پرهزینه ترین بازی های تاریخ

پرهزینه ترین بازی های تاریخ را بشناسید

در این مطلب به معرفی پرخرج‌ترین و پرهزینه ترین بازی های تاریخ پرداخته‌ایم، آثاری که میلیونها دلار برای ساخت و بازاریابی آن‌ها هزینه شده است.

در ادامه می‌توانید با پرهزینه ترین بازی های تاریخ آشنایی پیدا کنید؛ بازی‌های بزرگی که در حد و اندازه فیلم‌های بلاک باستری تابستانی برای آن‌ها خرج شده است.

ساخت یک بازی بزرگ، پرهزینه است. هر چه قدر هم یک پروژه بزرگ‌تر باشد، به منابع بیشتری برای توسعه نیاز دارد. با این تفاسیر، می‌توانید حدس بزنید که چه فشاری بر روی سازندگان این عناوین قرار می‌گیرد، زیرا باید اثری تولید کنند که حتما بفروشد.

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

عناوینی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، پرهزینه ترین بازی های تاریخ هستند و احتمالا با اکثر آن‌ها آشنایی دارید. از مراحل اولیه توسعه تا بازاریابی، این بازی‌ها از هر نظر پرخرج بودند و بعضی از آن‌ها متاسفانه به سوددهی نرسیدند. برای اکثر بازی‌های این فهرست، بیش از 100 میلیون دلار هزینه شده و این نشان می‌دهد که صنعت بازی در سال‌های اخیر تا چه اندازه پیشرفت داشته و به تدریج، می‌توان انتظار داشت که بتواند از صنعت سینما هم پیشی بگیرد.

– بازی Red Dead Redemption

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: بین 80 الی 100 میلیون دلار

شرکت راک استار با این پروژه نشان داد که ترسی از بلندپروازی ندارد. آن‌ها می‌توانستند به تولید نسخه‌های جدید جی تی ای ادامه دهند، آثاری که فروششان تضمین شده است اما بیش از 5 سال بر روی رد دد ریدمپشن کار کردند و میلیونها دلار برای آن خرج شد؛ این بازی حتی سلامت سازندگانش را به خطر انداخت. خوشبختانه تلاش‌های شرکت سازنده نتیجه داد و بیش از 15 میلیون نسخه از این بازی به فروش رفت.

با اینکه جزئیاتی از هزینه ساخت قسمت دوم منتشر شده اما تحلیلگران بر این باورند که توسعه آن نیز حدود 80 الی 100 میلیون دلار خرج داشته است. ناگفته نماند که بیش از 29 میلیون نسخه از قسمت دوم به فروش رفت.

– بازی Deadpool

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 100 میلیون دلار

در حالی که فیلم ددپول پس از کش و قوس‌های فراوان، در نهایت با بودجه 60 میلیون دلاری ساخته شد، هزینه تولید بازی ویدیویی آن از مرز 100 میلیون دلار عبور کرد!

جذابیت اصلی بازی، خود شخصیت ددپول است اما اگر او را کنار بگذاریم، این بازی تقریبا چیز دیگری ندارد و از نظر گیم پلی هم مورد انتقاد قرار گرفت. بازی Deadpool شاید سرگرم کننده باشد اما احتمالا شرکت اکتیویژن از تولید آن پشیمان است. این بازی فروش قابل توجهی هم نداشت.

– بازی Tomb Raider

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 100 میلیون دلار

این بازی، دهمین قسمت از مجموعه مهاجم مقبره به حساب می‌آید که قرار بود این سری را از ابتدا آغاز کند. در این نسخه، لارا نسبتا تازه وارد است و هنوز به یک ماجراجوی زبردست تبدیل نشده است. بازی Tomb Raider در سال 2013 منتشر شد و خیلی زود توانست نظر طرفداران را جلب کند.

این بازی در همان 48 ساعت اول عرضه، بودجه 100 میلیون دلاری خود را جبران کرد و در نهایت بیش از 11 میلیون نسخه از آن به فروش رفت که رقم قابل توجهی است.

