بدترین ویندوز

بدترین ویندوز عرضه شده از بین تمامی نسخه‌ها کدام است؟

بدون شک برخی نسخه‌های عرضه شده از سیستم عامل Windows مورد انتقاد بسیاری از کاربران قرار گرفته‌اند، اما به نظر شما بدترین ویندوز ساخته شده توسط مایکروسافت کدام است؟

امروزه تقریبا همه افراد با پلتفرم رایانه شخصی و سیستم عامل ویندوز در آن آشنایی دارند؛ مگر اینکه از کاربران همیشگی سیستم‌های مک از شرکت اپل بوده و هرگز به سمت رایانه‌های معمولی نرفته باشید. با این حال ویندوز همان چیزی است که پلتفرم رایانه شخصی را به عنوان یک رابط کاربری در اختیار افراد قرار می‌دهد، اما نکته قابل توجه اینجاست که این رابط در ورژن‌های مختلف تا چه حدی نقش خود را به خوبی ایفا کرده است؟

بدترین نسخه‌های ویندوز

چنان که به نظر می‌رسد، در حال حاضر Windows 10 بهترین مدل عرضه شده از بین تمامی نسخه‌های حاضر بوده و قابلیت‌هایی را ارائه می‌کند که همگی لازمه یک سیستم عامل مدرن هستند و در آینده نزدیک با نسخه 10 ایکس به‌روز رسانی خواهد شد. با این حال در ادامه این مطلب، به سراغ بدترین نسخه‌های منتشر شده از سیستم عامل ویندوز طی دو دهه گذشته خواهیم رفت تا ببینیم که کدام یک از آن‌ها به بیشترین حد ممکن و چرا مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

ویندوز ME

بدترین ویندوز

این نسخه از ویندوز که نام کامل آن Windows Millennium Edition است، درواقع آخرین نسخه در سری 9X بود که در سال 2000 عرضه شد. با این وجود مشکلات حاضر در این سیستم عامل باعث شدند تا کابران از آن به عنوان یک اشتباه بزرگ یاد کنند.

تاریخچه

همانطور که گفته شد، نسخه اصلی ویندوز ME در اوایل سال 2000 برای خرید در دسترس کاربران قرار گرفته بود؛ زمانی که ویندوز XP هنوز در حال طراحی و همچنین چند سال از انتشار ویندوز 98 گذشته و به عنوان سیستم عامل اکثر رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این وجود، شرکت مایکروسافت نسخه ME را پس از 98 و برای استفاده در اداره‌ها عرضه کرد.

با این حال عجله مایکروسافت برای طراحی یک سیستم عامل جامع برای امور اداری، باعث شد تا ویندوز ME یک پل ارتباطی عجیب را به سمت نسخه XP بسازد و پس از رسیدن به آن، خراب شود. به نحوی که هنگام عرضه Windows ME به عنوان بدترین ویندوز در سال 2000، بلافاصله یک سال پس از آن نسخه XP عرضه شد و به کلی نسخه ME را از صفحه رایانه‌ها برای استفاده‌های شخصی و اداری پاک کرد؛ تا حدی که حتی در سال 2014 هنوز هم ویندوز XP مورد استقبال کاربران قرار می‌گرفت.

چرا ویندوز ME انقدر بد بود؟

بدترین ویندوز

از نظر نرم‌افزاری، ویندوز ME درواقع همان نسخه 98 بود که سعی داشت تا چند ویژگی تازه را ارائه کند. با این حال برخی از این ویژگی‌ها مانند System Restore به حدی باگ داشتند که عملا می‌توان گفت بی‌استفاده شده بودند. همچنین قابلیتی مانند حالت DOS نیز از این نسخه از ویندوز پاک شده بود که به کاربر اجازه نمی‌داد تا برنامه‌های قدیمی را نصب کند.

به علاوه، از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این سیستم عامل داشتن نسخه اینترنت اکسپلورر (IE) 5.5 بود که در آن زمان چندان مورد استقبال کاربران قرار نمی‌گرفت. همچنین لازم به ذکر است که مرورگرهای زیادی در آن سال‌ها در دسترس کاربران نبود و در صورت نصب ویندوز ME، مجبور به استفاده از بدترین مرورگر روی بدترین سیستم عامل بودند!

