بهترین راه ترک سیگار در سال 2021 چیست؟

بهترین راه ترک سیگار در سال 2021 چیست؟

در این مطلب چندین روش که هرکدام به عنوان بهترین راه ترک سیگار در سال جاری میلادی در نظر گرفته شده‌اند را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بهترین راه ترک سیگار چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا جدیدترین و تاثیرگذارترین روش‌های کنار گذاشتن اعتیاد به سیگار و دخانیات را بررسی کنیم.

همان‌طور که می‌دانیم، بسیاری از افراد به هنگام تحویل سال تصمیمات جدیدی برای سال جدید می‌گیرند و از آنجایی که به تازگی وارد سال 2021 میلادی شده‌ایم، عده زیادی از مصرف‌ کنندگان دخانیات سراسر جهان تصمیم گرفته‌اند تا در این سال عادت مخرب و خطرناک کشیدن سیگار را کنار بگذارند. با این حال دانش بشری هم در زمینه روانشناسی و داروسازی پیشرفت‌های فراوانی داشته و اکنون بهترین زمان برای استفاده از این پیشرفت‌ها در راه کنار گذاشتن عادت‌های ناسالم مانند مصرف دخانیات است.

به دنبال بهترین راه ترک سیگار

مطمئنا روش‌های فراوانی وجود دارند که به نسبت سایر راه‌های ترک سیگار، شانس موفقیت افراد را بالاتر می‌برند؛ در همین رابطه، لیستی که در ادامه خواهیم دید شامل بهترین روش‌های ترک سیگار بر اساس تازه‌ترین تحقیقات علمی دانشمندان می‌شود.

1. مشاوره رفتاری

بسیاری از تحقیقات علمی نشان داده‌اند که انجام کاری مانند کنار گذاشتن دخانیات در بهترین حالت ممکن باید با کمک دوستان و آشنایان انجام شود و وقتی شخص در چنین راهی تنها نباشد، شانس موفقیت او بالاتر رفته و احتمال بازگشت او به عادت قبلی کمتر خواهد شد. البته بسیاری از ما اطلاعات مناسبی در این رابطه نداریم و اگر فرضا دوست یا آشنایی در این راه از ما کمک بخواهد، نمی‌توانیم مشاوره درستی را به او ارائه کنیم.

به همین دلیل بحث به کار گیری مشاوره تخصصی کارشناسان به میان می‌آید و گفته شده که بهترین راه ترک سیگار می‌تواند کمک گرفتن از کارشناسانی باشد که یا در زمینه‌های پزشکی سابقه دارند و یا برای مدت زیادی در زمینه ترک اعتیادهای گوناگون تجربه کسب کرده‌اند.

به عنوان مثال تاکنون بیش از 300 تحقیق علمی در رابطه با مشاوره‌های ترک سیگار انجام شده که با بررسی اطلاعات مربوط به 250 هزار نفر، از تاثیر بالای این نوع مشاوره‌ها در افزایش شانس کنار گذاشتن دائمی سیگار خبر می‌دهند.

2. حمایت از راه دور

از آنجایی که سال 2020 به ما نشان داد که بسیاری از ملاقات‌های ما از راه دور هم امکان پذیر هستند و الزاما نیازی نیست تا تمامی افراد را رو در رو ببینیم، بحث حمایت از راه دور در زمینه کنار گذاشتن دخانیات طرفداران زیادی پیدا کرده است.

نکته جالب هم اینجاست که تحقیقات دانشمندان هنوز تفاوتی بین مشاوره حضوری و غیر حضوری پیدا نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که اگر بهترین راه ترک سیگار را گرفتن مشاوره از افراد متخصص در نظر بگیریم، در ارتباط بودن با این کارشناسان چه از راه دو و چه رو در رو تاثیر مثبت خود را به جا می‌گذارد.

بهترین راه ترک سیگار در سال 2021 چیست؟

در حال حاضر مشاوره‌های تلفنی و ویدیویی طرفداران زیادی دارند و حتی برخی تحقیقات نشان داده‌اند که برخورداری از حمایت دوستان، آشنایان و یا متخصصان از طریق پیام‌های متنی هم می‌تواند به کنار گذاشتن عادت‌های ناسالم مانند مصرف دخانیات کمک کند.

3. بهترین راه ترک سیگار با دریافت جایزه

در حال حاضر دانشمندان زیادی در تحقیقات خود نشان داده‌اند که اگر در فرآیند ترک دخانیات از نوعی جایزه استفاده شود و فرد در چنین برنامه‌هایی برای دور نگه داشتن خود از سیگار مورد تشویق قرار بگیرد، شانس موفقیت برنامه بالا رفته و در دراز مدت هم احتمال بازگشت فرد به عادت اولیه خود کم می‌شود.