– بازی APB: All Points Bulletin

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 100 میلیون دلار

بازی APB قرار بود یک اثر انقلابی باشد اما یکی از معدود عناوین این فهرست است که به یک شکست کامل تبدیل شد. با توجه به هزینه‌ای که برای این بازی شده، انتظار می‌رفت که با یک اثر باکیفیت رو به رو شویم اما هنگامی که بازی انتشار یافت، هم منتقدان و هم مخاطبان به این نکته اشاره کردند که ظاهرا بازی نیمه کاره است.

انتقاداتی که از بازی شد، آن را در موقعیت بدتری هم قرار دارد و این بازی پرهزینه تقریبا هیچکس را هیجان زده نکرد. تنها سوال این است که بازی All Points Bulletin برای رسیدن به وضعیت ایده آل، دقیقا به چه بودجه‌ای نیاز داشت؟

– بازی Grand Theft Auto IV

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 100 میلیون دلار

یکی از نکاتی که احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید، حضور پررنگ شرکت راک استار در این فهرست است. این استودیو با کسی شوخی ندارد و حاضر است برای هر کدام از آثار بزرگش، صدها میلیون دلار خرج کند زیرا مطمئن است که می‌فروشند.

بازی Grand Theft Auto IV با بودجه 100 میلیون دلاری ساخته شد و با گذشت بیش از 12 سال، هنوز هم یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ به حساب می‌آید. همان طور که از عناوین مجموعه جی تی ای انتظار دارید، این نسخه هم خیلی زود به سوددهی رسید.

– بازی Max Payne 3

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 105 میلیون دلار

یک بازی دیگر از شرکت راک استار. مکس پین 3 نزدیک به چهار سال پس از جی تی ای 4 منتشر شد و ساخت آن برای این شرکت حدود 105 میلیون دلار هزینه داشت. با توجه به محبوبیت مجموعه مکس پین، انتظار می‌رفت که قسمت سوم به فروش خیره کننده‌ای برسد اما این اتفاق رخ نداد.

البته بازی Max Payne 3 در نهایت به سوددهی رسید و بودجه‌اش را جبران کرد اما فروش آن در حد دیگر آثار محبوب راک استار نبود.

– بازی Dead Space 2

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 120 میلیون دلار

بازی دد اسپیس 2 توانست مورد توجه منتقدان و طرفداران قرار بگیرد. ساخت این بازی برای استودیوی ویسرال گیمز (Visceral Games) نزدیک به 60 میلیون دلار هزینه داشت و 60 میلیون دلار هم برای بازاریابی آن صرف شد که رقم قابل توجهی است.

با اینکه چندین میلیون نسخه از دد اسپیس 2 به فروش رفت اما به آن رقم مورد انتظار شرکت سازنده نرسید و از آن به عنوان یک شکست تجاری یاد می‌شود. حتی سازنده بازی، زک ویلسون (Zach Wilson) نیز اعلام کرد که از هزینه‌ای که برای این بازی شده، رضایت ندارد. با این حال، بازی Dead Space 2 اثر خوش ساختی است و مسیر را برای ساخته شدن قسمت سوم هموار کرد.

– بازی Halo 2

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 120 میلیون دلار

بازی هیلو 2، هفت سال قبل از دد اسپیس 2 منتشر شده اما هزینه توسعه و تبلیغات آن نیز 120 میلیون دلار است. در ضمن اگر تورم را هم حساب کنیم، می‌توان ادعا کرد که هیلو 2 حتی پرخرج‌تر هم بوده است با این تفاوت که از نظر تجاری، موفق‌تر ظاهر شد.

بازی Halo 2 در سال 2004 برای کنسول ایکس باکس منتشر شد و در آن دوره، از یک موتور بازی‌سازی جدید برای توسعه آن استفاده شده بود. این بازی در نهایت به یک موفقیت تجاری بزرگ برای مایکروسافت تبدیل شد و یکی از محبوب‌ترین بازی‌های آنلاین آن دوره به حساب می‌آمد. تاثیر این بازی بر روی عناوین آنلاین دیگر را نمی‌توان نادیده گرفت.

