئیس جمهور آمریکا از این اقدامات بیش از پیش عصبانی شود. این‌ها بخشی از برخوردهای غیر دوستانه توییتر با دونالد ترامپ بود و این شبکه اجتماعی بارها توییت‌های رئیس جمهور فعلی آمریکا را نادرست خواند یا حتی آن را حذف کرد.

دونالد ترامپ

حالا در جدیدترین واکنش توییتر نسبت به ترامپ، پس از اعلام خبر پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این شبکه اجتماعی عنوان رئیس جمهوری آمریکا را از حساب کاربری وی حذف کرد. ماجرا به همین جا ختم نشد و توییتر حتی تهدید کرد که حساب کاربری رئیس جمهور فعلی ایالات متحده را حذف خواهد کرد. توییتر دو سال پیش اعلام کرده بود قوانینی دارد که بر اساس آنها نمی‌تواند سیاست‌مدارانی مانند رئیس جمهور آمریکا را از توییتر حذف کند. اما حالا با برگزاری انتخابات آمریکا و انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید، دونالد ترامپ از لیست کسانی که در برابر مسدودسازی توییتر مصون هستند، خارج می‌شود. به این ترتیب در صورتی که ترامپ باز هم تخلفات و توییت‌های عجیب و حاشیه‌ساز خود را ادامه دهد، احتمال حذف اکانت وی وجود دارد.

واکنش دونالد ترامپ به توییتر

اما دونالد ترامپ نیز در برابر اقدامات توییتر سکوت نکرده و بارها در مصاحبه‌های خود به این شبکه اجتماعی تاخته است. وی در واکنش به احتمال مسدودسازی حساب توییتری‌اش اعلام کرد توییتر از کنترل خارج شده است. او حتی این شبکه اجتماعی را به دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرد. ترامپ در توییتی نوشته بود «رای دادن از طریق پست در انتخابات آمریکا به تقلب گسترده منجر می‌شود و ممکن است صندوق‌های پستی به سرقت بروند.» توییتر روی این توییت نیز برچسب زد و در پایین آن نوشت حقایق درباره رای دادن از طریق پست را دریافت کنید. ترامپ که از این اقدام توییتر عصبانی شده بود در توییت دیگری نوشت:

توییتر اکنون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 دخالت کرده است. آنها می‌گویند اظهارات من درباره این که رای دادن از طریق پست به تقلب گسترده منجر می‌شود، بر اساس راستی‌آزمایی رسانه‌های جعلی CNN و واشنگتن پست صحیح نیست. توییتر به طور کامل در حال خفه کردن آزادی بیان است و من به عنوان رئیس جمهور آمریکا اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ بدهد.

دونالد ترامپ

این برخوردهای توییتر و ترامپ باعث شده وی مدتی پیش یک فرمان اجرایی را امضا کند که می‌تواند منجر به تغییرات زیادی در شبکه های اجتماعی شود. رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد با این فرمان، مانع از زیر سوال رفتن آزادی بیان و سانسور محتوا در شبکه های اجتماعی شود. در بخشی از این فرمان نوشته شده زمانی که شبکه های اجتماعی بزرگ و قدرتمند، نظرهای مخالف خود را سانسور می‌کنند، از قدرت خطرناکی استفاده می‌کنند. همچنین در این فرمان گفته شده اگر وبسایت یا یک شبکه اجتماعی، دسترسی به محتوای دیگران را با هدف نامناسب محدود یا حذف کند، باید به عنوان یک پلتفرم بی طرف و یک ناشر تلقی شود و به این ترتیب امکان شکایت از آنها فراهم خواهد شد.

رئیس جمهور فعلی آمریکا علاوه بر این فرمان، فکرهای دیگری هم برای فشار آوردن به شبکه های اجتماعی در سر دارد. به عنوان مثال، هر بخش اجرایی و آژانس‌ها ملزم به تهیه گزارشی شده‌اند که میزان هزینه‌های مربوط به تبلیغات در پلتفرم‌های آنلاین را مشخص کنند. هدف ترامپ از این اقدام می‌تواند ممنوع شدن بازاریابی در این پلتفرم‌ها با بودجه مالیات دهندگان باشد که در نتیجه آن، درآمد سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی با تاثیر منفی مواجه خواهد شد.

حالا این فشارهای ترامپ بر شبکه های اجتماعی می‌تواند منجر به این شود که پلتفرم‌ها قید سانسور و ویرایش محتوا را بزنند که در این حالت، میزان انتشار محتوای نادرست، اشتباه، توهین‌آمیز و مخرب به شدت افزایش خواهد یافت.

فیس بوک و اینستاگرام هم ترامپ را اذیت کردند

البته مشکلات ترامپ با شبکه های اجتماعی، فقط مربوط به توییتر نبود و اینستاگرام و فیس بوک نیز اقداماتی انجام دادند که خوشایند رئیس جمهور فعلی آمریکا نبود. به عنوان مثال، اینستاگرام زیر تمام پست‌های ترامپ در این شبکه اجتماعی نوشته بایدن رئیس جمهور آمریکا شده و وقتی روی متن کلیک می‌کنید نیز صفحه نتایج انتخابات باز می‌شود.

