واکنش آلرژیک به واکسن کووید ۱۹ مدرنا

واکنش آلرژیک به واکسن کووید ۱۹ مدرنا ناچیز است

مطالعات نشان می‌دهد واکنش آلرژیک به واکسن کووید ۱۹ مدرنا – Moderna بسیار ناچیزتر از سایر واکسن‌های موجود در کشورهای مختلف است.

بروز واکنش آلرژیک به واکسن کووید ١٩ مدرنا طبق گزارش‌های به دست آمده حدود ٢/۵ مورد در یک میلیون است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به تازگی گزارش‌هایی منتشر کرده است که به ما نشان می‌دهد بسیار کم پیش می‌آید که واکسن کووید ١٩ مدرنا بروز واکنش‌ها‌ی شدید آلرژیک را به همراه داشته باشد.

موارد گزارش شده از واکنش آلرژیک به واکسن کووید ۱۹

گزارش‌های منتشر شده از لایو ساینس نشان می‌دهد که بیش از ۴.٠۴ میلیون نفر در بین ٢١ دسامبر تا ١٠ ژانویه واکسن کووید ١٩ را تزریق کرده‌اند؛ اما نکته قابل توجه این است که فقط ده نفر گرفتار آنافیلاکسی (نوعی واکنش آلرژیک که به طور بالقوه تهدید کننده‌ی سلامت فرد است) شده‌اند. طبق گزارش‌هایی که از این مرکز به دست ما رسیده تقریبا ٢.۵ مورد از افراد در هر یک میلیون دچار آنافیلاکسی شده‌اند. علت بروز واکنش‌های شدید هنوز مشخص نشده است؛ اما این مشکل از هر ١٠ موردی که اتفاق افتاده ٩ موردش بیمارانی بوده‌اند که ابتلای آن‌ها به آلرژی از قبل نمایان شده بود. باتوجه به این گزارش، از قبل آلرژی‌های شناخته شده‌ای مانند آلرژی به داروهای مختلف مثل پنی‌سیلین وجود داشت؛ در صورتی که یکی از افراد قبلا هرگز مبتلا به آلرژی نشده بود ولی فرد دیگر مبتلا به آلرژی‌های غذایی و محیطی شده بود.

بیشتر بخوانید:

تزریق واکسن کرونا مدرنا در کالیفرنیا به دلیل بروز عوارض غیر عادی متوقف شد

نکته قابل توجه این است که از هر ده بیمار، یک بیمار با علائمی مانند استفراغ، تهوع، خس خس سینه، تورم زبان و بثوارت مواجه شده است. سیزده دقیقه پس از تزریق واکسن، شخص با این علائم مواجه شده است. در صورتی که در شخصی دیگر این علائم چهل و پنج دقیقه پس از تزریق واکسن اشکار شده است. اپی‌نفرین (هورمونی) که به نام آدرنالین هم شناخته می‌شود تمام ده بیمار را درمان کرده است و جزء اصلی تزریق‌گرهای خودکار و اپی‌پن‌ها است. چهار نفر در بخش اورژانس درمان شده و چهار نفر نیازمند لوله‌گذاری نای شده و شش نفر نیز بستری شده‌اند، با این وجود هر ده بیمار طبق گزارش‌ها بهبود پیدا کردند.

واکنش آلرژیک به واکسن کووید ۱۹ مدرنا

نویسندگان گزارشی تهیه کرده و نوشته‌اند:

یکی از آسیب‌های نادری که پس از تزریق واکسن کووید ١٩ اتقاق‌ می‌افتد آنافیلاکسی است. با این وجود به نظر می‌رسد بسیار سخت است که خطرات ناشی از بروز آنافیلاکسی را با واکسن‌هایی که مرتبط با کووید ١٩ نیستند مقایسه کرد زیرا هنوز اطلاعات کاملی درباره‌ی واکسن های کروناویروس در دسترس قرار نگرفته است.

١۵ ژانویه گزارش دیگری منتشر شده که اعلام می‌دارد، پژوهشگران طبق داده‌های اولیه به این نتیجه رسیده‌اند که واکسن فایزر بیوان‌تک با نرخ ١١/١ مورد به‌ازای یک میلیون دز (احتمال ٠/٠٠١) بروز انافیلاکسی را در پی دارد. با این حال به نظر می‌رسد که میزان آنافیلاکسی داخل واکسن ‌های کووید ١٩ فایزر و مدرنا بیشتر از واکسن‌هایی است که قبلا ازمایش شده است. در سال ٢٠١۵ مطالعه‌ای در مجله‌ی Journal of Allegry Clinical Immunology منتشر شد که بیان ‌می‌دارد طبق محاسبه‌ای که پژوهشگران انجام داده‌اند احتمال بروز واکنش آلرژیک به واکسن کووید ١٩ حدود ١/٣١ مورد در یک میلیون است.

دکتر پوروی پاریک، متخصص آلرژی و ایمن‌شناسی مرکز پزشکی لانگون هلث نیویورک، پیش از این در مصاحبه‌ای که با لایو ساینس داشت اعلام کرده بود واکنش آلرژیک به واکسن کووید ١٩ بسیار نادرست است. از نظر آماری احتمال برخورد صاعقه با شما بسیار بیشتر از این است که شما دچار واکنش آنافیلاکتیک واقعی از طریق تزریق واکسن‌ها شوید. اگرچه نباید مردم را از تزریق واکسن کووید ١٩ منصرف کرد زیرا این موارد بسیار نادرست است و کارشناسان به دنبال درک و کشف علت آلرژی‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

کدام واکسن کرونا را بیشتر قبول دارید؟

به گفته‌ی نویسندگان، افرادی که دچار واکنش آلرژیک به واسطه‌ی تزریق دز اول شده‌اند، دز دوم را نباید تزریق کنند. مراکز واکسن برای درمان آنافیلاکسی باید از کارکنان دوره دیده و تمام تجهیزات لازم استفاده کنند.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند افراد دریافت کننده واکسن کووید ١٩ که سابقه آلرژی یا آنافیلاکسی دارند، بعد از دریافت واکسن حداقل پانزده تا سی دقیقه تحت نظر قرار بگیرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*