– بازی Shadow Of The Tomb Raider

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 135 میلیون دلار

از بازی شدو آف توم ریدر به اندازه نسخه‌های پیشین استقبال نشد و تنها از یک نظر توانست از نسخه اصلی سال 2013 پیشی بگیرد: هزینه ساخت. در حالی که نسخه اصلی با 100 میلیون دلار ساخته شده بود، هزینه تولید و تبلیغات قسمت سوم به بیش از 135 میلیون دلار رسید.

بازی Shadow Of The Tomb Raider یکی دیگر از آن آثاری است که آغاز آرامی در بازار داشت و در نهایت حدود 4 میلیون نسخه از آن به فروش رفت که ناامید کننده است. با این حال، شرکت ناشر اعلام کرد که از فروش بازی رضایت دارد و می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک، قسمت چهارم مجموعه نیز تولید شود.

– بازی Destiny

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 140 میلیون دلار

بازی دستینی 1 در سال 2014 توسط استودیوی بانجی (Bungie)، سازنده مجموعه هیلو، ساخته و عرضه شد. این بازی توانست نقدهای مثبتی دریافت کند و بخش چند نفره آنلاین آن مورد تحسین بازی دوستان قرار گرفت.

در آن زمان، رئیس اکتیویژن ادعا کرد که این شرکت نزدیک به 500 میلیون دلار برای این پروژه هزینه خواهد کرد. هزینه ساخت نهایی البته در نهایت حدود 140 میلیون دلار شد که همچنان رقم بالایی است. بازی Destiny موفق شد در همان 5 روز اول عرضه، بیش از 325 میلیون دلار برای شرکت سازنده درآمد داشته باشد.

– بازی Final Fantasy VII

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 145 میلیون دلار

شاید تصور کنید که با توجه به پیشرفت‌های گرافیکی، نسخه ریمستر این بازی باید پرهزینه‌تر باشد اما چنین نیست. بازی فاینال فانتزی 7 با بودجه 45 میلیون دلاری ساخته شد اما شرکت سازنده نزدیک به 100 میلیون دلاری برای بازاریابی آن در اروپا و آمریکا هزینه کرد.

تبلیغات نتیجه مثبتی به همراه داشت. این بازی به یکی پرفروش‌ترین قسمت‌های مجموعه تبدیل شد و این سری را به بازی دوستان بسیاری معرفی کرد. بازی Final Fantasy VII اولین قسمت از مجموعه بود که در اروپا هم منتشر شد و سکانس‌های سینمایی و گرافیک سه بعدی آن صنعت بازی را تحت تاثیر قرار داد.

– بازی Star Wars: The Old Republic

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 200 میلیون دلار

از همان ابتدای معرفی مشخص بود که این بازی استودیوی بایوور (Bioware)، اثر جاه طلبانه‌ای است. سازندگان وعده عنوانی را دادند که ویژگی‌های نوآورانه بسیاری دارد و شما را در جهانی گسترده قرار می‌دهد که انتخاب‌های زیادی پیش روی شماست. ساخت چنین بازی بزرگی مشخصا هزینه دارد و باید ده‌ها میلیون دلار برای آن خرج کرد.

هزینه‌های بازاریابی این بازی اعلام نشده و این بدین معناست که بودجه 200 میلیون دلاری آن مستقیما برای توسعه اثر خرج شده تا به معنای واقعی کلمه، یکی از پرهزینه ترین بازی های تاریخ لقب بگیرد. جمهوری قدیم در نهایت پرفروش ظاهر شد و با اینکه نزدیک به هفده سال از عرضه آن گذشته اما هنوز هم جذابیت‌های خود را حفظ کرده و در ژانر نقش آفرینی یکی از بهترین‌ها است.

– بازی Call Of Duty: Modern Warfare 2

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 250 میلیون دلار

مدرن وارفر 2 هنوز هم یکی از محبوب‌ترین قسمت‌های مجموعه است. این بازی برای شرکت اکتیویژن و استودیوی اینفینیتی وارد (Infinity Ward) یک موفقیت کامل بود اما تولید آن به هیچ وجه ارزان تمام نشد.