بدترین ویندوز

در آخر نیز لازم به ذکر است که جدای از باگ‌های بسیار در قابلیت‌های اضافه شده، ویندوز ME در قدرت اجرایی نیز کاربران را دچار مشکلات بسیاری می‌کرد و سرعت پردازش بسیار پایین و بی‌کیفیتی را ارائه می‌داد. به نحوی که به گفته برخی از کاربران، حتی تکان دادن موس و جابه‌جا کردن نشانگر آن خود باعث می‌شد تا ویندوز دچار اختلال شده و ساعت‌ها حتی با خاموش و روشن کردن سیستم نیز مشکل آن حل نشود.

در مورد این نسخه از ویندوز، می‌توان نتیجه گرفت که عجله مایکروسافت برای ساخت یک پلتفرم اداری بر پایه پوسیده ویندوز 98 باعث شد تا چنین اتفاقاتی رخ دهد و Windows ME عملا یک شکست برای این شرکت محسوب شود.

ویندوز ویستا (Vista)

بدترین ویندوز

کاربرانی که در زمان قدیم از نسخه ME استفاده نکرده‌اند، قاعدتا ویندوز ویستا را که در سال 2007 منتشر شده بود به عنوان بدترین ویندوز حاضر در بین تمامی نسخه‌ها می‌دانند. با این وجود درحالی که Vista خود یک ویندوز تمام و کمال مورد نفرت کاربران بود، اما جالب است بدانید که داستان آن با ویندوز ME متفاوت بوده و مشکلات دیگری را داشت.

درحالی که ویندوز محبوب XP در آن زمان به گزارش بسیاری از کاربران با مشکلات امنیتی مواجه شده بود، مایکروسافت سعی کرد تا با عرضه ویندوز ویستا این مسائل را رفع کند.

آیا ویستا این مشکل را حل کرد؟

بدترین ویندوز

شاید بدترین تغییری که در نسخه جدید ویندوز ایجاد شده بود قابلیت User Account Control بود که به دلیل همان مسائل امنیتی در نسخه XP به ویستا اضافه شد. درواقع در ویندوز XP اکثر کارها توسط اکانت ادمین انجام می‌شد و در صورتی که با اکانت دوم وارد آن می‌شدید، عملا کاری را نمی‌توانستید که انجام دهید. به همین دلیل، کاربران همیشه با اکانت ادمین کارهای خود را انجام می‌دادند که قاعدتا امن نبود.

با این حال در نسخه ویستا، برای اینکه همه برنامه‌های تحت نطارت ادمین به راحتی اجرا نشوند، قابلیت User Account Control اضافه شده بود تا مانع آن شود. این قابلیت که هم‌اکنون نیز در تمامی نسخه‌های ویندوز استفاده می‌شود، هنگام انجام کارهایی که به اجازه ادمین نیاز دارد (مانند نصب برنامه‌ها) به شما هشدار خواهد داد و در صورت تایید، کار انجام خواهد شد. با این وجود مشکل اضافه کردن این قابلیت در ماهیت کل آن نبود، بلکه در ویندوز ویستا روی هر چیز که کلیک می‌کردید لازم بود تا آن را تایید کنید!

به علاوه، همین مورد لازم بود تا بعدها شرکت اپل در تبلیغات رایانه‌های مک، ویندوز ویستا و در کل مایکروسافت را مورد تمسخر قرار دهد و کاربران را به سمت خود جذب کند.

مشکلات سازگاری و سخت‌افزار

بدترین ویندوز

از نظر شناسایی سخت‌افزار توسط ویندوز ویستا، جالب است بدانید که این پلتفرم نیاز به یک سیستم بسیار قوی‌تر نسبت به ویندوز XP داشت و بسیاری از کاربران برای نصب آن مجبور به ارتقای گران قیمت سیستم‌های خود شدند.

