مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با اس ۲۰ اولترا 5G

مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با اس ۲۰ اولترا 5G

در این مقاله به مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با اس ۲۰ اولترا سامسونگ – Samsung Galaxy S21 Ultra vs Galaxy S20 Ultra با تمام ویژگی‌ها و قیمت آن‌ها می‌پردازیم.

سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا از جدیدترین فناوری‌های دنیای موبایل بهره می‌برد و می‌تواند به یک دلیل مهم، پرفروش‌ترین گوشی سامسونگ در سال جاری نیز تبدیل شود. این قابلیت چیست و این مدل چه تفاوتی با گلکسی اس ۲۰ اولترا 5G کرده است.

مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با اس ۲۰ اولترا

در نگاه اول می‌توان گفت که اس ۲۱ اولترا جدید نسخه بازطراحی شده و بهبود پیدا کرده پرچمدار نسل گذشته این کمپانی است که برخی جزئیات آن مانند چینش دوربین‌ها و البته سخت افزار داخلی آن تغییر کرده است. سامسونگ هر ساله یک چیپست جدید را با خانواده گلکسی اس خود معرفی می‌کند. امسال این تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ است که جایگزین مستقیم اگزینوس ۹۹۰ در گوشی‌های سری اس ۲۰ خواهد بود و نویدبخش پیشرفت بزرگی در این سری است. بنچمارک‌های منتشر شده از این تراشه می‌گوید که روی آن می‌توان به عنوان رقیب قدرتمندی برای اسنپدراون ۸۸۸ کوالکام حساب باز کرد. یا شاید هم در بسیاری از موارد بتواند رقیب را از سر راه بردارد. این درحالیست که تراشه اگزینوس ۹۹۰ در نسل قبل به سختی با اسنپدراگون ۸۶۵ (که نسل گذشته اسنپدراگون ۸۸۸ است) رقابت می‌کرد. سامسونگ از دومین نسل حسگر اولتراسونیک اثر انگشت درون نمایشگر خود در زیر پنل AMOLED گوشی جدید گلکسی اس ۲۱ اولترا استفاده کرده است. سازنده کره‌ای می‌گوید این حسگر ۷۷ درصد بزرگ‌تر و ۵۰ درصد سریع‌تر از حسگر به کار رفته در زیر نمایشگر اس ۲۰ اولترا است.

مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با اس ۲۰ اولترا 5G

S21 Ultra در نسخه 5G عرضه می‌شود و فاقد نسخه اختصاصی LTE است. در بخش حافظه هر دو نسل با یکدیگر برابرند. سامسونگ ۱۲/۱۶ گیگ رم و ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگ حافظه داخلی را برای آن‌ها در نظر گرفته است. اما یکی از پیشرفت‌های اساسی در بخش ارتباطی این نسل و استفاده از تکنولوژی باند فوق پهن (UWB) و سازگاری با Wi-Fi 6E است. سامسونگ می‌گوید با این فناوری می‌توان بازی Fortnite با حجم ۶.۵ گیگابایتی را در عرض ۸ ثانیه دانلود کرد،‌ درحالی که گلکسی اس ۲۰ اولترا 5G همین بازی را در ۳۱ ثانیه دانلود می‌کند.

هر دو گوشی از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی انرژی می‌گیرند. اما در حالی که نسل گذشته با توان ۴۵ وات شارژ می‌شد، توان شارژ نسل جدید به ۲۵ وات نزول پیدا کرده است. ضمن اینکه قابلیت ارتقاء حافظه داخلی نیز از گوشی جدید سامسونگ حذف شده است.

روی قاب جلویی پرچمدار سری گلکسی اس سال ۲۰۲۰ سامسونگ یک نمایشگر ۶.۹ اینچی Dynamic AMOLED 2X HDR10+ حضور دارد که رزولوشن +WQHD و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را ارائه می‌کند. هرچند نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی آن فقط در رزولوشن 1080p کار می‌کند. یک لایه محافظ گوریلا گلس ۶ نیز روی این نمایشگر حضور دارد.