جایزه‌هایی که در چنین برنامه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند شامل پول و یا حتی کارت‌های هدیه برای خرید اجناس و سرویس‌های مختلف باشند. همان‌طور که می‌دانیم، در بحث ترک اعتیاد موفقیت بلند مدت بسیار مهم بوده و هدف اصلی از برنامه‌هایی که برای از بین بردن چنین عادت‌هایی طراحی می‌شوند، دور نگه داشتن فرد از عادت مورد نظر در دراز مدت است. به همین دلیل تاثیر بالای روش استفاده از جایزه در افزایش موفقیت بلند مدت باعث شده تا برخی کارشناسان این روش را به عنوان بهترین راه ترک سیگار در نظر بگیرند.

از آنجایی که تامین هزینه جوایز توسط خود فرد کارایی برنامه را پایین می‌آورد، می‌توان چنین روش‌هایی را در محیط‌های کاری و توسط کارفرمایان، برای کارکنان ارائه کرد و حتی دولت‌ها هم این امکان را دارند تا برای تامین سلامت شهروندان خود چنین برنامه‌هایی را ارائه کنند.

نکته مثبت دیگر این روش از لیست ما پاداش سریع و کوتاه مدتی بوده که فرد در ابتدای مسیر خود از آن برخوردار می‌شود؛ چنین پاداشی می‌تواند باعث حفظ انگیزه شده و در دراز مدت هم از منحرف شدن فرد از برنامه ترک سیگار جلوگیری کند.

4. جایگزینی نیکوتین

روش درمان جایگزینی نیکوتین (NRT) از چندین دهه گذشته برای کنار گذاشتن وابستگی به دخانیات مورد استفاده قرار گرفته است؛ با اینکه در بهترین حالت ممکن پزشکان و متخصصان باید داروها و وسایل این نوع درمانی را تجویز کنند، در بسیاری از کشورها می‌توان بدون نسخه پزشک به انواع محصولاتی که حاوی نیکوتین بوده و نیاز بدن به این ماده را تامین می‌کنند، دسترسی داشت.

بهترین راه ترک سیگار در سال 2021 چیست؟

از آدامس و برچسب گرفته تا انواع و اقسام محصولات دیگری که از دهه‌های گذشته به فروش رسیده‌اند، محصولات روش درمانی NRT مورد تایید بسیاری از متخصصان بوده و همانند موارد قبلی لیست، عده زیادی هم معتقدند که این روش بهترین راه ترک سیگار است.

تازه‌ترین تحقیقات در این رابطه نشان داده‌اند که استفاده از دو محصول مجزا که نیاز نیکوتینی بدن را فراهم می‌کنند، کارایی بسیار بیشتری نسبت به استفاده از یک محصول تنها خواهد داشت؛ به عنوان مثال یک فرد سیگاری می‌تواند علاوه بر برچسب‌های نیکوتین دار، محصولات دیگری مثل آدامس، اسپری و یا حتی آب‌نبات ترک سیگار را مورد استفاده قرار دهد.

5. داروی وارنیکلین، بهترین راه ترک سیگار

دارویی به نام وارنیکلین (Varenicline) وجود دارد که می‌تواند با کم کردن لذت به وجود آمده از مصرف دخانیات، شانس موفقیت فرد در ترک سیگار را بالا ببرد؛ داروی مورد نظر با نام‌های شامپیکس (Champix) و شانتیکس (Chantix) شناخته می‌شود و در کنار کاهش لذت مورد نظر، مصرف کنندگان می‌توانند به کمک این دارو علائم خفیف‌تری را به هنگام کنار گذاشتن دخانیات تجربه کنند.

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که داروی وارنیکلین شانس موفقیت در ترک بلند مدت سیگار را تا دو برابر بیشتر می‌کند و کسانی که مشتاق به استفاده از این دارو هستند می‌توانند از طریق نسخه پزشک، وارنیکلین را تهیه کنند.

6. سیگارهای الکترونیکی

اخیرا تحقیقی انجام شده که با کنار هم گذاشتن نتیجه 50 پژوهش قدیمی‌تر در مورد وضعیت بیش از 12 هزار داوطلب، از تاثیر مثبت سیگارهای الکترونیکی یا همان تجهیزات ویپ کردن، در ترک دخانیات خبر می‌دهد.

از آنجایی که بهترین راه ترک سیگار بسته به شرایط هر شخص می‌تواند متفاوت باشد، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این نوع سیگارهای مصنوعی در صورت داشتن نیکوتین می‌توانند از سایر محصولات NRT بهتر عمل کنند. به علاوه دیده شده که حداقل در شش ماه اول کنار گذاشتن دخانیات، ویپ کردن می‌تواند تاثیر مهمی در دوری از این عادت ناسالم داشته باشد.

