آغاز تولید سمند پلاس

تولید سمند پلاس در کارخانجات ایران خودرو آغاز شد

اولین تصاویر خودرو معرفی نشده سمند پلاس از کارخانجات ایران خودرو منتشر شد که نشان می‌دهد سمند فیس لیفت شده به زودی وارد بازار می‌شود.

هنوز ایران خودرو رسماً از نسخه فیس لیفت سمند به نام «سمند پلاس» رونمایی نکرده است، اما ظاهراً تولید آن در کارخانجات این شرکت خودروسازی آغاز شده است. تا پیش از این خودرو فیس لیفت ایران خودرو با نام سمند بهینه در رسانه‌ها شناخته می‌شد، اما اکنون که آخرین مراحل پیش تولید خودش را گذرانده و به زودی احتمالاً شاهد رونمایی رسمی آن خواهیم بود، مشخص شده که ایران خودرو نام آن سمند + را برای نسخه فیس لیفت یکی از محبوب‌ترین اتومبیل‌های خود انتخاب کرده است.

تصاویری از سوی کارکنان کارخانجات ایران خودرو در فضای مجازی منتشر شده که این خودروی جدید روی ریل تولید را به نمایش می‌گذارد. چندی پیش مدیرعامل ایران خودرو رسماً اعلام کرده بود که نسخه جدید سمند طی هفته‌های پیش رو وارد چرخه تولید می‌شود. اما با توجه به عکس‌هایی که به دست ما رسیده، اینطور می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی کشور از برنامه‌های خودش جلوتر بوده و توانسته تولید سمند پلاس را زودتر از آنچه که انتظار داشته آغاز کند.

آغاز تولید سمند پلاس

این خودرو نسخه فیس لیفت شده سمند LX است که در آستانه ۲۰ ساله شدن تولید خودرو ملی سمند به زودی وارد بازار کشور خواهد شد. البته نباید انتظار تغییرات بزرگی را در این محصول نسبت به نسخه‌های دیگر سمند داشت؛ بیشترین سهم این تغییرات به داشبورد، اضافه شدن برخی ویژگی‌های سمند سورن و همچنین کسب استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی اشاره کرد.

سمند پلاس چه تفاوتی با نسخه‌های قبلی دارد؟

یکی از چشم‌گیرترین تغییرات در سمند + تغییر چراغ‌های پشتی و جلویی است. پیشتر ایران خودرو با اتومبیل پژو ۲۰۷ نشان داده که به چراغ‌های سه بعدی علاقه‌مند است. این چراغ‌های سه بعدی را حالا می‌توانیم روی سمند ببینیم. طرح و گرافیک کاسه چراغ‌های پشتی در این مدل اکنون به طور کلی تغییر کرده است. گرافیک کاسه چراغ‌های جلو نیز دستخوش تغییراتی شده و حالا شاهد اضافه شدن دی لایت به داخل آن هستیم.

آغاز تولید سمند پلاس

در جلوی این خودرو، سازنده از جلوپنجره‌ای متفاوت نسبت نسخه‌های پیشین استفاده کرده است. اکنون جلوپنجره چهار خط زیبایی که در مرکز آن آرم ایران خودرو وجود دارد، باعث شده تا نسبت به قسمت جلویی این ماشین حس بهتری پیدا کنید.

آغاز تولید سمند پلاس

اما در نمای جانبی این خودرو تفاوت محسوسی وجود ندارد و فقط رینگ‌های آلومینیومی جدیدی که پیشتر در نسخه فیس لیفت سورن نیز دیده بودیم به آن اضافه شده است. این درحالیست که در اولین تصاویر منتشر شده از سمند بهینه خبری از این رینگ‌های آلومینیومی نبود و شاهد حضور رینگ فولادی با قالپاق‌هایی جدید در زیر این خودرو بودیم.

