اختراعات پزشکی سال 2020

بهترین اختراعات پزشکی سال 2020 به انتخاب مجله تایم

بهترین اختراعات پزشکی سال 2020 توسط مجله تایم معرفی شدند. در این لیست، ویلچر هوشمند، هدست واقعیت افزوده اتاق عمل، ماسک بی ۲ و دستگاه تصفیه هوای بیمارستان حضور دارند.

سال 2020 بدون شک با وجود شیوع ویروس کرونا به یکی از سال‌های منحوس بسیاری از مردم سراسر جهان تبدیل شد؛ سالی که کروناویروس به عنوان یک ویروس به شدت واگیردار و خطرناک تعداد زیادی را مبتلا کرده و بسیاری را نیز به کام مرگ کشاند، اما با وجود این که دانشمندان و محققان روی کشف روش درمان و واکسن این کرونا تمرکز داشتند، در این بین مخترعان نیز توانستند اختراعات مهم و کاربردی را در حوزه سلامت به ثبت برسانند. در همین راستا مجله تایم 100 اختراع حوزه سلامت را معرفی کرد که ما در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین اختراعات پزشکی سال 2020 آشنا کنیم.

بهترین اختراعات پزشکی سال 2020 مجله تایم

ویلچر هوشمند لوسی (LUCI)

اختراعات پزشکی سال 2020

ویلچر هوشمند لوسی (LUCI) یکی از بهترین اختراعات پزشکی سال 2020 محسوب می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است. محققان این ویلچر را به نرم افزار و سخت افزار پیشرفته‌ای مجهز کرده‌اند که ترکیب آنها باعث پیشگیری از برخورد با موانع می‌شود. همچنین این ویلچر به سیستم‌های پیشگیری از سقوط، دکمه ویژه برای شرایط اضطراری، مانع از برخورد با موانعی چون دیوار، انسان، حیوانات و وسایل خانه مجهز است.

سمعک گوش هوشمند

اختراعات پزشکی سال 2020

یکی دیگر از اختراعات پزشکی سال 2020 را می‌توان سمعک گوش هوشمند Earlens Contact Hearing Solution دانست. این سمعک می‌تواند صدای اشخاص را افزایش داده و آنها را با تبدیل به ارتعاشاتی به لاله گوش کاربر منتقل کند.

اندام مصنوعی

اختراعات پزشکی سال 2020

اندام مصنوعی Martin Bionics Socket-Less Socket یکی دیگر از اختراعات پزشکی سال 2020 است که محققان در آن به جای اتصالات پلاستیکی قالب‌دار از بند و شیرازه استفاده کرده‌اند.

سرویس TrialJectory

اختراعات پزشکی سال 2020

سرویس TrialJectory یک اختراع ویژه محسوب می‌شود که از هوش مصنوعی برای مطابقت کاربران با آزمایشات بالینی برای انجام درمان‌های سرطان بهره می‌برد.

هدست واقعیت افزوده Augmedics Xvision

اختراعات پزشکی سال 2020

هدست واقعیت افزوده Augmedics Xvision یکی دیگر از اختراعات پزشکی سال 2020 محسوب می‌شود که می‌تواند در حوزه سلامت بسیار موثر باشد. این هدست قادر است با سی تی اسکن تصاویر سه بعدی را برای راهنمایی جراحان ستون فقرات در زمان عمل جراحی ایجاد کند.

هدست واقعیت افزوده Verti

اختراعات پزشکی سال 2020

هدست واقعیت افزوده ورتی (Verti) در واقع یک پلتفرم آموزشی واقعیت مجازی محسوب می‌شود که کاربران از جمله کادر درمان بخش بیماران مبتلا به کروناویروس می‌توانند به کمک آن عملکرد مناسبی در شرایط حساس داشته باشند. این پلتفرم مهارت‌هایی چون نحوه درست پوشیدن تجهیزات محافظ شخصی، انجام درمان یا تهویه اتاق بیماران را به کادر درمان آموزش خواهد داد.