ساخت بازی بین 40 الی 50 میلیون دلار هزینه داشت و اکتیویژن نزدیک به 200 میلیون دلار برای تبلیغات آن هزینه کرد که رقم اعجاب آوری است. این حجم از تبلیغات در کنار کیفیت بالای بازی باعث شد تا فصل تازه‌ای برای مجموعه کال آف دیوتی آغاز شود. مدتی قبل، نسخه بازسازی این بازی نیز منتشر شد که تنها شامل بخش داستانی می‌شد. این نسخه که توسط استودیوی بیناکس (Beenox) توسعه یافته بود هم توانست نسبتا موفق باشد.

– بازی Grand Theft Auto V

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 265 میلیون دلار

یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های یک دهه اخیر، بدیهی است که این اثر شرکت راک استار هم پرخرج بوده باشد. از زمانی که جی تی ای 5 در سال 2013 برای پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 منتشر شد تا این لحظه، این بازی توانسته به نماد عناوین اکشن جهان باز تبدیل شود.

در کنار یک بخش داستانی تک نفره فوق‌العاده، این بخش آنلاین بازی بود که به آن کمک کرد تا برای ماه‌ها در فهرست پرفروش‌ترین بازی‌ها، قرار بگیرد و حتی به یکی از پرسودترین محصولات سرگرمی تاریخ تبدیل شود. تا اینجا بیش از 115 میلیون نسخه از جی تی ای 5 به فروش رفته و با تشکر از در آمد حاصل از بخش آنلاین، این بازی در مجموع بیش از 6 میلیارد دلار برای شرکت راک استار سودآوری داشته است. با این تفاسیر، هزینه ساخت 265 میلیون دلاری بازی چندان هم بالا به نظر نمی‌رسد.

– بازی Cyberpunk 2077

پرهزینه ترین بازی های تاریخ

  • هزینه ساخت: 330 میلیون دلار

و در نهایت به سایبرپانک 2077 می‌رسیم که در حال حاضر پرخرج‌ترین بازی تاریخ است. بازی Cyberpunk 2077 از ابعاد مختلف، یک اثر عظیم محسوب می‌شود و استودیوی سی دی پراجکت تبلیغات گسترده‌ای پیرامون آن انجام داد تا موفقیتش را تضمین کند. این بازی توسط یک تیم 500 نفره ساخته شده و در حالی که هنوز یک ماه هم از عرضه آن نگذشته است، توانسته به سوددهی برسد. تا اینجا، بیش از 13 میلیون نسخه از بازی به فروش رفته که رقم بالایی به حساب می‌آید.

با این حال، وضعیت برای بازی Cyberpunk 2077 چندان ایده آل پیش نمی‌رود و این بازی برای باگ‌ها و مشکلات فنی زیادی که دارد، به شدت مورد انتقاد طرفداران قرار گرفته است. مشکلاتی که البته انتظار می‌رود به تدریج برطرف شوند. بسیاری از مخاطبان بازی را برگشت داده‌اند و خواستار بازگشت پول خود هستند. این مسئله البته از نظر تجاری، ضربه چندانی به بازی نخواهد زد و می‌توان انتظار داشت که به موفقیت‌هایش ادامه دهد.

اینجا همچنین باید به بازی استار سیتیزن (Star Citizen) هم اشاره کنیم که هنوز عرضه نشده اما تا اینجا نزدیک به 320 میلیون دلار برای آن هزینه شده است. این 320 میلیون دلار، مستقیما برای توسعه بازی استفاده شده، بنابر این اگر هزینه تبلیغات را هم به آن اضافه کنیم، می‌توان انتظار داشت که جای رتبه اول را در این فهرست از سایبرپانک 2077 بگیرد. نکته جالب‌تر این است که مقدار زیادی از این بودجه توسط خود طرفداران بازی پرداخت شده است!

همچنین گفته می‌شود که شرکت مایکروسافت برای بازی هیلو اینفینیت (Halo Infinite) نزدیک به 500 میلیون دلار هزینه کرده اما این مسئله هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.

نظر شما در رابطه با پرهزینه ترین بازی های تاریخ چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.