البته این مسئله چندان هم تقصیر مایکروسافت نبود، بلکه اگر به خاطر داشته باشید در آن زمان رایانه‌های بسیاری را با برچسب قابلیت پشتیبانی از ویندوز ویستا به فروش می‌رسیدند که به هیچ وجه با حداقل مشخصات مورد نیاز برای اجرای این پلتفرم سازگاری نداشتند. با این حساب، خرید این رایانه توسط کاربران به امید استفاده از سیستم عامل ویندوز ویستا باعث می‌شد تا کند بودن آن همیشه گردن مایکروسافت افتاده و ویندوز ویستا مورد نفرت واقع شود.

بدترین ویندوز

به علاوه، به منظور رفع مشکلات ویندوز XP تیم مایکروسافت تلاش کرده بود تا مسائل مربوط به هنگ کردن آن را با رابط کاربری جدید کاهش دهد و از جدیدترین درایورها برای اجرای آن استفاده کند. امری که باعث می‌شد تا کاربرانی که با سیستم‌های قدیمی به سرزمین ویستا می‌رسیدند، با مشکلات بسیاری نظیر شناسایی نشدن کارت گرافیک، کارت صدا و یا حتی پردازنده خود مواجه شوند که عملا آن‌ها را از استفاده از رایانه منع می‌کرد.

با این حال تفاوت داستان ویندوز ویستا و ME در اینجاست که نسخه ME باگ‌ها و مشکلات فراوانی داشت که کاربر را برای استفاده عادی کلافه می‌کرد؛ اما در نسخه ویستا، مشکل از عرضه یک پلتفرم جدید پس از گذشت ۶ سال بود و این امر باعث می‌شد تا برای اجرای آن، افراد به سیستم‌های بسیار قوی‌تری نیاز داشته باشند. به هر حال تنها دو سال بعد و در 2009 شاهد عرضه ویندوز 7 بودیم که درواقع همان چیزی که بود که مایکروسافت قصد داشت تا ابتدا در نسخه ویستا اعمال کند.

ویندوز 8

بدترین ویندوز

ویندوز 8 درواقع یکی از بدترین نسخه‌های این پلتفرم است که در سال 2012 عرضه شده و مشکلات مربوط به آن هنوز هم در ذهن بسیاری از کاربران تازه است؛ اما چرا پس از عرضه موفق ویندوز 7 چنین اشتباهی رخ داد؟

شاید مهمترین عامل که باعث می‌شد تا کاربران از استفاده ویندوز 8 اجتناب کرده و مجددا به نسخه 7 بازگردند، تغییرات عجیب ظاهری بود که بدون هیچ نیازی در آن اعمال شده بود. این درحالی بود که ویندوز 7 تنها سه سال داشت و پس از ویستا، سریع‌ترین و در عین حال ساده‌ترین رابط کاربری را برای استفاده ارائه می‌داد که شدیدا مورد استقبال کاربران قرار می‌گرفت.

منو استارت کجاست؟

بدترین ویندوز

با این وجود مایکروسافت یکبار دیگر تمامی افکار کاربران را درباره محبوبیت نسخه قبلی سیستم عامل ویندوز کنار زده و اینبار در ویندوز 8 منو استارت را پاک کرد. ویژگی خاصی که از سال 1990 در تمامی نسخه‌های ویندوز به عنوان یک میانبر بی‌نظیر در نظر گرفته شده بود.

البته این تنها ابتدای مشکلات مربوط به ویندوز 8 بود، چراکه مایکروسافت در این سیستم عامل جدید بخشی به نام Windows Store را اضافه کرده بود تا یک مکان کلی برای دانلود بازی‌ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای را به وجود آورده باشد. با این حال ایده اضافه کردن Windows Store چندان هم بد نبود، اما می‌توان گفت که پس از مدتی کار با آن، به بی‌استفاده بودن این منو جدید پی برده و برنامه‌های خود را طبق روال قبل و از سایر وبسایت‌ها دانلود می‌کردید.

