دوربین اکسپریا 1 مارک 2 - Xperia 1 II

دوربین اکسپریا 1 مارک 2 نشان می‌دهند که سونی هنوز هم اشتباه می‌کند!

تست دوربین اکسپریا 1 مارک 2 – Xperia 1 II در DxOMark نشان می‌دهد که بهترین طرح سونی، هنوز هم راه زیادی برای افتادن در میدان رقابت دارد.

شاید بهترین زمان برای شناختن گوشی‌های سونی زمانی بود که این کمپانی با شرکت اریکسون همکاری می‌کرد و هنوز گوشی‌های اندروید به بازار نیامده بودند. البته گوشی‌هایی همچون اکسپریا ایکس 10 و سال‌ها بعد سری Z به خوبی توانسته بودند تا کاربران را جذب کنند؛ اما پس از گذشت مدتی، اکنون حدود ۶ سال می‌شود که دیگر سونی به عنوان یک سازنده برتر گوشی‌های هوشمند شناخته نمی‌شود‌.

با این وجود هنگامی که صحبت از ساخت تلویزیون و سایر دستگاه‌های دیجیتال در میان باشد، سونی هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ همچنین هنگام ساخت سنسورها و دوربین‌های پیشرفته، هنوز هم نام سونی در میان شرکت‌های برتر شنیده می‌شود. با این وجود، انتظار می‌رود که گوشی‌های سونی هم علی‌رغم قابلیت‌های دیگر، حداقل دوربین خوبی داشته باشند و با سایر پرچمداران رقابت کند.

دوربین اکسپریا 1 مارک 2

دوربین اکسپریا 1 مارک 2 - Xperia 1 II

این درحالی است که اخیرا پس از اعلام مشخصات فنی گوشی بعدی شرکت سونی یا همان اکسپریا 1 مارک 2 بسیاری از کاربران با دیدن ساختار دوربین سه‌گانه و لنزهای ۱۲ مگاپیکسلی این گجت نا امید شده‌اند. البته شاید قضاوت دوربین گوشی بر اساس عدد جلوی «مگاپیکسل» چندان هم کار درستی نباشد؛ چراکه پردازنده، اندازه لنز و همچنین بخش نرم‌افزاری دستگاه همه نقش مهمی در بالا یا پایین بودن کیفیت دوربین دارند. به نحوی بزرگ‌ترین مثال برای آن را می‌توان آیفون 12 پرو مکس دانست که لنزهای آن برخلاف پرچمداران دیگر، هنوز هم 12 مگاپیکسل بوده و به جای عدد بیشتر، کیفیت بهتری را با لنزهای بزرگ‌تر ارائه می‌دهند.

با این وجود درباره پرچمدار جدید سونی، متاسفانه نتایج تست‌های DxOMark چندان هم به نفع آن نیستند؛ به نحوی که گفته شده تفاوت بین دوربین Xperia 1 II و Xperia 1 سال گذشته عملا در کمترین حد ممکن قرار دارد.

البته همچنین اعلام شده که تصاویر تهیه شده با دوربین اکسپریا 1 مارک 2 هنوز هم کیفیت بسیار مناسبی را ارائه می‌دهند که نویز چندانی در آن‌ها دیده نمی‌شود؛ سنسورها به خوبی اجسام پس زمینه و پیش‌زمینه را از یکدیگر جدا کرده و تصاویر اولترا واید گرفته شده کیفیت بسیار خوبی دارند. اما نقطه ضعف بزرگی که در این گوشی نیز به مانند سایر پرچمداران قبلی سونی تکرار شده، کیفیت پایین تصاویر در نور کم و متوسط است؛ چنان که گفته شده در محیط بسته و یا شب‌ها گرفتن عکس با این گوشی یک کار بی‌فایده است و برخی میان‌رده‌های سایر شرکت‌ها کیفیت بهتری را نسبت به آن ارائه می‌کنند.

شکست دوباره سونی؟

دوربین اکسپریا 1 مارک 2 - Xperia 1 II

به هر حال سونی به قول خود که اضافه کردن دوربین‌های قوی‌تر بود عمل کرده و تصاویر گرفته شده با این گوشی در نور روز و روشنایی به خوبی با سایر پرچمداران رقابت می‌کند؛ اما در نور کم، Xperia 1 II با یک گوشی میان‌رده ارزان قیمت مقایسه می‌شود.

چنان که به نظر می‌رسد قرار نیست که شرکت سونی تا مدت‌ها درباره اشتباهات گذشته خود درس بگیرد. تا حدی که پرچمدار قبلی این شرکت، حتی یک حالت عکسبرداری در شب یا همان Night Mode را هم ارائه نمی‌کرد! شاید همین موارد باعث می‌شود تا سونی امروزه در بازار گوشی‌های هوشمند عملکرد بسیار ضعیفی داشته باشد، چراکه به جای ارائه قابلیت‌های پر استفاده و در جهت رقابت با سایر شرکت‌ها، ویژگی‌هایی جایگزین می‌شوند که ممکن است هرگز توسط کاربر مورد استفاده قرار نگیرد؛ مانند قرار دادن صفحه نمایشگر 4K که برای نمایشگر کوچک گوشی چندان گزینه مناسبی نیست.

گوشی اکسپریا 1 مارک 2 در تاریخ ۴ اسفند ماه (۲۲ فووریه) عرضه خواهد شد.