تهدید اریکسون به ترک سوئد

تهدید اریکسون به ترک سوئد در صورت عدم رفع تحریم هواوی

مدیرعامل کمپانی اریکسون اعلام کرده است در صورتی که مجوز فعالیت کمپانی هواوی صادر نشود، سوئد را ترک می‌کند. تهدید اریکسون به ترک سوئد جدی است.

هواوی، اریکسون و نوکیا بازیگران اصلی در زمینه‌ی توسعه و تولید کننده‌ی تجهیزات فناوری نسل پنجم ارتباطات به شمار می‌آیند. اکنون وضعیت هواوی به دلیل تحریم‌های امریکا و به تبع آن چند کشور دیگر از جمله سوئد کمی پیچیده شده است و این شرکت قادر به رقابت در شرایط یکسان و برابر با دو شرکت دیگر قرار ندارد. در این که اریکسون و نوکیا با هواوی رقابت دارند، بر کسی پوشیده نیست اما مدیرعامل اریکسون همیشه نارضایتی خود را از این وضعیت ابراز داشته است.

امروزه در دنیای فناوری مسابقه‌ی سهم خواهی شرکت‌های تولیدی به امری رایج بدل شده است. هدف اکثر این شرکت‌ها عرضه‌ی محصولات برتر و بعضا قیمت‌های مناسب‌تر برای محدود کردن فضای فعالیت و کسب و کار شرکت‌های رقیب است. سعی آنان بر تنگ‌تر کردن دایره‌ی رقابت و در صورت امکان بیرون راندن کامل آنان از گود رقابت است.

در چنین اوضاع و احوالی بر خلاف جریان رایج، شرکت بسیار باسابقه‌ی اریکسون نه تنها از تحریم یکی از بزرگترین رقیبان خود خرسند نیست بلکه براساس گزارش رسانه‌ی دیلی نیوز سوئد، مدیر عامل این شرکت اعلام کرد:

چنانچه ممنوعیت فعالیت هواوی، همچنان ادامه داشته باشد، شرکت اریکسون سوئد را ترک خواهد کرد.

تهدید اریکسون به ترک سوئد

واقعاً این بسیار عجیب است که بتوان تصور کرد شرکت اریکسون به دلیل این که مقامات کشورش فعالیت شرکت رقیب آن را در کشورشان ممنوع اعلام کرده‌اند تهدید کند در صورتی که تحریم هواوی همچنان ادامه داشته باشد و لغو نشود، این شرکت به طور کامل سوئد را ترک خواهد کرد. اما چرا؟

چین کشور بسیار بزرگی است که از نظر وسعت با حدود ۹.۶ میلیون کیلومتر مربع مساحت و همچنین ۱.۵ میلیارد نفر جمعیت یکی از بزرگترین و پر رونق‌ترین بازارهای تولید و همچنین مصرف محصولات فناوری است.

از همان زمان که سوئد شرکت هواوی را تحریم و از ادامه‌ی فعالیت این شرکت در سوئد ممانعت کرد، شرکت اریکسون نیز که یکی از سه شرکت بزرگ دنیا در زمینه تولید و توسعه تجهیزات مخابراتی و بویژه نسل پنجم ارتباطات است نگران شد مبادا چین نیز دست به اقدام متقابل بزند و فعالیت این شرکت را در سرزمین خود ممنوع اعلام کند. به همین دلیل و بر اساس گزارش رسانه‌ی Daily News، مدیر عامل اریکسون، بوئره اکولم (Börje Ekholm) در یک پیام متنی و به طور بسیار جدی به آنا هالبرگ (Anna Hallberg) وزیر بازرگانی سوئد اعلام کرد اگر دولت سوئد شکایت خود را بر ضد هواوی و ZTE لغو نکند، این شرکت سوئد را ترک می‌کند.

سوئد اما می‌گوید که نمی‌تواند ممنوعیت هواوی را ملغا اعلام کند. هالبرگ به اریکسون چنین پاسخ داده است:

دولت نمی‌تواند ممنوعیت هواوی را لغو کند زیرا دبیرخانه موقت اداره پست و ارتباطات سوئد این تصمیم را براساس توصیه های اداره امنیت و نیروهای دفاع ملی گرفته است.

برای مدیرعامل اریکسون، بازار چین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین، او از این که هواوی و دیگر بازیگران مهم بر ضد این ممنوعیت شکایت کنند، حمایت می‌کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که اریکسون سعی کرده است وکلائی را برای کمک به هواوی در لغو  تحریم سوئد استخدام کند اما ظاهرا تاکنون موفق به انجام آن نشده است.

مدیرعامل اریکسون در این باره می‌گوید:

اگرچه ما با چندین موسسه حقوقی سوئد صحبت کرده‌ایم اما هیچ کدام حاضر نشدند به هواوی کمک کنند. در اینجا ترسوها زیاد هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*