استاکس نت

ایران به سلاح جدید سایبری با مهندسی معکوس ویروس استاکس نت دست یافت

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند حمله سایبری به ایران با ویروس استاکس نت باعث شد این کشور با مهندسی معکوس آن به سلاح جدید سایبری دست پیدا کند.

ایگال اونا، رئیس شبکه سایبری رژیم صهیونیستی با اشاره به این که شبکه آب این کشور مدتی قبل با حمله سایبری مواجه شده است عنوان کرد ماه می 2020 را به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ مدرن نرم افزاری سایبری محسوب می‌کنیم. وی افزود زیربنای شبکه آب این کشور توسط یک حمله سازمان یافته مورد هدف قرار گفته است. طبق گفته ایگال اونا اگر با چنین حمله‌ای مقابله نمی‌شد، خسارت سنگینی به وجود می‌آمد که باعث می‌شد دسترسی بسیاری از شهروندان به آب سالم قطع شود. البته رئیس شبکه سایبری رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم این حمله را به ایران نسبت نداد، اما اعلام کرد این عملیات توسط یک کشور به انجام رسیده است.

مهندسی معکوس ویروس استاکس نت توسط ایران

ایگال اونا در ادامه گفته‌های خود تلویحا از دستیابی ایران به سلاح جدید سایبری با مهندسی معکوس ویروس استاکس نت خبر داد. وی افزود برخی از مقامات اطلاعات آمریکا بر این باورند استفاده از ویروس استاکس نت برای ایجاد تاخیر در برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های 2009 تا 2010 میلادی به ایران کمک کرد تا به یک سلاح سایبری جدید دست پیدا کند.

گفتنی است استاکس نت به عنوان یک بدافزار رایانه‌ای شناخته می‌شود که به کمک نقص امنیتی موجود در میانبرهای ویندوز و آلوده کردن رایانه‌های کاربران صنعتی، فایل‌های اسکادا مربوط به نرم‌افزارهای WinCC و PCS۷ شرکت زیمنس را جمع‌آوری می‌کند و آن را به یک سرور خاص می‌فرستد. آمریکا و رژیم صهیونیستی از این بدافزار با هدف خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران در سال 2009 میلادی استفاده کردند.