هواوی بازار موبایل چین

هواوی بازار موبایل چین را قدرتمندانه در دست دارد

هواوی بازار موبایل چین را قدرتمندانه در دست دارد و پس از آن دیگر برندهای اوپو، ویوو،‌ اپل و شیائومی قرار دارند.

کمپانی canalys اخیرا آماری قابل استناد از بازار موبایل پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در سال 2020 منتشر کرد که بر اساس آن برند هواوی بازار موبایل چین را مقتدرانه در دست دارد. البته این پیشتازی ماحصل هم تیمی هواوی و آنر بود. پس از آن نیز برندهای دیگر چینی شامل اوپو، ویوو، شیائومی و اپل آمریکایی قرار دارند.

در سه ماهه چهارم سال 2020 شمار 84 میلیون دستگاه تلفن هوشمند در بازار چین فروخته شد که البته در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 2019 با افت 4 درصدی مواجه بوده است. فروش کل سال 2020 نیز برابر با 330 میلیون دستگاه بود که مجددا کاهش 11 درصدی نسبت به سال 2019 داشت. یکی از دلایل عقبگرد بازار،‌ عملکرد ضعیف‌تر هواوی ناشی از تحریم‌های آمریکا بود که به تجارت گوشی‌های هوشمند این کمپانی شدیدا لطمه وارد کرد.

هواوی بازار موبایل چینسهم هواوی و برند زیرمجموعه‌اش یعنی آنر از 84 میلیون گوشی هوشمندی که در سه ماهه چهارم 2020 در چین فروخته شد برابر با 18.8 درصد بود که گواهی بر افت سهم آن از 41 درصد در سه ماهه سوم به 22 درصد در سه ماهه چهارم 2020 است. ناگفته نماند هواوی 72 درصد از کل فروش خود را مدیون خاک خود است و تنها 28 درصد از مجموع فروشش در بازارهای جهانی است. در حال حاضر در کشور چین با ۱.۴۴ میلیارد نفر جمعیت، ۱.۶ میلیارد گوشی هوشمند روشن وجود دارد که از این مقدار ۲۶ درصد آن‌ها برابر با ۴۱۶ میلیون دستگاه، از محصولات هواوی هستند.

پس از هواوی کمپانی اوپو با فروش 17.2 میلیون گوشی در بازه زمانی مشابه که خبر از افزایش فروش 23 درصدی نسبت به سه ماهه چهارم 2019 می‌دهد، با سهم 20 درصدی از بازار جایگاه دوم را کسب و با قدرت در تعقیب هواوی است. ویوو نیز با رشد 20 درصدی، 19 درصد از بازار را در دست دارد و با فروش 15.7 میلیون گوشی، رتبه سوم را برای خود حفظ می‌کند.

با وجود تعصب چینی‌ها به محصولات بومی خودشان، اپل نیز در این بازار خوش درخشید و توانست عملکرد درخشانی طی چند سال اخیر از خود ثبت کند. این کمپانی آمریکایی با فروش 15.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سه ماهه چهارم 2020، صاحب 18 درصد از بازار بود. ناگفته نماند پس از هواوی، اپل با داشتن ۳۳۶ میلیون دستگاه گوشی هوشمند روشن در کشور چین، با در دست داشتن سهم ۲۱ درصدی از شمار 1.6 میلیارد گوشی روشن در این کشور، در جایگاه دوم از نظر محبوبیت کلی برخوردار است.

شیائومی که به تازگی رتبه نخست پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در هند را به سامسونگ واگذار کرد، با فروش 12.2 میلیون گوشی در سه ماهه چهارم 2020 توانست در جایگاه پنجم قرار گیرد. رشد فروش شیائومی نسبت به زمانی مشابه در 2019 برابر با 52 درصد است.

به گفته canalys عرضه گوشی‌های هواوی در سه ماهه چهارم 50 درصد کاهش داشته، اما همچنان تقاضا برای محصولات این کمپانی بسیار زیاد است و کمپانی قادر نیست در آینده‌ای قابل پیشبینی پاسخ‌گوی این نیاز بازار باشد. دیگر رقبای این کمپانی نیز روی این موضوع حساب کرده و سخت در تلاشند تا جایگاه هواوی را از آن خود کنند.

هواوی بازار موبایل چین

فراموش نکنید که هواوی دیگر مالک برند آنر نیست و میزان فروش آن در سال 2021 نسبت به فروشش در 2020 و دیگر رقبا کاهش خواهد یافت. همچنین کمپانی چینی BBK که مالک برندهای اوپو، ویوو، وان پلاس، ریل می و iQOO است، در حال حاضر مجموع فروش برندهای زیرمجموعه‌اش تقریبا دو برابر هواوی (با احتساب آنر) است و گوشی‌ساز بزرگ‌تری نسبت به آن محسوب می‌شود. سهم کلی فروش این کمپانی در آینده فاصله‌اش با هواوی بیشتر نیز می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*