قمرهای سیاره زحل

قمرهای زحل در حال کج کردن این سیاره هستند

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد قمرهای سیاره زحل یا کیوان (Saturn) با برخی مکانیزم‌های دینامیکی در حال کج کردن این غول گازی هستند.

هرچه می‌گذرد سیاره زحل در حال کج‌تر شدن است و این کج شدن به‌ خاطر برخی مکانیزم‌های دینامیکی است. میزان انحراف محوری این سیاره اکنون ٢۶.٧ درجه است، به نظر‌ می‌رسد بیش از ۴ میلیارد سال پیش و در اواخر مهاجرت سیاره‌ای این رویداد رخ‌داده باشد.

به نقل از تک اکسپلوریست، به‌تازگی دو دانشمند از مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه و دانشگاه سوربن که در مؤسسه مکانیکی سماوی و محاسبات نجومی مشغول فعالیت هستند، اطلاعاتی را به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد توانایی توضیح کج بودن محور چرخشی این غول گازی در دستان قمرهای زحل است.

بیشتر بخوانید:

تصویر جدید و زیبای تلسکوپ هابل از سیاره زحل

مطالعه پژوهشگران خبر از افزایش کج شدن این محور‌ها در طی چند میلیارد سال آینده را می‌دهد. دانشمندان به این حقیقت پی برده‌اند بر اثر مهاجرت قمرهای زحل به ویژه بزرگترین قمر آن یعنی تیتان موجب کج بودن محور چرخشی زحل در زمان حال شده است. قمرهای زحل بسیار سریع‌تر از قبل در حال دور شدن از زحل هستند، این نتیجه‌ای است که تحقیقات اخیر به ما نشان می‌دهد و دانشمندانی که این تحقیقات را انجام دادند افزایش نرخ مهاجرت را در محاسبات خود قرار دادند.

دانشمندان از محاسبات خود نتیجه گیری کرده اند که، روند حرکت بر‌ روی کج بودن محور چرخش زحل تأثیر گذار است و دور شدن قمرهای آن موجب می‌شود سیاره بیشتر از گزشته کج شود. طبق اظهارات دانشمندان، محور زحل همچنان در حال کج شدن است و ما صرفا تنها یک مرحله انتقالی در این تغییر را امروزه می‌بینیم و کجی محور زحل طی چند میلیارد سال آینده این پتانسیل را دارد که بیش از دو برابر شود.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اینو چطور تشخیص دادن خدا میدونه