فیس بوک هم مدتی قبل پست ترامپ درباره شباهت کووید 19 با آنفلوانزا را به دلیل اشاعه اطلاعات نادرست حذف کرد. حالا نیز این شبکه اجتماعی، پست اخیر ترامپ که مدعی پیروزی در انتخابات شده بود را با برچسب اطلاعات نادرست، علامت‌گذاری کرد. فیس بوک حتی اعلانات مبارزان انتخابی ترامپ را به دلیل استفاده از سمبل نازی‌ها حذف کرده بود.

دونالد ترامپ

همچنین علاوه بر شبکه های اجتماعی، بسیاری از رسانه‌های خارجی نیز رابطه چندان خوبی با دونالد ترامپ ندارند. بسیاری از این رسانه‌ها، جو بایدن را به عنوان رئیس جمهور بعدی ایالات متحده آمریکا معرفی کرده‌اند که این موضوع با واکنش ترامپ همراه شد. وی در توییتر نوشت:

از کی تا حالا رسانه‌های جانب‌دار می‌گویند رئیس جمهور بعدی چه کسی است؟ ما چیزهای زیادی در دو هفته اخیر یاد گرفتیم.

این توییت ترامپ نیز واکنش برخی رسانه‌ها را به همراه داشت. به عنوان مثال، مگی هبرمن، خبرنگار نیویورک تایمز در توییتر نوشت «رسانه‌ها در نوامبر 2016 نیز بر اساس برآوردها و در رقابت تنگاتنگ مشابه، رئیس جمهور بعدی را معرفی کردند. در آن زمان به یاد نمی‌آوریم که پس از آن اعتراضی شنیده باشیم.»

تبریک مدیران دنیای فناوری به بایدن

ترامپ همچنین در بین شخصیت‌های مهم دنیای فناوری نیز محبوبیت زیادی ندارد و پس از معرفی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، بسیاری از مسئولان و شخصیت‌های مطرح دنیای فناوری، پیروزی بایدن را تبریک گفتند. جف بزوس، مدیرعامل آمازون در یک پست اینستاگرامی، پیروزی جو بایدن و کاملا هریس را تبریک گفت و از وحدت، همدلی و شایستگی نوشت. بزوس یکی از کسانی بود که اصلا رابطه خوبی با ترامپ نداشت و رئیس جمهور آمریکا بارها به وی تاخته بود.

دونالد ترامپ

بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت هم ضمن تبریک پیروزی جو بایدن و کاملا هریس، نوشت در انتظار همکاری با دولت جدید برای کنترل شیوع ویروس کرونا است. بیل گیتس هم به خاطر نحوه مدیریت بحران ویروس کرونا، دل خوشی از پرزیدنت ترامپ نداشت.

باید دید آیا دونالد ترامپ با شکایت به دادگاه می‌تواند تغییری در نتیجه انتخابات ایجاد کند و در سمت رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی بماند یا جو بایدن، رسما به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا از ژانویه 2021 کار خود را آغاز خواهد کرد. این طور که به نظر می‌رسد، رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر اصلا دوست ندارند ترامپ رئیس جمهور باقی بماند، چرا که در این صورت مشکلاتی پیش روی آنها قرار خواهد گرفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. بخاطر این هست که این رسانه ها از طرف گلوبالیستا و چپ ها یعنی همون کمونیست حمایت مالی سنگینی میشن

    و دموکرات ها هم کمونیست هستن

    تنها کسی که در جهان جلوی این نظام سرمایه داری و گلوبالیستی ایستاد ترامپ بود

    در این حد که حتی رسانه فاکس نیوز که تنها رسانه جمهوری خواه ها بود دربین انبوهی از رسانه های دموکراتها

    از پشت خنجر زد و چند ایالت که هنوز رای ها درحال شمارش بود ، بایدن رو بعنوان برنده اعلام کرد

    هنوز کشور هایی مثل چین و روسیه که اطلاعات قوی هم دارن تبریکی به بایدن نگفتن

    مشخص هست شورش رسانه ایی اتفاق افتاده و بایدن از طرف رسانه فعلا رییس جمهور شده نه مردم و نه قانون و نه انتخابات

  2. لعنت به این جو بایدن که با رای های غیرقانونی انتخابش کردند ترامپ بیشتر طرفدار داره اما این عوضی عمدا ترامپ رو انداختنش بیرون تا این اسکل بایدن رئیس جمهور بشه.

  3. در امریکا رسانه ها تا خطا و جرمی مرتکب نشده باشند آزاد هستند . معمولا رسانه های آمریکا از سوی دمکرات ها حمایت و تغذیه می شوند
    فعلا قطعا رئیس جمهور امریکا مشخص نیست که ترامپ یا بایدن باشه . از سوی مراجع اصلی کشور امریکا بصورت رسمی رئیس جمهور جدید معرفی نشده . فقط چند رادیو تلوزیون در امریکا که وابسته به دمکرات ها هستند بایدن را رئیس جمهور اعلام کرده اند .

  4. این ترامپ هم نمی‌خواد باخت و قبول کنه

  5. خوب حقشه هرچی بهش بگم والا

  6. ترامپ بد بود این بالا هارو سرمون اورد حالا جو بایدن یکی ازن بدتره