به علاوه برخی قابلیت‌ها و برنامه‌های اضافه شده به ویندوز 8 به نحوی در نسخه قبل نیز وجود داشتند و نیازی به وجود آن‌ها و اضافه کردن باگ‌های جدید نبود. همچنین می‌توان اظهار کرد که نوآوری موجود در این ویندوز بر پایه ویندوز 7 تا حدودی ریشه خود را خراب کرده و سعی داشت تا به جای رایانه‌های عادی، صرفا برای دستگاه‌های با صفحه لمسی طراحی شود.

ویندوز 8 مخصوص صفحه لمسی بود

بدترین ویندوز

نصب کردن برنامه‌های مختلف در گوشی‌های هوشمند به دلیل اینکه استفاده آن‌ها مخصوص گوشی طراحی شده کار بسیار درستی است؛ اما قرار دادن همین برنامه‌ها در رایانه شخصی و ویندوز 8 درحالی که استفاده اصلی آن‌ها توسط مرورگر و رفتن به وبسایت آن‌ها بود، عملا حرکتی عجیب از سوی مایکروسافت خوانده می‌شد که توسط کاربران هیچ استفاده‌ای را هم نداشت. برای مثال استفاده از برنامه Weather با وجود قطع شدن اتصال و مشکلات بسیار مربوط به آن باعث می‌شد تا همان نسخه تحت وب با استفاده از مرورگر برای کاربران به مانند قبل بهترین گزینه باشد.

همچنین اضافه شدن یک منو تنظیمات جدید به نام Settings باعث می‌شد تا نوعی دوگانگی در استفاده از ویندوز 8 به وجود آید و منو Control Panel دیگر بخش اصلی برای مدیریت تمامی تنظیمات رایانه شخصی شما نباشد. همچنین این دوگانگی برخی اوقات در انجام کارهای ساده نیز افراد را به منوهای مختلف و عجیبی وارد می‌کرد؛ برای مثال باز کردن یک عکس ساده شما را به برنامه Photos وارد می‌کرد که پس از مدتی پردازش و گرفته شدن وقت شما برای دیدن یک تصویر ساده، ممکن بود با پشتیبانی نشدن فرمت عکس توسط آن مواجه شوید!

بدترین ویندوز

به علاوه، قابلیت‌هایی مانند Charm Bar که تنها توسط کشیدن انگشت در کناره صفحه قابل دسترسی بود، برای افرادی که از موس و کیبورد برای کار با رایانه شخصی خود استفاده می‌کردند یک ویژگی بی‌استفاده تلقی می‌شد که کاربران اصلی رایانه‌ها را کنار زده و الویت را به نمایشگرهای لمسی می‌داد. همچنین نقطه ضعف اصلی که باعث می‌شد تا ویندوز 8 یک سیستم عامل کاملا شکست خورده باشد، ناتوانی محیط کاربری برای ارتباط با کاربر بود؛ به نحوی که پس از عرضه و نصب آن توسط افراد، حتی خاموش کردن رایانه هم خود به مشکلی تبدیل شده بود که افراد برای یادگیری نحوه انجام آن، عبارت «چگونه رایانه خود را در ویندوز 8 خاموش کنیم» را در مرورگرهای خود جستجو می‌کردند!

بدترین ویندوز

به هرحال با دیدن شکست ویندوز 8 می‌توان نتیجه گرفت که چقدر کار روی یک سیستم عامل مخصوص رایانه شخصی و گجت‌های هوشمند متفاوت است و اینکه هنوز معلوم نیست مایکروسافت هنگام طراحی این نسخه که امروز در لیست بدترین ویندوز های عرضه شده قرار گرفته، چه ایده‌ای را در نظر داشته است. البته بعدها نسخه ویندوز 8.1 در دسترس کاربران قرار گرفت که مشکلات بسیاری را از ویندوز 8، از جمله بازگشت منو استارت حل می‌کرد، اما با این وجود، هنوز هم نیاز بود تا یک نسخه جامع و کامل‌تر مانند ویندوز 7 عرضه شود که نتیجه آن، ویندوز 10 است که امروزه مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار می‌گیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*