راکتور اتمی کوچک

ترامپ در آخرین روزهای ریاستش فرمان ساخت یک راکتور اتمی کوچک را صادر کرد

دونالد ترامپ پیش از پایان ریاست جمهوری خود دستور ساخت یک راکتور اتمی کوچک را به وزارت دفاع این کشور صادر کرده بود.

ریاست جمهوری دونالد ترامپ به پایان رسید و وی سوار بر هلیکوپتر مرین وان کاخ سفید را احتمالا برای همیشه ترک و میراث خود را برای بایدن باقی گذاشت. وی در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود به وزارت دفاع این کشور دستور داده بود تا ساخت یک راکتور اتمی کوچک و قابل حمل را بررسی کند.

هدف از ساخت این راکتور تامین برق مورد نیاز پایگاه‌های نظامی دور افتاده، فضاپیماها و حتی پایگاه‌های فضایی آینده است. وی در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود یک فرمان اجرایی به امضا رسانده بود که به موجب آن توسعه و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد امنیت ملی و سفرهای فضایی تشدید می‌شود.

در این فرمان آمده است که وزارت دفاع روزانه 10 میلیون گالن و سالانه 30 هزار گیگاوات ساعت برق مصرف می‌کند که تقریبا برابر با برق مصرفی ایالت ویریجینای غربی در یک روز است. اهمیت و اضطرار ماموریت‌های وزارت دفاع سبب می‌شود تا دسترسی آن به یک انرژی پایدار و مستمر یک مسئله امنیت ملی با اولویت بالا باشد. همچنین عنوان شده که توسعه یک راکتور ماژولار کوچک به حفظ و گسترش تسلط ایالات متحده آمریکا و پیشروی راهبردی این کشور در فضا و قلمرو خاکی آن کمک می‌کند.

راکتوری که دولت ترامپ خواستار آن بود بایستی بتواند 300 مگاوات تولید کند. همچنین نمونه کوچکتری از آن که اصطلاحا میکرو راکتور نام گرفته با توان تولید 10 مگاوات برق نیز در دستور کار قرار دارد. برای مقایسه بد نیست بدانید طبق محاسبات کمیسیون رگولاتوری اتمی، یک مگاوات برای تامین برق 900 خانه در شمال شرقی یا 460 خانه در جنوب آمریکا کافی است.

همانطور که گفته شد هدف از ساخت چنین راکتوری تامین برق پایگاه‌های نظامی برون مرزی آمریکاست تا وابستگی آن‌ها به شبکه برق بومی آن کشور برطرف شود. این راکتور اتمی کوچک را می‌توان به راحتی توسط هواپیما یا کشتی به پایگاه منتقل و به لطف ماژولار بودنش سریعا آن را مونتاژ کرد تا بتواند برق تولید کند.

از چنین راکتوری می‌توان در مواقع بروز بلایای طبیعی همچون سیلی که اخیرا به یکی از پایگاه‌های هوایی آمریکا در ایالت نبراسکا آسیب زد یا طوفانی که یک پایگاه هوایی در فلوریدا در نوردید و یا زلزله‌ای که یک پایگاه دریایی دورافتاده در ایالت کالیفرنیا را تخریب نمود نیز استفاده کرد.

پنتاگون دستور دارد تا بررسی‌ کند آیا یک راکتور اتمی پیشرفته کوچک می‌تواند نیاز به برق برنامه‌های فضایی آینده وزارت دفاع آمریکا را برطرف کند یا خیر؛ در صورت مثبت بودن پاسخ این کشور به دنبال ساخت راکتورهای بسیار کوچکی خواهد رفت که بتوان از آن در سفرهای فضایی استفاده کرد.

در دستور اجرایی مذکور ناسا نیز موظف است تا بررسی‌های لازم برای کاربری یک راکتور اتمی کوچک فضایی با توان تولید 100 کیلووات برق به منظور فراهم کردن انرژی الکتریکی مورد نیاز استقرار انسان‌ها در ماه و مریخ، ربات‌های فضایی خودمختار، دیگر تاسیسات فضایی، خودروهای ماه پیما و مریخ پیما را انجام دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. آمریگایی های که اشتباها در ایران به دنیا آمده اند نظری ندارند؟

    ایران حق استفاده از مواد هستوی خود را ندارد فقط می توانند به امریکا بفروشند. آمریکا صاحب اصلی دنیا است مردم دیگر گیاه های خود روی هستند که بی خود اینجا حضور دارد. آمریکا حق دارد تا کلاهک های هستوی داشته باشد و ایران مانند زمان صدام باید با دست خالی ازش دفاع کند. از آمریکا فایزر نمی خواهیم فقط تحریم های که مردم را به زمین نشانده را برطرف کنند. به شرف کسی هم لعنت که نادانسته من را ساندیسی بخواند. اصلا ساندیسی جد و اجدادت.