آغاز تولید سمند پلاس

وقتی درب خودرو را باز می‌کنیم و به داخل آن می‌رویم، تلفیقی از عناصر سمند قدیمی با حس و حال نسخه‌های مدرن آن را می‌توان دید. داشبورد و رودری‌ها بی‌شباهت با سورن نیستند؛ گرچه رنگ تریم داخلی بیشتر شبیه نسخه‌های قدیمی است و می‌توانید ترکیبی از رنگ کرم با تزئینات طرح چوب را در اینجا ببینید. از آنجا که سمند بهینه، نسخه اقتصادی‌تری نسبت به مدل سورن است، بنابراین تغییراتی محسوس را می‌توان در داشبورد آن دید. به عنوان مثال کلیدهای تنظیم سیستم تهویه دیگر در مرکز یک دکمه دایره‌ای شکل متمرکز نیستند و ایران خودرو از یک مدل سیستم پخش رادیویی متفاوتی در این مدل استفاده کرده است. این سیستم پخش رادیویی از نوع تک دین است؛ بنابراین شما نمی‌توانید روی این نسخه از یک نمایشگر لمسی یکپارچه استفاده کنید. علاوه بر این دریچه‌های جانبی سیستم تهویه در دو طرف راننده و شاگرد نیز کاملاً از داشبورد جلو مجزا هستند. این درحالیست که دریچه‌های جانبی در سمند سورن با داشبورد جلویی یکپارچه هستند.

آغاز تولید سمند پلاس

صفحه جلوآمپر جدیدی برای این خودرو در نظر گرفته شده که با رنگ جدید، می‌تواند این بخش از خودرو را زیباتر کند. کیسه هوای شاگرد هم اکنون به صورت مخفی طراحی نشده و خارج از داشبورد، به شکل مجزایی دیده می‌شود.

امکانات رفاهی سمند +

سمند جدید ایران خودرو در بخش امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت خاصی با نسخه‌های پیشین سمند ندارد. تغییرات اندک اعمال شده نیز برای مطابقت با استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی روی این مدل اعمال شده است.

ترمزترمز BA، EBD و ABS
ترمز دیسکی جلو
ترمز کاسه‌ای عقب
فرمان هیدرولیکبله
شیشه‌ها و آینه‌های برقیبله
سیستم تهویه دستیبله
سیستم پخشسیستم رادیوپخش با امکانات بلوتوث، USB و AUX
چهار باند و دو تیوتر
صندلی‌هاصندلی ۶ حالته دستی راننده (آپشن: پشتی برقی)
صندلی ۴ حالته دستی شاگرد (آپشن: پشتی برقی)
رینگفولادی (آپشن: آلومینیومی)
سنسور پارک عقببله (به صورت آپشن)
چراغ دی لایتبله
سایر امکانات رفاهیزیر آرنجی جلو و عقب

دو کیسه هوا

مشخصات فنی سمند پلاس

نسل جدید خودرو ملی از نسخه ارتقاء پیدا کرده پیشرانه XU7 قدرت خواهد گرفت. این نسخه ارتقاء یافته +XU7 نام دارد، از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار بوده و می‌تواند حدود ۱۰ درصد توان بیشتری در مقایسه با XU7 را تولید کند. این پیشرانه حجم ۱.۸ لیتری را ارائه می‌کند و دارای مشخصات ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است. حداکثر قدرتی که توسط این پیشرانه تولید می‌شود ۱۱۰ اسب بخار با گشتاور ۱۵۸ نیوتن‌متر است. اما یکی از دلایلی که باعث شده این خودرو با لقب «بهینه» نیز شناخته شود، مصرف سوخت بهینه‌تر آن و استهلاک کمتری است که به لطف این پیشرانه جدید به دست آورده است. هنوز مشخصات فنی دقیقی از این پیشرانه در دست نیست و باید منتظر رونمایی رسمی از سوی ایران خودرو باشیم.

از دیگر اطلاعات محدودی که در دست است، می‌توان به همراهی یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی اشاره کرد که تفاوتی با سایر مدل‌های سمند نداشته و ساختار آن نیز با گذشته یکسان است. هرچند طبق شایعات در آینده شاهد رونمایی از نسخه ارتقاء یافته سمند بهینه با یک پیشرانه EF7 نیز خواهیم بود که با یک جعبه دنده نیمه اتوماتیک (AMT) وارد بازار خواهد شد.

در حال حاضر این‌ها تنها اطلاعاتی است که از خودرو سمند پلاس به بیرون درز کرده است. همانطور که گفته شد پیشتر این خودرو با نام سمند بهینه شناخته می‌شود، اما اکنون تصاویری که از این خودرو به بیرون درز کرده به وضوح آرم «سمند +» در پشت این اتومبیل را به تصویر می‌کشد.