سیاست های حریم شخصی واتس اپ

در شفاف‌سازی سیاست های حریم شخصی واتس اپ تناقض‌هایی وجود دارد

شفاف‌سازی تازه‌ای درباره سیاست های حریم شخصی واتس اپ منتشر شده تا کاربران بدانند چه اطلاعاتی با فیسبوک به اشتراک گذاشته می‌شوند که البته خود با سیاست‌های این برنامه تداخل دارد.

فیسبوک در هفته‌های آغازین سال 2021 استارت خوبی نداشته و البته سال 2020 نیز برای این کمپانی چندان خوب به پایان نرسید. به تازگی با تنظیم سیاست های حریم شخصی واتس اپ این محصول مورد اعتماد و قدیمی نیز متزلزل شده و یکی از زیر مجموعه‌های پر مخاطب و پر درآمد فیسبوک در لبه پرتگاه قرار گرفته است. در حالی که بسیاری از کاربران در سراسر دنیا این برنامه را ترک کرده و به سراغ برنامه‌های جایگزین نظیر سیگنال و تلگرام رفته‌اند، واتس اپ دست به انتشار بیانیه جدیدی تحت عنوان سوالات متداول یا همان «FAQ» منتشر کرده تا به کاربران بگوید چه داده‌هایی با فیسبوک به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهند که واتس اپ پیش از این وعده داده بود اطلاعات خصوصی کاربران به دست هیچ سازمان و نهادی نخواهد افتاد و حالا خود می‌گوید اطلاعات کاربران را در اختیار شرکت مادر یعنی فیسبوک قرار می‌دهد. با انتشار این سوالات متداول برخی از سوالات کاربران پاسخ داده شده اما همچنان سوالات زیادی از سوی کاربران و اهالی تکنولوژی بدون پاسخ باقی مانده‌اند.

سیاست های حریم شخصی واتس اپ

به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با فیسبوک شوکه‌کننده است اما اگر بدانید شرکت‌های ثالث دیگر، مانند شرکت‌های دیگر زیر مجموعه فیسبوک نیز به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت حتما بیشتر شگفت‌زده خواهید شد. آنچه کاربران را بیش از پیش خشمگین می‌کند اجبار واتس اپ به پذیرش سیاست های حریم شخصی خود است و در صورتی که با این قوانین جدید موافقت نکنید امکان استفاده از برنامه را نخواهید داشت. واتس اپ هم ظاهرا به ضرب‌المثل «جلوی ضرر را هرجا بگیری منفعت است» اعتقاد داشته و علی‌رغم از دست دادن انبوهی از کاربران، سعی دارد با انتشار بیانیه سوالات متداول جدید کمی از وخامت اوضاع بکاهد.

سیاست های حریم شخصی واتس اپ

در این بیانیه واتس اپ می‌گوید پیام‌های خصوصی، مکالمات و موقعیت مکانی به اشتراک گذاشته شده نه در دسترس فیسبوک و نه واتس اپ قرار نخواهند گرفت. همچنین شماره تلفن مخاطبانتان نیز با فیسبوک مبادله نخواهند شد و همانند سابق می‌توانید به ارسال پیام در واتس اپ ادامه دهید.

متاسفانه بیانیه واتس اپ به آنچه که با فیسبوک به اشتراک گذاشته می‌شود اشاره‌ای نکرده و این باعث می‌شود تا پاسخ این سوال به حدس و گمان کاربران واگذار شود. هنوز حجم زیادی از اطلاعات باقی مانده‌اند که نحوه برخورد واتس اپ با آن‌ها نامشخص بوده و ممکن است کاربر تمایلی به افشای آن‌ها نداشته باشد.

با وجود انتشار اعلامیه درباره سیاست های جدید حریم شخصی واتس اپ اما وبسایت XDA می‌گوید این سوالات متداول با سیاست‌های حریم خصوصی واتس اپ تداخل دارد. برای نمونه در سوالات متداول گفته شده موقعیت مکانی به اشتراک گذاشته شده قابل مشاهده توسط واتس اپ نیست و فیسبوک هم نمی‌تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد اما طبق سند قانونی سیاست های حریم شخصی واتس اپ، هر دو کمپانی می‌توانند این اطلاعات را در اختیار داشته باشند. متاسفانه در دادگاه و از لحاظ قانونی آنچه اهمیت دارد و به آن استناد می‌شود، سند سیاست‌های حریم شخصی خواهد بود و نه سوالات متداول. بنابراین می‌توانیم بگوییم واتس اپ می‌خواهد به هر قیمتی از ریزش شدید کاربرانش جلوگیری کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*