دستگاه Vocera Smartbadge

اختراعات پزشکی سال 2020

پزشکان و کادر مراقبت‌های بهداشتی به کمک دستگاه Vocera Smartbadge قادر خواهند بود با استفاده از دستوراتی که با صدا فعال می‌شوند با سایر کادر درمان بیمارستان ارتباط برقرار کنند. در واقع به کمک این دستگاه کادر درمان دیگر برای ارتباط برقرار کردن با سایر کارکنان نیازی به توقف کاری که در حال انجام آن را هستند نخواهند داشت و با دستگاه Vocera Smartbadge که به لباس آنها متصل است و با فرمان صوتی می‌توانند با سایر کاربران ارتباط کرده و گفتگو کنند.

حلقه اورا

اختراعات پزشکی سال 2020

حلقه اورا یکی دیگر از اختراعات پزشکی سال 2020 محسوب می‌شود که از زمان شیوع کرونا توانسته است به محبوبیت خوبی دست پیدا کند. این حلقه‌های هوشمند توسط شرکت اورا (Oura) توسعه یافته و کاربران با قرار دادن آن در دستان خود می‌توانند از وضعیت خود نظیر دمای بدن، تعداد تنفس و ضربان قلب اطلاع پیدا کنند.

دستگاه Fend

اختراعات پزشکی سال 2020

دستگاه ویژه فند (Fend) که توسط شرکت Sensory Cloud ساخته شده است از محلول ویژه‌ای بهره می‌برد که با اسپری کردن آن به درون بینی باعث خواهد شد پوشش مخاط بینی تقویت شده و عوامل بیماری‌زای ریز دفع شود.

اسکنر هوشمند Provizio SEM Scanner

اختراعات پزشکی سال 2020

شرکت Bruin Biometrics فناوری اسکنر هوشمند Provizio SEM Scanner را توسعه داده است که پرستاران به کمک آن قادر خواهند بود سطح رطوبت روی پوست بیماران که به مدت چند روز در بیمارستان هستند را تشخیص دهند؛ این وسیله باعث می‌شود احتمال ابتلای بیماران به زخم بستر سریع‌تر از هر زمانی پیش‌بینی شود.

پوشش پلاستیکی شخصی Under the Weather IntubationPod

اختراعات پزشکی سال 2020

محققان یک پوشش پلاستیکی شخصی ویژه را با نام Under the Weather IntubationPod برای پوشاندن سر و شانه‌ها توسعه داده‌اند که با آن می‌توان از سر و شانه‌های بیماران و کادرهای درمان طی عمل‌های جراحی محافظت کرد.

کیت OraSure OMNIgene Oral

اختراعات پزشکی سال 2020

یکی دیگر از اختراعات پزشکی در سال 2020 که برای دوران شیوع کرونا بسیار موثر بوده است، فناوری کاربردی کیت حمع‌آوری نمونه کرونا در خانه است. این کیت با نام OraSure OMNIgene Oral قادر خواهد بود به آسانی نمونه‌های بزاق کاربر را جمع‌آوری کند و کاربران با ارسال این نمونه به آزمایشگاه می‌توانند طی 2 روز نتایج را دریافت کنند.

دستگاه تصفیه هوای متحرک Carrier OptiClean

اختراعات پزشکی سال 2020

دستگاه تصفیه هوای متحرک Carrier OptiClean قادر است با تصفیه هوا عوامل بیماری‌زا را نابود سازد. همچنین این دستگاه از قابلیت تبدیل اتاق به یک فضای فشار منفی نیز بهره می‌برد؛ اتاق فشار منفی (Negative room pressure) یک تکنیک جداسازی محسوب می‌شود که در بیمارستان از آن برای جلوگیری از انتقال آلودگی از یک اتاق به اتاق دیگر استفاده می‌شود.

برنامه Flare

اختراعات پزشکی سال 2020

به کمک برنامه هوشمند Flare، تماس‌گیرندگان به اپراتورهای آمبولانس در کنیا متصل می‌شوند. این برنامه به عنوان یکی از بهترین برنامه‌های هوشمند برتر سال 2020 شناخته می‌شود.

