نمایشگر آیفون 13 پرو - iPhone 13 Pro

نمایشگر آیفون 13 پرو از نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز پشتیبانی می‌کند

گزارش شده که اپل قصد دارد تا از پنل‌های OLED LTPO شرکت سامسونگ برای نمایشگر آیفون 13 پرو – iPhone 13 Pro و همچنین پرو مکس استفاده کند.

تنها حدود دو ماه از عرضه گوشی‌های سری آیفون 12 می‌گذرد اما با ورود به سال 2021، ظاهرا کاربران از هم‌اکنون منتظر معرفی پرچمداران بعدی شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند و بخصوص اپل هستند. شرکتی که امسال در مسیر رقابت با سایر شرکت‌ها مانند سامسونگ، وان پلاس و شیائومی، از درنظر گرفتن نمایشگرهای با نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز برای پرچمداران خانواده آیفون 12 چشم پوشی کرده و آن‌ها را با نمایشگرهای OLED و نرخ تازه‌سازی تصویر ۶۰ هرتز عرضه کرد.

نمایشگر آیفون 13 پرو و پرو مکس

نمایشگر آیفون 13 پرو - iPhone 13 Pro

با این وجود، یکی از محتمل‌ترین اتفاقاتی که برای سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌شود، دیدن گوشی‌های جدید سری آیفون 13 همراه با نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز و همچنین باتری بزرگ‌تر برای تامین شارژ مصرفی آن خواهد بود. این در حالی است که طبق گزارشات اخیر، به نظر می‌رسد که پرچمداران مدل پرو و پرو مکس گوشی‌های آیفون 13 از مدل نمایشگر OLED LTPO استفاده می‌کنند که نه‌تنها از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند، بلکه دارای نرخ تازه‌سازی پویا بوده و از نظر مصرف باتری نیز بسیار بهینه‌تر عمل خواهند کرد.

البته همانطور که گفته شد این ویژگی تنها برای نمایشگر دو مدل iPhone 13 Pro و پرو مکس در نظر گرفته شده و مدل‌های ساده و شاید مینی (اگر اپل از ساخت آن صرف نظر نکند)، از نمایشگرهای OLED LTPS استفاده می‌کنند. این بدان معناست که دو مدل رده پایین‌تر، از همان نرخ سازه‌سازی تصویر ۶۰ هرتز استفاده کرده و به احتمال بسیار زیاد باتری کوچک‌تری را هم خواهند داشت.

به هر حال امسال بین مدل ساده و پرو، و پس از آن پرو و پرو مکس گوشی‌های آیفون 12 تفاوت‌ها حد کمتری را داشت؛ اما چنان که به نظر می‌رسد، در سال آینده قرار است که تمرکز قرار دادن بهترین ویژگی‌ها روی مدل‌های پرو و پرو مکس قرار بگیرد و به همین روال قیمت آن‌ها با اختلاف زیادتری نسب به پرچمداران حاضر اعلام شود.

سامسونگ تامین کننده اصلی باشد یا ال جی؟

نمایشگر آیفون 13 پرو - iPhone 13 Pro

البته این روال ظاهرا تنها برای گوشی‌های آیفون 13 خواهد بود و اپل در سال 2022 می‌تواند با خرج بسیار کمتر، هر چهار گوشی پرچمدار خود را به نمایشگرهای OLED LTPO با نرخ تازه‌سازی پویا مجهز کند. دلیل آن هم واضح است؛ در حال حاضر، تنها سامسونگ می‌تواند به میزان درخواست‌های اپل برای ساخت نمایشگرهای OLED LTPO پاسخ دهد و آن‌ها را تامین کند.

به عنوان مثال، می‌توان نرخ تعداد ساخت پنل‌های OLED توسط سامسونگ و ال جی را مقایسه کرد؛ جایی که شرکت سامسونگ در هر ماه حدود ۶۰ هزار نمایشگر OLED LTPO را ساخته و به فروش می‌رساند، درحالی که این رقم برای ال جی، تنها به ۵,۰۰۰ پنل می‌رسد. با این وجود ال جی اعلام کرده که این نرخ را تا پایان سال جاری به ۲۵,۰۰۰ خواهد رساند و باید دید که روند کار این شرکت چطور پیش خواهد رفت؛ زیرا ساخت نمایشگرهای اولد مدل LTPO همانطور که از O آخر اسمش هم پیداست، نیاز به اضافه کردن یک لایه اُکسید اضافه دارد که هم سخت‌تر ساخته شده و هم گران‌تر خواهند بود.

البته نکته قابل توجه اینجاست که بنا بر گفته‌های اخیر که هنوز توسط شرکت اپل تایید نشده‌اند، این شرکت قصد داشته تا نمایشگرهای با پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز و همچنین قابلیت اتصال به شبکه اینترنت 5G را در همین سال و در گوشی‌های سری آیفون 12 نیز قرار دهد؛ اما بودجه آن‌ها برای تامین هر دو کافی نبوده و مجبور شده‌اند تا تنها یکی را انتخاب کنند. به علاوه در صورت اضافه کردن هر دو قابلیت، قاعدتا قیمت هر دستگاه آیفون، شاید بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار افزایش پیدا می‌‌کرد که قاعدتا مورد قبول کاربران نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*