بهترین راه ترک سیگار در سال 2021 چیست؟

البته از همان ابتدا که سیگارهای الکترونیکی به بازار عرضه شدند، تحقیقات علمی فراوانی در مورد تاثیر منفی این تجهیزات و مشکلات سلامتی به وجود آمده با ویپ کردن انجام شد؛ همچنان هر چند وقت یک بار پژوهش‌های جدیدی در این رابطه منتشر می‌شوند و دانشمندان می‌گویند که هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد تاثیرات بلند مدت ویپ زود است.

7. بهترین راه ترک سیگار ترکیب روش‌های مختلف است!

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده هم‌زمان از داروهای ترک سیگار و بهره بردن از مشاوره‌هایی که برای دوری از دخانیات ارائه می‌شوند، می‌تواند تاثیر بسیار مفیدی در از بین بردن این عادت ناسالم داشته باشد. چنین مسئله‌ای چندان هم دور از ذهن نیست چرا که هرکدام از روش‌های معرفی شده در این لیست به تنهایی تاثیرات بسیار مثبتی به همراه دارند؛ حال اگر بتوان دو یا چند روش را با هم ترکیب کرد، طبیعتا شانس موفقیت هم بالاتر خواهد رفت.

یکی دیگر از روش‌ها که برای بسیاری از افراد تاثیرگذار بوده، کاهش میزان مصرف دخانیات است؛ متخصصان می‌گویند که اگر توانایی ترک سیگار را ندارید، می‌توانید با کم کردن مصرف روزانه به تدریج و در طولانی مدت، شانس خود برای کنار گذاشتن دخانیات را بالا ببرید. در واقع در این روش بدون قطع نیکوتینی که به بدن می‌رسد، فرد در مدت زمانی نسبتا بلند عادت می‌کند که مقادیر کمتری از نیکوتین را مصرف کند و به این ترتیب، شانس موفقیت او برای دوری از سیگار برای همیشه، بالاتر می‌رود.

با این تفاسیر اگر شما هم قصد کنار گذاشتن دخانیات را دارید و به دنبال بهترین راه ترک سیگار می‌گردید، یکی از روش‌های لیست بالا را امتحان کرده و در راه بهتر کردن وضعیت سلامت خود قدم بردارید. از طرف دیگر بسیاری از افراد با امتحان یک روش ترک و نتیجه نگرفتن از آن، تصور می‌کنند که واقعا امکان کنار گذاشتن این عادت وجود ندارد؛ در چنین شرایطی آزمایش روش‌های دیگر می‌تواند راه جدیدی را پیش روی افراد بگذارد.

چند نکته را به یاد داشته باشید

در ابتدا نگران این موضوع نباشید که با مصرف داروهای ترک سیگار یا استفاده از محصولاتی که برای این منظور به فروش می‌رسند، به این محصولات معتاد خواهید شد؛ بررسی‌ها نشان داده که اکثر افراد بدون مشکل خاصی داروها و محصولات NRT را کنار می‌گذارند. با این وجود حتی اگر شما جزو کسانی باشید که به این محصولات وابسته می‌شوند، به یاد داشته باشید که تمامی تاثیرات منفی سیگار به خاطر مصرف قیر موجود در سیگار هستند و خود نیکوتین ضرر شدیدی برای سلامت ندارد.

از طرف دیگر اگر به هر دلیلی در راه کنار گذاشتن دخانیات موفق نشدید و یا گاهی اوقات برای یک یا چند مرتبه مجددا به سراغ سیگار رفتید، نباید ناامید شوید؛ تحقیقات ثابت کرده‌اند که چنین اتفاقی در بسیاری از موارد رخ می‌دهد و کمتر پیش می‌آید که فرد در اولین تلاش خود برای دوری از سیگار، کاملا موفق باشد و هیچ اشتباهی از او سر نزند.

به علاوه، تلاش برای پیدا کردن بهترین راه ترک سیگار هم می‌تواند دردسرساز باشد و گاهی اوقات افراد بیشتر از همه به قدرت اراده‌ای نیاز دارند که آن‌ها را از دخانیات دور نگه دارد. به همین دلیل توصیه شده که در صورت ناموفق بودن تلاش‌های قبلی، نباید ناامید شد و مهم‌ترین نکته در این راه، ثابت قدم ماندن و ادامه دادن تلاش‌هاست. دانشمندان می‌گویند که در برخی موارد از بین بردن این عادت برای همیشه کمی زمان می‌برد و روش‌های مختلفی باید مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال می‌توان به این مسئله که در عصر حاضر بهترین روش‌ها برای ترک دخانیات در اختیار ما قرار دارند، امیدوار بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*