دستگاه AlterEgo

اختراعات پزشکی سال 2020

AlterEgo توسط محققان MIT توسعه داده شده است و کاربران به کمک آن قادر خواهند بود بدون لمس صفحه کلید یا باز کردن دهان خود با رایانه ارتباط برقرار کنند. محققان با ساخت یک دستگاه پوشیدنی امکانی را فراهم کردند که سیگنال‌های عصبی و عضلانی را در زمان بیان ذهنی اندازه‌گیری خواهد کرد و کلمه‌ای که کاربر در ذهن برای بازگو کردن آماده کرده است را تشخیص می‌دهد.

بطری آب CrazyCap

اختراعات پزشکی سال 2020

بسیاری از افراد پیش از آن که به طبیعت بروند، برای خود چند بطری آب تهیه می‌کنند؛ چراکه نمی‌توان از آب رودخانه‌ها و آب برکه‌ها به دلیل وجود میکروب‌ها استفاده کرد، اما شرکت گودورو (Guduru) با ساخت بطری آب CrazyCap برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده است. این بطری آب به کمک نور فرابنفش فقط ظرف مدت 60 ثانیه می‌تواند آب را تصفیه کند. این دستگاه با تاباندن اشعه ماورابنفش به آب باعث می‌شود حدود 99.9999 درصد از ویروس‌ها، باکتری‌ها، کپک و قارچ یا جلبک موجود در آب نابود شود. همچنین این دستگاه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا به صورت خودکار در هر دو ساعت یک بار به مدت 20 ثانیه به داخل بطری آب نور ماورابنفش بتاباند.

ماسک بی ۲

اختراعات پزشکی سال 2020

ماسک‌ها بدون شک یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از انتشار ویروس محسوب می‌شوند؛ از این رو شرکت Breathe99 ماسکی قابل شستشو را با نام بی 2 (B2) ساخته است که کاملا انعطاف‌پذیر بوده و از دو فیلتر قابل تعویض نیز بهره می‌برد که می‌توانند 99.6 درصد ذرات مضر را نابود سازند.

تیوپ خمیردندان قابل بازیافت

اختراعات پزشکی سال 2020

بازیافت تیوپ خمیردندان بسیار دشوار است و از آنجایی که فقط در کشور آمریکا سالانه بیش از 1 میلیارد تیوپ خمیردندان به سطل زباله انداخته می‌شود، موضوع بازیافت این تیوپ‌ها که جنس آنها از پلاستیک و آلومینیوم است یک کار بسیار دشوار خواهد بود. از این رو شرکت Tom’s of Maine تیوپ قابل بازیافت جدیدی را ساخته است که از چندین لایه پلی اتلین با چگالی بالا بهره می‌برد و به همین دلیل بازیافت آن بسیار آسان خواهد بود. همچنین سایر شرکت‌ها نیز از این ماده برای ساخت بطری‌های پلاستیکی قابل بازیافت استفاده می‌کنند.

ربات تمیزکننده درون هواپیما

اختراعات پزشکی سال 2020

با شیوع کرونا فرایند تمیز کردن و ضد عفونی کابین درون هواپیما بسیار حائز اهمیت است و در همین راستا شرکت Dimer رباتی را برای پاکسازی درون هواپیما ساخته است که به کمک نور فرابنفش می‌تواند ظرف مدت 10 دقیقه حدود 99.99 درصد از میکروب‌های داخل هواپیما را نابود سازد. این ربات دارای ظاهری همانند چرخ‌های حمل نوشیدنی داشته و بین دو پرواز و هنگامی که هواپیما در محوطه باند فرودگاه قرار دارد به ضدعفونی کابین هواپیما می‌پردازد.

آر.ان.آی پیام رسان

اختراعات پزشکی سال 2020

بدون شک یکی از برترین و مهمترین اختراعات پزشکی سال 2020 آر.ان.آی پیام رسان است که در دوران شیوع کرونا به دانشمندان کمک زیادی کرده است؛ در واقع شرکت فایزر و مدرنا واکسن کرونای خود را بر پایه این فناوری ساخته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*