یک قلم هوشمند ؛ بزرگ‌ترین تغییر در نسل جدید

در آن سو گلکسی اس ۲۱ اولترا از محافظ گوریلا گلس ویکتوس برای نمایشگر ۶.۸ اینچی Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن +WQHD خود استفاده می‌کند. این نمایشگر نیز ۱۲۰ هرتزی است، اما این مرتبه سامسونگ اجازه فعال شدن آن در بالاترین سطح رزولوشن را هم می‌دهد. این پنل می‌تواند با نرخ رفرش متغیر از ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز فعالیت کند. اما بزرگ‌ترین تغییر در این نمایشگر، پشتیبانی کردن آن از قلم S Pen سامسونگ است که معمولاً عادت داشتیم آن را همراه گوشی‌های سری گلکسی نوت ببینیم. این نخستین گوشی غیر نوت سامسونگ است که از این قلم پشتیبانی می‌کند. هرچند باید این قلم را جداگانه تهیه کنید و برای نگهداری آن نیز یک کیس مخصوص را تهیه کنید؛ چرا که برخلاف سری نوت این قلم داخل گوشی قرار نمی‌گیرد.

مقایسه گلکسی اس ۲۱ اولترا با اس ۲۰ اولترا 5G

بسیاری از کاربران طراحی نسل جدید را به سری اس ۲۰ ترجیح می‌دهند. ماژول دوربین پشتی از جزیره‌ای تنها خارج شده و اکنون با فریم دور گوشی یکپارچه شده است. این یعنی هم فریم دور گوشی و هم ماژولی که دوربین داخل آن قرار دارد از جنس فولاد ضد زنگ هستند. هر دو گوشی حاشیه‌های نمایشگر بسیار باریکی نیز دارند و به لطف گواهی IP68 در برابر نفوذ آب مقاوم هستند.

رنگبندی در S21 Ultra نیز اکنون گسترده‌تر شده است. این گوشی فعلاً در دو رنگ مشکی و نقره‌ای عرضه می‌شود. اما بعداً رنگ‌های قهوه‌ای، خاکستری تیره و سفید نیز اضافه می‌شوند. این درحالیست که نسل گذشته تنها در سه نسخه خاکستری، مشکی و سفید عرضه می‌شد.

و در نهایت باید به بخش دوربین که می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش گوشی‌های هوشمند پرچمدار باشد اشاره کرد. سامسونگ سال گذشته با ارائه قابلیت زوم ۱۰۰ برابری در گوشی اس ۲۰ اولترا، دنیای گوشی‌های موبایل را با پدیده جدیدی به نام Space Zoom روبرو کرد. مدل اس ۲۱ اولترا نیز اکنون از همان دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی نسل گذشته خود بهره می‌برد، اما حسگر دوربین پشتی ۱۰۸ مگاپیکسلی آن با دیافراگم f/1.8، لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز پیشرفت‌های خوبی داشته است. این حسگر با یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض، فوکوس خودکار دوال پیکسل، یک حسگر تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی و یک حسگر تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی دیگر همراه است. هر دو حسگر تله فوتو این گوشی از فناوری فوکوس خودکار دوال پیکسل برخوردارند و ترکیب آن‌ها می‌تواند زوم ۱۰۰ برابری را ایجاد کند. ضمناً تمام دوربین‌های روی این گوشی می‌توانند با رزولوشن 4K و نرخ رفرش ۶۰ هرتزی فیلمبرداری کنند. اپلیکیشن دوربین جدید در رابط کاربری One UI 3.1 و زوم فضایی ۱۰۰ برابری با کیفیت بالاتر در مقایسه با نسل قبلی را نیز باید به این سیستم دوربین ارتقاء یافته اضافه کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*